Monday, August 02, 2021

Serangan atas Kapal Israel, barah paru-paru, &Musnah pokok zaitun..

 

1. TV Iran, 'Serangan ke atas Kapal Israel adalah Tindak Balas'

Telah diumumkan bahawa serangan terhadap kapal syarikat perkapalan Israel di utara Lautan Hindi dilakukan oleh Iran sebagai pembalasan atas serangan udara pentadbiran Tel Aviv di Syria minggu lalu.

Menurut berita televisyen kerajaan Iran Al-Alam, sebuah kapal tangki minyak Israel disasarkan di utara Lautan Hindi sebagai tindak balas terhadap serangan Tel Aviv di Lapangan terbang al-Debaa di daerah Qusayr, Syria minggu lalu.

Walaupun perincian serangan terhadap kapal tangki Israel tidak dikongsi dalam berita, dilaporkan bahawa dua anggota pasukan perlawanan kehilangan nyawa mereka dalam serangan di Lapangan Terbang al-Debaa di Syria minggu lalu.

Zodiac Maritime Shipping Company yang berpangkalan di Britain, yang dimiliki oleh ahli perniagaan Israel, Eyal Ofer, mengumumkan bahawa kapal tangki minyak "Mercer Street" yang diberi bendera Liberia diserang di Lautan India semalam ketika dalam perjalanan dari Tanzania ke Emiriah Arab Bersatu (UAE). Diumumkan bahawa dua warga Britain dan Romania dari kru kehilangan nyawa dalam serangan itu.

Dalam pernyataannya mengenai perkara itu, Menteri Luar Negeri Israel, Yair Lapid menuduh Iran melakukan serangan itu dan meminta tanggapan keras terhadap pentadbiran Teheran.

Belum ada pernyataan rasmi dari Iran mengenai tuduhan itu.


2. Pencemaran Udara di India Penyebab Peningkatan Barah Paru-paru

Di India, terdapat kebimbangan bahawa pencemaran udara akan meningkatkan penyakit, terutama barah paru-paru.

Doktor di negara ini menyatakan bahawa sebelum 1 Ogos Hari Kanser Paru-paru Sedunia, langkah-langkah ketat harus diambil untuk memerangi pencemaran udara, yang dianggap sebagai salah satu sebab peningkatan penyakit ini.

Pengasas Lung Care Foundation, Pakar Penyakit Dada yang memenangi anugerah, Arvind Kumar,

"Jika kita tidak memandang serius pencemaran udara, kita akan menghadapi wabak semua jenis penyakit paru-paru pada dekade berikutnya, bukan hanya barah paru-paru." katanya.

Kumar menyatakan bahawa dalam dua puluh tahun, penyakit jantung akan digantikan oleh penyakit paru-paru.

Menekankan bahawa pencemaran udara harus ditangani dengan serius dan mendesaknya, Kumar berkata,

"Faktor kesihatan belum menjadi antara sebab mengapa pencemaran udara perlu diperbaiki. Pencemaran udara dilihat hanya sebagai masalah kimia." membuat kenyataannya.

Doktor D. Bahera juga menyatakan bahawa kes-kes tersebut semakin meningkat di India dan ini adalah masalah yang serius, dan menekankan bahawa pencemaran udara memainkan "peranan penting" dalam peningkatan penyakit ini.

Menurut liputan National Cancer Registry, India adalah antara lima negara teratas dengan jumlah kes tertinggi, dengan anggaran jumlah pesakit barah pada 1 juta 392 ribu 179 pada tahun 2020.

Menurut data Greenpeace Asia Tenggara IQAir, lebih daripada 120,000 orang telah mati di India kerana pencemaran udara dan masalah yang berkaitan.


3. Peneroka Yahudi Musnahkan Pokok Zaitun Rakyat Palestin

Peneroka Yahudi memusnahkan puluhan pokok zaitun milik rakyat Palestin di kota Betlehem, Tebing Barat yang diduduki.

Aktivis Palestin, Ahmet Salah mengatakan dalam satu kenyataan bahawa peneroka Yahudi memusnahkan 140 pokok zaitun milik orang Palestin di bandar Al-Khidr di Bethlehem dengan sejumlah besar racun perosak, yang mereka semburkan.

Menyatakan bahawa pokok zaitun ditanam di tanah seluas 8 ekar dan rata-rata berusia 4 tahun, Salah menyatakan bahawa peneroka Yahudi adalah penduduk penempatan Yahudi Neve Daniel dan Eleazar di kawasan sekitarnya.

Warga Palestin yang tinggal di pelbagai bandar di Tebing Barat mencari nafkah dari pokok zaitun. Peneroka Yahudi kadang-kadang menyerang kebun di kawasan luar bandar. Dinyatakan bahawa serangan meningkat terutama pada musim ketika penuaian zaitun bermula.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails