Thursday, August 05, 2021

Anwar! Buktikan majoriti sekarang, tanpa tunggu Parlimen.

 


Anwar dicabar buktikan majoriti sekarang tanpa tunggu Parlimen

Anwar dicabar buktikan majoriti sekarang tanpa tunggu Parlimen. Pemuda Pas mencabar Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk membuktikan keabsahan mempunyai sokongan majoriti.

Ketua Penerangannya, Khairul Nadzir Helmi Azhar berkata, sudah berkali-kali Ketua Pembangkang itu mendakwa beliau mempunyai majoriti, namun sehingga kini ia gagal dibuktikan. Malah, katanya, PH tidak perlu membuktikan mereka benar mempunyai majoriti di dalam Dewan Rakyat sebaliknya boleh dibuktikan di luar.

“Kes Datuk Seri Nizar Jamaluddin melawan Datuk Seri Zambry Abdul Kadir pada tahun 2010 membuktikan bahawa majoriti sokongan boleh sahaja dibuktikan di luar Dewan.
“Soalnya bila Anwar Ibrahim dan PH ingin buktikan. Jangan hanya bermain persepsi, buktikan majoriti anda jika berani,” katanya dalam satu kenyataan pada Rabu.

Khairul Nadzir berkata, tuduhan bahawa kerajaan Perikatan Nasional (PN) tidak mempunyai majoriti merupakan suatu persepsi dilemparkan PH dengan niat menimbulkan kegusaran dalam kalangan masyarakat. Menurutnya, sekalipun didakwa tidak mempunyai majoriti, sokongan kerajaan PN telah teruji melalui undian-undian di Dewan Rakyat sebelum ini.

“Termasuk yang terkini undian Rang Undang-Undang Perbekalan 2021. Ia membuktikan PN mempunyai majoriti sokongan semasa kerajaan ini terbentuk.
“Malah, kerajaan PN berani menzahirkan bilangan sokongan mereka melalui undi percaya dalam sidang Parlimen akan datang,” katanya.
 
Anwar dicabar buktikan majoriti sekarang tanpa tunggu Parlimen.

4 comments:

Anonymous said...

Angka undi dlm parlimen, itu yg benar. Sekarang hanya persepsi saja. Seperti persepsi anwar yg sudah sudah. Dgn langkah kajang, anwar jadi mb selangor. Dgn langkah port dikson anwar jadi pm. Semua itu persepsi anwar. Persepsi terbaru anwar ialah, zahid tarik sokongan mahiaddin udah tumbang.

Unknown said...

Ha ha ha.. Pembangkang kena undian jadi pembangkang... Lawak betullah..

Anonymous said...

Celah mana Muhyiddin derhaka pada Agong..!? Celah mana Agong berdukacita dengan Mahiddin..!?

Kalau permintaan Muhyiddin diperkenan Agong bukti PM tidak derhaka. Keputusan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah memperkenankan permintaan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk membuktikan keabsahannya melalui sidang Parlimen akan datang mengikis dakwaan kononnya kerajaan menderhaka kepada Istana Negara.

Anonymous said...

Rakyat mempersoal sama ada Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi kini menentang Yang di-Pertuan Agong apabila terus berkeras menegaskan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin tiada sokongan majoriti di Parlimen.

Muhyiddin jelas telah menyatakan bahawa beliau telah meminta Agong memperkenan supaya majoriti ditentukan menerusi undi percaya di Dewan Rakyat pada September.

“Itu jelas, dan bererti Agong telah mengarahkan perkara itu dibawa ke Parlimen.

“Jadi adakah Zahid cuba menentang Agong dengan tidak mematuhi keputusan itu?” s

Agong sudah menitahkan dan “Zahid perlu menghentikannya”.

Kalau Agong dah menitahkan sedemikian rupa puak Pakatan Harapan tak reti bahasa lagi yang Agong setuju dengan pandangan Mahiuddin..!? Celah mana yang Mahiuddin derhaka pada Agong dan Raja raja Melayu...!? Kau orang tunggu saja September ini..!!

#bawakotakbukanpisau

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails