Sunday, December 20, 2020

Turki: ke arah keperluan ketenteraan &orang awam.

 

1. Helikoper Tanpa Pemandu Turki

Syarikat teknologi Turki, telah membuat helikopter tanpa pemandu untuk mendapatkan pesawat dengan muatan tinggi, masa dan jarak penerbangan, untuk memenuhi keperluan ketenteraan dan orang awam.

Pengurus Kanan Titra Technology Selman Dönmez mengatakan bahawa syarikat itu beroperasi sebagai syarikat kumpulan SBI Bilişim, yang ditubuhkan pada tahun 2016 untuk melayani orang ramai.

Dönmez menyatakan bahawa syarikat itu memutuskan untuk mengerjakan helikopter tanpa pemandu, yang mereka anggap sebagai ruang kosong dalam teknologi tanpa pemandu, dan memberikan maklumat mengenai senario penggunaan kenderaan.

Dönmez menyatakan bahawa kenderaan itu dapat digunakan untuk tujuan logistik di kawasan sipil karena daya dukung muatannya yang tinggi, dan dapat digunakan dalam bidang komunikasi dengan mengintegrasikan stesen pangkalan dalam keadaan darurat dan bencana.

Dönmez mengatakan bahawa kenderaan itu dapat melakukan tugas seperti penghantaran dan pembekalan peluru ke kawasan operasi di bidang ketenteraan.

Dönmez yang menyatakan baahwa sasaran keutamaan, adalah untuk Turki memenuhi keperluan di kawasan yang mereka kerjakan, di samping itu, dia menyatakan bahawa mereka akan menilai peluang eksport yang mensasarkan negara-negara yang ramah dan bersaudara dalam bidang ketenteraan dan pengguna yang berbeza dalam bidang komersial.


UAVOS Melengkapkan Ujian Helikopter Penghantaran Kargo Tanpa pemandu

uavos menyelesaikan ujian helikopter penghantaran kargo tanpa pemandu

(Sumber: defenceturk)

2. Erdoğan Dinobatkan Sebagai "Person of the Year" di Senegal

Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan dinobatkan sebagai "Person of the Year" di Senegal kerana sikapnya yang tegas terhadap kata-kata Presiden Perancis Emmanuel Macron yang mensasarkan Islam dan Nabi Muhammad.

Dikenal dengan karya-karyanya dalam bidang Islam di Senegal, JAMRA, membuat kenyataan bertulis; Dia mengumumkan bahawa Presiden Recep Tayyip Erdoğan, yang menentang kata-kata Emmanuel Macron yang menyasarkan Islam dan Nabi Muhammad, terpilih sebagai "Person of the Year".

Dalam kenyataan itu, juga diingatkan bahawa Presiden Erdoğan dengan berani bertindak balas terhadap penghinaan buruk yang dilakukan terhadap Nabi Muhammad.

Gesaan Presiden Erdoğan untuk memboikot barangan Perancis dan kenyataannya yang mengkritik Presiden Perancis Emmanuel Macron telah mendapat sokongan besar di Senegal.

Dalam tunjuk perasaan menentang Islamofobia yang diadakan di ibu negara Dakar, pada 7 November, mesej sokongan diberikan kepada Presiden Erdoğan.


3. Menteri Pertahanan Ukraine Tarar, 'SIHA Turki adalah Senjata Moden Paling Berkesan'


Menteri Pertahanan Ukraine, Andriy Taran berkata, kenderaan udara tanpa pemandu bersenjata buatan Turki (SIHA) adalah senjata moden yang paling berkesan, semua orang melihat dalam konflik di Syria, Libya, dan terakhir di Nagorno-Karabakh.

Andriy Taran membuat pernyataan kepada anggota akhbar Turki mengenai kerjasama dalam bidang pertahanan sebelum pertemuan format Quadriga, yang akan diadakan bersama oleh menteri luar dan pertahanan di Kementerian Pertahanan Ukraine di ibu kota Kiev.

Taran,
"Tidak perlu meyakinkan siapa pun bahawa drone Turki adalah senjata moden yang paling berkesan. Semua orang melihatnya di Syria, Libya, dan baru-baru ini di Nagorno-Karabakh." katanya.

Taran mengatakan bahawa mereka memutuskan untuk menambahkan SİHA Turki ke inventori mereka sesuai dengan arahan Presiden Ukraine Vladimir Zelenskiy untuk memodenkan tentera, dan menyatakan bahawa mereka menyaksikan kecekapan tinggi SİHA Turki dalam latihan.

Taran,
"Selain membeli (SİHA), kami ingin menghasilkan dan memindahkan teknologi bersama di Ukraine," katanya.

Diimbas, menyetakan bahawa mereka berterima kasih kepada Turki. atas sokongannya, mengatakan bahawa Crimea adalah milik Ukraine

Mengingatkan bahawa keahlian NATO adalah tujuan Ukraine, Taran,

"Turki adalah negara anggota utama NATO dan boleh membantu Ukraine dalam hal ini. Oleh itu, kami mengalu-alukan peningkatan kerjasama di semua bidang." katanya.
4. Navtex Baru dari Turki

Turki, mengeluarkan Navtex baru (pemberitahuan kepada pelaut) untuk Pulau Meis Mediterranean, yang seharusnya berstatus bukan tentera.

Walaupun terdapat usaha dialog untuk mengurangkan ketegangan, Greece meneruskan langkahnya terhadap undang-undang dan perjanjian antarabangsa.

Pentadbiran Athens mengabaikan keadaan bukan tentera Pulau Meis di Mediterranean.

Turki, membalas provokasi Greece di Mediterranean dengan Navtex baru.

Ditegaskan bahawa status bukan tentera pulau yang ditentukan oleh Perjanjian Paris 1947 dilanggar.


5.Sistem Peluru Berpandu Pertahanan Udara Nasional Turki Hisar-A+ Siap Bertugas

 

HISAR-A+, sistem peluru berpandu pertahanan udara nasional dan domestik pertama, yang dikembangkan oleh Industri Elektronik Ketenteraan (ASELSAN) dan syarikat pengembangan dan pengeluaran roket dan peluru berpandu (ROKETSAN), telah melakukan ujian penerimaan terakhir untuk memasuki inventori.

(IH)

7 comments:

Anonymous said...

Tak hairan pun. Kerajaan ph ada kereta terbang. Boleh kat jalan raya dan boleh kat udara.

Unknown said...

Hebatkan kerajaan PH.... hahahaha

Anonymous said...

Ada yang cadang Mat Sabu jadi ketua pembangkang! Sudah sampai masanya...

Anonymous said...

Mula2 husam musa letak jawatan. Sekang mazlan aliman pulak letak jawatan. Jom ramai2 pakat letak jawatan dari parti yg sia2 perjuangannya.

Anonymous said...

Menteri keta terbang dh join PN. Lembu pas dh lupa. Kah355x!

Anonymous said...

Setuju..tp aku cadangkan muhyidin atau tgha jd ketua pembangkang. Lagi malaysia maju..

Anonymous said...

Terpaksa terbang join pn sebab banyak perkara busuk bakal terjadi jika terus bersekutu dengan pakatan hancing.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails