Tuesday, December 22, 2020

Ratu cantik: Mengapa PAS sahaja istiqamah? -Dr Kamaul Zaman

 

Ratu cantik: Fatwa tidak dihormati dan ditakuti?

BAHAWA wanita Islam adalah diharamkan menyertai pertandingan ratu cantik telah difatwakan secara rasmi oleh kerajaan. Di Selangor, fatwa berbunyi ‘Adalah haram bagi wanita Islam menyertai apa-apa jenis pertandingan ratu cantik’ telah diwartakan pada 11 Mei 1995.

Di Wilayah Persekutuan pula, fatwa berbunyi ‘Adalah haram dan berdosa bagi orang Islam menyertai atau menganjurkan atau menyumbangkan apa-apa bentuk sumbangan untuk penganjuran apa-apa pertandingan ratu cantik’ telah diwartakan pada 8 Februari 1996.

Dua wanita Islam bernama Fahyu Hanim Ahmad dan Noni Mohamad yang melanggar fatwa ini dengan menyertai pertandingan ratu cantik di Hotel Holiday Villa, Petaling Jaya, pada 13 Jun 1997 juga telah pernah didenda sebanyak RM1,400 atau 4 bulan penjara serta berkelakuan baik selama 6 bulan.

Malangnya, daripada senarai 13 peserta pertandingan ratu cantik “Miss/Mrs Plus Malaysia 2020’s Grand Finale Gala Night” yang akan berlangsung di Hotel Sunway Putra, Kuala Lumpur, pada 2 Januari ini, masih ada lagi nama-nama wanita Islam terpapar.

Boleh semak sendiri nama-nama mereka: Melissa Tyndall, Aleena Shahman, Helenah Abdul Hatta, Jeishwari Balbir Singh, Nicol Gomez, Punitha Peruma, Nadia Rosli, Emilia Josephine Masiun, Abiramy Ramasamy, Dayshendri P Pecquan, Lianne Alychia Hendriks, Belinda Halime dan Maira Tajudin.

Malang sekali bila fatwa sudah tidak lagi dihormati dan ditakuti oleh umat Islam sendiri. Soalnya ialah mengapa?

Di mana suara golongan Feminis, pejuang hak asasi dan Wanita PAN?

Pemuka feminis Malaysia, Datin Paduka Marina Mahathir, pernah menyebut: “Sebagai seorang feminis, saya mempunyai masalah dengan pertandingan ratu cantik – ia mengekalkan eksploitasi wanita sebagai hanya hiasan.” (“As a feminist, I have a problem with beauty contests – they perpetuate the exploitation of women as mere decoration.”)

Pesuruhjaya SUHAKAM, Dr Nik Salida Suhaila Nik Saleh, pula pernah menyebut: “Pertandingan ratu cantik yang menghendaki peserta membuka aurat serta dipertontonkan kepada umum untuk diadili adalah jelas haram dan berdosa. Perlu diingat, wanita Islam bukanlah alat pertandingan. Banyak perkara boleh dijadikan mainan, tetapi bukan wanita Muslimah.”

Angkatan Wanita PAN juga pernah menyelar penganjuran pertandingan ratu cantik yang disifatkan sebagai “jelas bertentangan dengan syariat Islam dan adab ketimuran kerana ianya mendedahkan aurat, tidak memberikan manfaat, mengeksploitasi wanita sebagai bahan hiburan dan sebagainya.”

Malangnya, di mana suara mereka semua tatkala masyarakat sedang panas dengan cerita pertandingan ratu cantik “Miss/Mrs Plus Malaysia 2020’s Grand Finale Gala Night” yang akan berlangsung di Hotel Sunway Putra, Kuala Lumpur, pada 2 Januari ini?

Mengapa hanya suara para pemimpin PAS seperti YB Senator Ustazah Nuridah Mohd Salleh, Tuan Haji Kamaruzaman Mohamad dan Ustaz Nasrudin Hassan sahaja yang kedengaran?

Apakah hanya para pemimpin PAS sahaja yang istiqamah dan konsisten mempunyai kepekaan terhadap permasalahan ini?

DR KAMARUL ZAMAN HAJI YUSOFF – HARAKAHDAILY 22/12/2020

14 comments:

Anonymous said...

Kau jd kerajaan kau selesaikanlah....kuala ditangan kau....dulu klau timbul isu spt ini butane main lagi....

Anonymous said...

Skrg ni kan pas pgg kuasa. Nape nk tnya pada pihak yg xde kuasa?
Ke pas pgg kuasa tp hnya makan gaji buta?
Tetiba teringat, ni la prof yg kena jelingan tun kat karangkraf dlu. Terus mcm ayam berak kapur..hahaha

Anonymous said...

Cer semua sepakat. PAS, UMNO, PAN, PKR. Senang sembang. Tapi PAN dan PKR 100 persen tolak.

Bla bla.. said...

Prof kangkong ini selama 22 bulan senyap sunyi.
Kini dah mula buka mulut balik.

ANITA DI BEKASI said...

Assalamualaikum Salam sejahtera untuk kita semua, Sengaja ingin menulis sedikit kesaksian untuk berbagi, barangkali ada teman-teman yang sedang kesulitan masalah keuangan, Awal mula saya mengamalkan Pesugihan Tanpa Tumbal karena usaha saya bangkrut dan saya menanggung hutang sebesar 5M saya sters hampir bunuh diri tidak tau harus bagai mana agar bisa melunasi hutang saya, saya coba buka-buka internet dan saya bertemu dengan KYAI MANSUR ALI, awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi selama 3 hari saya berpikir, saya akhirnya bergabung dan menghubungi kata Pak.KYAI pesugihan yang cocok untuk saya adalah pesugihan penarikan uang gaib 7Miliyar dengan tumbal hewan, Semua petunjuk saya ikuti dan hanya 1 hari Astagfirullahallazim, Alhamdulilah akhirnya 7M yang saya minta benar benar ada di tangan saya semua hutang saya lunas dan sisanya buat modal usaha. sekarang rumah sudah punya dan mobil pun sudah ada. Maka dari itu, setiap kali ada teman saya yang mengeluhkan nasibnya, saya sering menyarankan untuk menghubungi KYAI MANSUR ALI Di Tlp 0853-2415-9769 Atau Kunjungi Situs KYAI https://pesugihanuanggaibasli69.blogspot.com/ agar di berikan arahan. Supaya tidak langsung datang ke jawa timur, saya sendiri dulu hanya berkonsultasi jarak jauh. Alhamdulillah, hasilnya sangat baik, jika ingin seperti saya coba hubungi KYAI MANSUR ALI pasti akan di bantu Oleh Beliau

Anonymous said...

prof kangkong ni baru bgn tidur ke baru balik dari bulan hahahahaha
jgn tunjuk semua bodoh tu simpan sikit hahaha

Pertahan Hak Orang Asal Islam/Melayu Malaysia (Defend Indigenous Malaysian Muslim/Malay Peoples' Rights) said...

Pi MAMPOS lu HOMO LEMBU ke KANDANG DAP BANGKAI!!

Pertahan Hak Orang Asal Islam/Melayu Malaysia (Defend Indigenous Malaysian Muslim/Malay Peoples' Rights) said...

BANGSAT lu HOMO!! Baik lu MAMPOS jilat LENDIR DAP bangkai!!

Pertahan Hak Orang Asal Islam/Melayu Malaysia (Defend Indigenous Malaysian Muslim/Malay Peoples' Rights) said...
This comment has been removed by the author.
Pertahan Hak Orang Asal Islam/Melayu Malaysia (Defend Indigenous Malaysian Muslim/Malay Peoples' Rights) said...

SALAHkan JAKIM liberal dgn. MENTERI AGAMA liberal tu - bawah KERAJAAN PN makin LIBERAL tak guna - yg. terus MENYAMBUNG legasi amat PENIPU, TAMAK, BUAS, RAKUS, RASIS, FASIS, JAHAT & JIJIK si rejim PENJAJAH Zionis PH-DIKTATOR mahathir PARIAH kerala/PKR homo/DAP Parasit!!

Pertahan Hak Orang Asal Islam/Melayu Malaysia (Defend Indigenous Malaysian Muslim/Malay Peoples' Rights) said...

Pemimpin2 PAS yg. jadi MENTERI2 pula dah jadi BISU/PEKAK/BUTA pd. KEJAHATAN2 si Melayu2 LIBERAL dr. BERSATU!!

Anonymous said...

RUU 164 : TRAGEDI MALANG BUAT UMAT ISLAM DI NEGARA INI.
(10 Ogos 2017)

1. Parlimen Malaysia telah mencatatkan sebuah lagi episod sejarah yang perlu dikenang pada 9 Ogos 2017 & akan terpahat di dalam memori yang mengerikan buat negara yang selama ini digelar sebagai sebuah negara Islam apabila rang undang-undang bagi meminda Akta Memperbaharui Undang-Undang (Perkahwinan & Perceraian) 1976 atau dikenali juga sebagai Akta 164 diluluskan pada jam 1 pagi setelah diperbahaskan selama beberapa jam di parlimen.

2. Di pihak PAS, seramai 13 orang ahli parlimennya telah mengambil bahagian dengan memberikan peranan yang sepenuhnya di dalam membahaskan RUU 164 ini. Mereka adalah ibarat benteng terakhir umat Islam yang mempertahankan kesucian Islam di negara ini. Mereka telah melaksanakan amanah mereka dengan baik, namun parlimen telah membuat keputusannya. Apa yang pasti kesemua mereka akan menjadi saksi di hadapan Allah Swt di akhirat kelak.

3. Tidak timbul soal PAS hanya bersikap pilih kasih & hanya menjadi 'penyokong' kerajaan UMNO - BN. Ianya sudah jelas bersuluh untuk dilihat. Bagi PAS, jika sesuatu perkara itu baik untuk Islam & negara ini, sama ada kerajaan mahu pun pembangkang, PAS akan menyokongnya. Sebaliknya, jika ianya bertentangan dengan Islam & rakyat di negara ini, tidak kira siapa yang mencadangkan usul ini, PAS tetap akan menentangnya. PAS mempunyai prinsip & prinsip mereka amat mudah difahami, iaitu Islam adalah matlamat yang tertinggi di dalam perjuangan PAS.

4. Di dalam usul tersebut, PAS menentang apa yg telah dibentangkan oleh pihak kerajaan. PAS tetap berdiri teguh mempertahankan prinsip Islamnya, di dalam keadaan pihak pembangkang lain yang tidak bersatu & tidak bersepakat di dalam menyatakan pendirian mereka. Bahkan, ahli parlimen pembangkang sanggup pula bersekongkol dengan ahli parlimen BN utk meranapkan hak-hak umat Islam di negara ini.

5. Apa yang lebih menyedihkan, daripada sejumlah 141 ahli parlimen yang beragama Islam, sama ada dari pihak kerajaan UMNO - BN mahupun pembangkang, tidak ada satu pun suara daripada mereka untuk membangkang akan usul ini. Dan apa yang menjadi tanda tanya ialah apabila ahli parlimen yang beragama Islam dari parti Amanah Negara (PAN) serta Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang mengaku berjuang untuk Islam, tidak turut sama mengambil bahagian untuk membantah usul ini. Speaker parlimen dengan mudah telah menolak bantahan dari MP PAS yang berjumlah seramai 13 orang tersebut tanpa perlu mengundi kerana mereka tidak mempunyai cukup 'korum' untuk membuat belah bahagi.

Anonymous said...

sambung..

6. PAS mempunyai sebab-sebab dan alasan yang kukuh untuk menentangnya & bukannya bangkit menentang secara semberono atau menentang untuk meraih kepentingan politik demi populariti semata-mata. RUU 164 ini perlu ditarik balik dengan alasan yang sangat jelas & kuat, iaitu ianya bercanggah dengan undang-undang persekutuan yang sedia ada seperti Seksyen 46 (2) Akta Undang-Undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan 2003 & juga bercanggah dengan peruntukan Perkara 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan.

7. Apa yang dibimbangkan ialah RUU 164 dapat membahayakan kepentingan umat Islam di negara ini. Di antara bahaya yang bakal menjelma hasil dari RUU 164 ini ialah seorang anak yang dilahirkan oleh ibubapa yang beragama Islam tidak mengharuskan secara terus menjadi orang Islam. Selain dari itu, RUU 164 ini juga memperuntukkan bahawa orang bukan Islam tidak dikehendaki menganut agama Islam sekiranya ingin berkahwin dengan orang Islam. Sebaliknya, orang Islam hendaklah dibenarkan untuk keluar dari Islam sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa perlu dikenakan apa-apa tindakan undang-undang

8. Di antara lain, hak-hak umat Islam yang terlucut hasil dari RUU 164 ini ialah seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk agama Islam tidak harus diberikan hak-hak penjagaan anak. Bahkan orang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seseorang yang memeluk agama Islam hendaklah diberikan hak-hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya.

9. Dengan meluluskan Akta RUU 164, bererti ianya adalah suatu kekalahan besar terhadap kepentingan Islam & kemenangan moral buat pembenci Islam di negara ini. Selepas ini, satu demi satu hak-hak umat Islam akan terlucut, ditarik, ditukarkan dengan memberikan pelbagai kelebihan buat sesiapa yang ingin murtad & ingin menukar agama serta mengikis hak-hak terutamanya di dalam hak-hak penjagaan anak-anak.

10. Semoga tragedi di parlimen pada 9 Ogos 2017 ini dapat membuka mata rakyat bahawa kerajaan pimpinan UMNO - BN tidak boleh diharapkan untuk membela agama Islam. Selama mereka memerintah, selama itulah maruah umat Islam akan terus tergadai & terabai. Di sisi yang lain, kelihatan jelas parti-parti pembangkang bukanlah pembela Islam yang sejati, sebaliknya hanya untuk menjadikan Islam sebagai bahan pelaris produk mereka sahaja. Ketika di dalam keadaan yang tersepit & terdesak, Islam dijulang & ketika ingin mencapai sesuatu, Islam dibuang! Bayangkan seandainya mereka dapat memerintah kelak, apa yang akan berlaku kepada nasib umat Islam di negara ini

PAS Malaysia

Anonymous said...

Hurm..tp kita dah tau puak mana yg paling kuat jual nama islam..heheheh

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails