Sunday, August 01, 2021

Saudi, kapal pesiaran, Fatih, kapal gerudi, drone pertanian &polittik Tunisia.

 

MSC Bellissima berlabuh di pelabuhan Jeddah sebelum memulakan pelayaran sulungnya dari Arab Saudi. - Foto AGENSI

1. Kapal persiaran mewah belayar dari Arab Saudi kali pertama

RIYADH: Sebuah kapal persiaran mewah meninggalkan Arab Saudi untuk pertama kalinya dan berlayar menuju perairan wilayah ketika kerajaan berusaha mengembangkan industri pelancongan dan mempelbagaikan ekonominya yang bergantung pada minyak.

Kapal MSC Bellissima yang panjangnya lebih tiga kali padang bola sepak itu bergerak dari Pelabuhan Jeddah menuju ke Aqaba di Jordan dan Safaga di Mesir.

Ia dibina di Perancis dan panjangnya adalah 315 meter dan boleh memuatkan sehingga 4,500 orang penumpang.

MSC Bellissima sebagai salah sebuah kapal persiaran terbesar di dunia.

Pelancaran perkhidmatan itu semalam dibuat dua hari selepas Arab Saudi membuka terminal kapal persiaran pertamanya di pelabuhan di Jeddah.

"Perasmian pelabuhan pertama kapal persiaran ini adalah langkah penting untuk mendukung pertumbuhan sektor pelancongan," kata Pengarah Urusan kapal persiaran Arab Saudi, Fawaz Farooqi, yang dipetik oleh agensi media Arab Saudi.

Pembangunan sektor pelancongan dan rekreasi adalah satu daripada tunjang dalam rancangan 'Wawasan 2030' diasaskan Putera Mahkota Mohammad Salman sebagai pelan persediaan ekonomi terbesar di dunia Arab.

Pada 2019, Negara Teluk membuat satu keputusan penting untuk menawarkan visa pelancong dan peraturan yang lebih longgar kerana sebelum ini ia menyekat lawatan bagi pengembara yang berniaga dan jemaah Muslim.

Penduduk dari 49 negara khususnya Eropah kini boleh memohon untuk melawat Arab Saudi yang mempunyai populasi seramai 35 juta orang. - AFP


2. Kapal Fatih Mula Menggerudi di Telaga Pengesanan Baharu Türkali-4 di Laut Hitam

Kapal penggerudian Fatih mula menggerudi di telaga pengesanan baharu Türkali-4 di Laut Hitam.

Dalam catatan yang dibuat di akaun Twitter Turkish Petroleum Corporation (TPAO), dikatakan, "Sasaran Bahau Penemuan Fatih adalah di Türkali-4".

Selepas Tuna-1, yang merupakan telaga eksplorasi, kapal penggerudian Fatih mencapai kedalaman pengeboran 3,920 meter di Türkali-1, yang merupakan telaga pengesanan laut dalam pertama di Turki, dan menyelesaikan pekerjaan di sana dalam 77 hari.

Di telaga pengesanan laut dalam kedua, Türkali-2, setelah mencapai kedalaman pengeboran 3 ribu 950 meter, kerja-kerja pengesanan cadangan selesai dalam 53 hari.

Selepas dua telaga pengesanan ini, kapal penggerudian Fatih menggerudi di telaga Amasra-1 yang terletak di Medan Gas Sakarya Utara untuk penemuan baru. Pada 28 Mei, diumumkan bahawa kapal penggerudian Fatih mula menggerudi di telaga pengesanan baharu, Türkali-3, di Medan Gas Sakarya.

Sejumlah 540 bilion meter padu gas asli telah ditemui sejauh ini semasa kerja-kerja penerokaan yang dilakukan oleh TPAO di Laut Hitam dan di laut dalam. Projek Pembangunan Medan Gas Sakarya terdiri daripada sistem pengeluaran gas asli yang akan dibangun di bawah laut, sebuah kilang pemprosesan yang akan didirikan di pesisir Filyos, dan saluran paip untuk menghubungkan kedua unit ini.


3. Turki akan Gunakan Drone Dalam Pertanian


4. Krisis Politik di Tunisia

Tunisia, satu-satunya demokrasi yang tersisa dari revolusi musim bunga Arab, telah memasuki krisis yang mendalam. 

Presiden Said mengumumkan pada hari Ahad malam bahawa dia telah membekukan semua kuasa parlimen selama sebulan, menggantung kekebalan timbalan, memberhentikan Perdana Menteri sekarang al-Mashishi, dan dia akan mengambil alih eksekutif dengan perdana menteri yang akan dia lantik .

Dia mengatakan bahawa dia sebenarnya datang ke krisis paling serius di negara ini sejak Revolusi Melati pada tahun 2011. Terdapat protes di bandar-bandar Tunisia sejak Januari kerana wabak coronavirus, memburuknya perkhidmatan awam, pengangguran dan tuduhan rasuah. Sekali lagi sejak Januari, terdapat perselisihan yang sengit antara Presiden Said dan Perdana Menteri al-Mashishi. Said tidak menyetujui pelantikan 11 menteri, termasuk menteri dalam negeri.

Said, yang terpilih sebagai presiden pada pusingan kedua pada tahun 2019, adalah seorang profesor undang-undang. Sebagai orang luar dalam politik, dia terkenal dengan penentangannya terhadap parti politik. Said, yang mengkritik demokrasi perwakilan dan menyukai idea demokrasi langsung, menunjukkan ciri-ciri populis. Sejak revolusi 2011, ia mencapai massa yang mengadu bahawa sistem parlimen tidak menemui jalan keluar untuk masalah.

Terdapat serangan di pejabat Al-Nahda, parti terbesar di parlimen. Sekarang Presiden Said telah mengambil semua kuasa eksekutif dan kehakiman sambil membekukan badan perundangan. Tampaknya sangat sukar bagi Said, yang melakukan rampasan kuasa ini dengan sokongan tentera, untuk mencari jalan keluar untuk masalah politik-ekonomi Tunisia. Presiden Said berpendapat wang akan datang dari negara-negara Teluk, yang mungkin diilhamkan oleh rampasan kuasa Sisi 2013 di Mesir. Telah diketahui bahawa UAE telah lama aktif di Tunisia. Dalam hal ini, kita mungkin berhadapan dengan pergerakan status quo baru oleh Teluk.

Speaker Parlimen dan pemimpin Al-Nahda, Ghannouchi, menyifatkan keputusan Said sebagai "cubaan rampasan kuasa menentang revolusi dan perlembagaan" dan meminta rakyat Tunisia untuk menentang rampasan kuasa. Demokrasi sepuluh tahun yang perlahan di Tunisia telah memasuki masa ujian yang serius. Rampasan kuasa Presiden Said mengenai politik tidak hanya menunjukkan krisis politik Tunisia, yang dilihat sebagai satu-satunya demokrasi di dunia Arab. Ini juga mengancam untuk menghentikan contoh percubaan Islam yang paling berjaya dengan demokrasi di dunia Arab. Jenderal rampasan kuasa Libya, Haftar, lebih suka menghubungkan rampasan kuasa 25 Julai di Tunisia dengan isu Ikhwanul Muslimin.

Dalam sepuluh tahun terakhir, Al-Nahda dan Ghannouchi telah menjalankan dasar yang seimbang. Dia membuat konsesi kepada kalangan sekular, kadang-kadang dengan tidak mencalonkan calon presiden, dan kadang-kadang dengan membentuk gabungan dengan parti kiri dan liberal. Dia bahkan menyatakan pada tahun 2016 bahawa "tidak ada ruang untuk Islam politik di Tunisia" dan bahawa mereka menggambarkan diri mereka sebagai "demokrat Muslim".

Pada kongres ke-10 gerakan Al-Nahda, "jemputan" dan "politik"; iaitu, dia mengumumkan keputusannya untuk memisahkan parti itu dengan organisasi agama. Krisis terbaru ini adalah cobaan demokrasi Tunisia serta Al-Nahda dan Ghannouchi. Ankara, sebaliknya, menentang "rampasan kuasa terhadap perintah perlembagaan" di Tunisia dan menuntut agar demokrasi dipulihkan secepat mungkin. Ibu negara barat, sebaliknya, tenang. Sekali lagi, mereka lebih suka melihat kepentingan konkrit daripada nilai (demokrasi).

Minggu-minggu akan datang sangat penting untuk masa depan Tunisia dan wilayah Afrika Utara. Kembalinya demokrasi di Tunisia boleh memberi kesan negatif yang lebih besar pada rantau ini. Satu-satunya jalan penyelesaian adalah dengan mewujudkan iklim politik yang akan menjamin kestabilan dengan melindungi demokrasi.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails