Friday, August 06, 2021

Alkohol Penyebab 700,000 Barah, Pemuzik Wanita Terkaya, M'sia Baik P'cis.

 

1. Guna Alkohol Penyebab Lebih 700,000 Kes Barah Tahun Lepas. Minum walau sedikit.


Kajian yang diterbitkan dalam jurnal perubatan The Lancet, mendapati bahawa penggunaan alkohol menyebabkan barah pada lebih daripada 568,000 lelaki.

Dalam kajian itu, yang menyatakan bahawa pengambilan alkohol menyebabkan lebih daripada 700 ribu kes barah tahun lalu, dilaporkan bahawa kebanyakan kes tersebut dijumpai di kerongkongan, usus besar, hati dan payudara.

Dalam kajian tersebut, dinyatakan bahawa minum alkohol walaupun sedikit dapat meningkatkan risiko barah.

Dalam kajian itu, diperhatikan bahawa orang yang menghidap barah akibat alkohol kebanyakan tinggal di Asia Timur, Eropah Tengah dan Timur, dan ditekankan bahawa kadar ini berada pada tahap terendah di Afrika Utara dan Asia Barat.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Itulah hebatnya Islam, apa yang ditegah dan disuruh oleh agama, semuanya adalah untuk manfaat diri manusia itu sendiri, yang kadang-kadang tak sempat kepala otak manusia berfikir ke arah itu.


2. Rihanna, Pemuzik Wanita Terkaya di Dunia

Penyanyi Barbadian terkenal Rihanna telah diumumkan sebagai pemuzik wanita terkaya di dunia.

Majalah Forbes mengumumkan bahawa Rihanna memasuki kelab jutawan dengan kekayaan 1.7 bilion dolar dan menjadi pemuzik wanita terkaya.

Menurut Forbes, jenama kosmetik Fenty Beauty, yang dimiliki oleh Rihanna yang lahir pada tahun 1988, telah mencapai nilai wang $ 270 juta.

Rihanna, yang sebagian besar telah menarik diri dari industri muzik, telah lima tahun sejak album terakhirnya dan sebagian besar fokus pada industri bukan muzik, walaupun ada panggilan dari peminatnya untuk membuat lagu baru.


3. Bomba Perancis Mogok Protes Perlu Vaksinasi, Malaysia Lebih Baik.

Anggota bomba, yang merupakan salah satu kumpulan pekerjaan yang harus diberi vaksin dalam ruang lingkup memerangi wabak jenis baru coronavirus (Covid-19) di Perancis, memutuskan untuk mogok.

Dalam kenyataan yang dibuat oleh FA SPP-PATS, salah satu kesatuan terkemuka di mana pasukan bomba diatur, telah dilaporkan bahawa anggota bomba anggota kesatuan akan melakukan mogok tanpa batas mulai hari Isnin, 9 Ogos, untuk memprotes perlunya vaksinasi.

"Undang-undang mengenai pengurusan krisis kesihatan yang menghendaki pemadam kebakaran diberi vaksin melanggar Perlembagaan," kata pernyataan itu. Dinyatakan bahawa diharapkan Majlis Perlembagaan menghapus undang-undang ini.

Sebaliknya, jumlah kes Covid-19 harian di Perancis menghampiri 30 ribu.

Kadar ujian Covid-19 positif dalam 7 hari terakhir di negara ini adalah 4.1%.


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Ertinya, dalam hal ini Malaysia lebih baik dari Perancis.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails