Thursday, December 24, 2020

Tiada Perawan Lagi? Masalah Umat, Patut Selesaikan Segera!

 


Tinjauan, Pelajar Sekolah Menengah di Depok 93.7% Tiada Perawan Lagi? 

Kota Dapoh Indonesia: Suruhanjaya Nasional untuk Perlindungan Anak (Komnas PA) mendedahkan hasil tinjauan yang dilakukan lima tahun lalu bahawa sebanyak 93.7 peratus pelajar sekolah menengah dan menengah di Kota Depok mengaku bukan lagi perawan.

Ini terungkap berkaitan dengan kenyataan yang dibuat oleh anggota Suruhanjaya III DPR RI dari puak PKS, Nur Azizah Tamhid yang menyatakan bahawa 70 peratus pelajar sekolah menengah di Kota Depok bukan lagi perawan.

"Kami telah mengumumkan tinjauan lima tahun yang lalu bahawa sebanyak 93.7 peratus pelajar sekolah menengah dan menengah di Depok City mengaku bukan lagi perawan. Jadi apa yang dikatakan oleh Bu Nur Azizah lebih dekat dengan kebenaran, "kata Ketua Komnas PA, Ariet Merdeka Sirait bersama sejumlah wartawan di Depok, Rabu (23/12).
Menurut Arist, dari angka 93.7 peratus, 61.2 peratus dari mereka mengaku memilih pengguguran atau menggugurkan kandungan. "Tinjauan itu dilakukan di beberapa daerah dengan pengambilan sampel kira-kira 4,700 pelajar sekolah menengah. Jadi jika peratusannya diturunkan atau apa yang dilaporkan di Kota Depok, angka itu dibenarkan, "katanya. Dia mengatakan bahawa angka peratusan yang dikatakan oleh Nur Azizah adalah 70 peratus adalah serupa dengan data Komnas PA.

"Hanya jumlah sampel yang berbeza. Dari data kami, lebih daripada 97 peratus mengakui bahawa mereka telah menonton pornografi. Jadi tingkah laku seksual remaja di Kota Depok sesuai dengan angka ini. Sebab itu perlu ditunggu-tunggu. Hasil tinjauan sangat menyedihkan dan mengerikan untuk masa depan anak-anak, "jelas Arist.
Atas sebab ini, Arist melanjutkan, pihaknya selalu mengecam tuntutan Kota Depok sebagai Bandar Mesra Anak dengan pelbagai anugerah yang dimenangi oleh Kerajaan Kota Depok (Pemkot).

"Faktanya ialah Kota Depok tidak layak untuk anak-anak, tetapi selalu dinafikan. Apa gunanya mengatakan, Depok adalah sebuah bandar yang mesra kanak-kanak, dan sebagainya, tetapi masih terdapat banyak tingkah laku yang menyimpang seks kanak-kanak dan mangsa penderaan kanak-kanak, "katanya. Arist menekankan bahawa dengan penemuan ini, kes keganasan terhadap kanak-kanak di Kota Depok tidak lagi berada di peringkat kecemasan tetapi telah memasuki kategori tidak normal.

"Kami berharap agar Pemerintah Kota Depok secara serius menjaga dan memperhatikan masa depan anak-anak, bukan hanya mengejar anugerah. Tidak ada lagi keganasan terhadap kanak-kanak, tidak ada lagi kanak-kanak yang menjadi pengemis dan anak jalanan. Cegah seks bebas di kalangan kanak-kanak, "harapnya. Arist menyatakan, langkah-langkah yang mesti diambil segera untuk mencegah lonjakan kes ini adalah dengan memberi kaunseling yang berakar pada keperluan masyarakat.

"Perluasan dilakukan dalam pendidikan, lingkungan sekolah dan melalui cara teknologi. Tidak lupa juga peranan penting ibu bapa dan keluarga terdekat mereka, ”katanya. Seorang anggota DPR dalam Suruhanjaya VIII dari puak PKS, Nur Azizah Tamhid, mengatakan bahawa 70 peratus pelajar sekolah menengah di Kota Depok bukan lagi perawan. "Ini sangat menyedihkan bagi orang tua," kata Nur Azizah pada acara Penyebaran Pembatalan Keberangkatan Haji Jawa Barat (Jabar) 2020 di Kota Depok, Selasa (22/12). Menurut Nur Azizah, jumlah kes remaja perempuan di Kota Depok yang bukan lagi anak dara mesti diselesaikan dengan segera kerana ini adalah salah satu sebab kadar perceraian yang tinggi di Kota Depok. “Ibu bapa mempunyai peranan yang sangat penting untuk mengatasi anak-anak yang jatuh ke dalam pergaulan. Perkara ini mesti diselesaikan segera agar generasi muda Kota Depok mempunyai akhlak mulia, "kata anggota DPR RI ini dari kawasan pilihan raya (dapil) Kota Depok dan Kota Bekasi. Dia menekankan bahawa pendidikan agama yang kuat dapat mengatasi remaja di Kota Depok yang terlibat dalam pergaulan.

"Ini adalah pekerjaan rumah Pemerintah Kota Depok untuk lebih ketat dalam memantau lingkungan dan juga perlunya pengawasan ibu bapa terhadap anak-anak lelaki dan perempuan mereka ketika menggunakan alat dan ketika melayari di dunia maya," kata Nur Azizah yang juga isteri bekas walikota Depok, Nur Mahmudi Ismail. (eramuslim.com)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Tiada perawan (dara) lagi.. Ini bukan saja masalah individu atau negara, tapi masalah umah sedunia, yang wajib ditangani segera. Kewajiban setiap individu, masyarakat, negara dan dunia seluruhnya.

IHtv
IHtv
10 subscribers

1 comment:

Anonymous said...

Jika negara asing menjadikan sekularisme, liberalisme dan pluralisme sebagai asas perlembagaan negara, maka semua bentuk kemungkaran dan kesesatan akan bermaharajalela untuk menyesatkan umat Islam dan memusnahkan masyrakat.

Maka kita tidak terkejut melihat sebilangan umat Islam terutamanya selebriti di negara jiran bebas murtad dengan sangat mudah kerana mereka mengejar kemewahan dunia, glamour, kekasih kafir dll. Walaupun umat Islam rakyat majoriti, bagaimana pula kualiti iman dan amalan mereka ?

Maka kita tidak terkejut melihat negara jiran ditimpa pelbagai bentuk siksaan seperti bencana alam dan bencana buatan manusia seperti kezaliman, penindasan, eksploitasi, penipuan, skandal dan jenayah kejam luar biasa dll.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails