Sunday, December 06, 2020

Pilihan utama UMNO, bentuk semula kerajaan Perak seperti asal

 

Gambar fail Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) di Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, Ipoh. - Foto ihsan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Perak

KUALA LUMPUR: UMNO perlu membentuk semula kerajaan Perak bersama PAS, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) dan wakil rakyat Bebas.

Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan, berkata ini termasuk jika Menteri Besar baru sudah diberi perkenan oleh Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah.

Katanya, pilihan selain itu termasuk kononnya UMNO perlu bekerjasama dengan DAP bukanlah pilihan utama.

"Pilihan pertama yang utama tentu UMNO mesti bersama dengan PAS, Bebas dan BERSATU untuk tubuh kerajaan dengan Menteri Besar baharu.

"Pilihan lain memang ada tapi pada saya ia bukan yang pertama dan utama," katanya menerusi laman Twitter beliau, hari ini.

Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan. - Foto BERNAMA

Ahmad berkata, pucuk pimpinan semua parti tentu akan membuat keputusan terbaik untuk negeri, rakyat dan negara.

Pagi tadi, Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menjelaskan parti itu dan Barisan Nasional (BN) tidak menolak kemungkinan untuk membentuk jajaran baharu politik di Perak.

Bagaimanapun, beliau berkata, pihaknya seboleh mungkin mengekalkan jajaran politik kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Sehingga kini, bayangan siapa calon Menteri Besar masih menjadi teka-teki dengan UMNO sudah mengesahkan akan mengemukakan senarai nama untuk dipersembah Sultan Nazrin.

UMNO Perak malam tadi mengadakan mesyuarat khasnya di Ipoh antara lain bagi memutuskan nama calon Menteri Besar, namun semua pemimpin UMNO ditemui dan dihubungi mengunci mulut untuk berkongsi bayangan calon berkenaan.(BH)

11 comments:

Anonymous said...

Parti politik Melayu dikebelakangan hari ini telah dirincih2 oleh Kutty yang SANGAT GILA KUASA?

Bekas Presiden2 Amerika pun tak terlalu GILAkan kuasa macam Kutty tersebut!


Anonymous said...

Mahathir MAMAK Kuhty krala penghanchor MELAYU

saya tolong ulangkan

Mokhtar anak Senik kata, memang parti lebai gila kuasa, sebab kami mahu kuasa untuk laksanakan agenda Islam.
Nak muntah aku dengar lebai mahu kuasa mahu bawa agenda Islam. Ada kuasa kat Kelantan, apa agenda Islam di sana selain dari air berkarat dan hutang setiap tahun untuk bayar gaji kakitangan kerajaan negeri? Agenda Islam waktu Covid rakyat susah, hilang pekerjaan, lebai2 tukar kereta mercedes? Agenda Islam naikkan gaji sesama kamu ketika rakyat berdepan dgn Covid?
Agenda Islam kah dapatkan kuasa dengan cara bersekongkol dengan pengkhianat di Putrajaya? Zaman Nabi dan sahabat dulu, mereka bekerja keras dan berkorban nyawa untuk dapatkan kuasa bukan dgn cara berkongsi kuasa dgn puak khianat yg Allah laknat.
Cukup-cukup lah lebai jual agama.

Kumpulan Pejuang Kemerdekaan Bangsa Orang Asal Melayu Islam Malaysia (Malaysian Indigenous Malay Muslim Peoples' Liberation Group) said...

Maka, UMNO, Parti KEMERDEKAAN keramat bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu TURUN TEMURUN & PAS - jangan sewenangnya nak jadi KULI2 PENJAJAH Zionis DAP Parasit!!

Anonymous said...

KDN, ATM, SPRM, PDRM, Pejabat Peguam Negara, Kementerian Alam Sekitar dan Sumber Air, dan semua kakitangan Kerajaan Negeri & Persekutuan khasnya telah dibeli dgn RASUAH oleh KERAjaan UMNOBNPAS PKRPHDAP dan kini PENGKHIANAT NEGARA PN diKETUAI UMNO Mathdir mamak melayu chelop penjahanam BANGSA MELAYU dimodali 9NAGA termasok org2 spt veno chandra seka tuh

lihat muka org pertma yg beri tabek spring kpd Mahathir masa jd PM PH dulu! kenal?

Anonymous said...

tgku raman melayu islam UMNO pertama jadi kuli penyembah freemason yahudi diikuti oleh semua PM UMNO / MALAYSIA berikutnya

ada tau ka?

Anonymous said...

Kikiki

Kumpulan Pejuang Kemerdekaan Bangsa Orang Asal Melayu Islam Malaysia (Malaysian Indigenous Malay Muslim Peoples' Liberation Group) said...

Pi BERAMBOS lu HOMO PENYAMAQ DAPpengganas - ke KANDANG DAP bangkai!

Anonymous said...

MELAYU UMNO JATUHKAN MELAYU BERSATU

Begitu menipu sekali slogan mempertahankan Melayu dan Islam kerana akhirnya Melayu dijatuhkan oleh Melayu. Rupa-rupanya ketakutan yang pernah Faizal suarakan kononnya kedudukan menteri besar akan dirampas benar-benar berlaku. Apa yang berbeza adalah dahulu dia fikirkan DAP yang akan jatuhkan dia. RUPA2NYA MELAYU JATUHKAN MELAYU

Demikianlah kebodohan fikiran yang ada pada Timbalan Presiden Bersatu ini. Padanlah muka dan tanggunglah bencana hasil pengkhianatan sendiri. Walhal, semasa dia menjadi menteri besar di bawah PH, hak dan kuasanya dihormati tanpa diganggu-gugat.

Tetapi kerana sudah beranak dan membesar bersama Umno , akalnya sukar untuk menghakis kebimbangan palsu terhadap DAP.

Dimomokkan.

Jika begini fikiran yang wujud dalam minda seorang pemimpin, bayangkanlah pula bagaimana bercelarunya minda ahli-ahli bawahan yang sering dimomokkan dengan propaganda yang menjadikan DAP dan PH sebagai gerakan politik yang akan memusnahkan kedaulatan Islam, Melayu dan institusi kesultanan dalam negara ini.

Walaonta PAS MELAYU ISLAM boleh terima HAKIKAT kah?

Anonymous said...

Setiausaha Agung Pas, Takiyuddin Hassan mengeluarkan kenyataan yang menegaskan parti itu tidak akan menyertai pembentukan kerajaan negeri yang baharu. Dikatakan kenyataan itu gelojoh kerana tidak lama kemudian, Razman yang juga Pesuruhjaya Pas Perak pula menyatakan pihaknya masih menunggu arahan Pas Pusat tentang pembentukan kerajaan negeri yang baharu. Secara mudah fahamnya, jika Setiausaha Agung yang secara langsung atau tidak langsung mewakili lidah Presiden, maknanya Pas tidak perlu menyertai kerajaan baharu. Tetapi itu pun kalau Pas masih ada maruah dan mahu menjaga air muka.

Demikianlah simbiosis Pas dengan jawatan dan kuasa ketika di bawah kepimpinan Abdul Hadi Awang. Tiada lagi istilah ketulenan perjuangan seperti yang kerap dilaungkan oleh para penceramahnya satu ketika dahulu. Dan kini, selain menyaksikan pertengkaran Bersatu dan Umno yang akan ada kesinambungan selepas ini. Menarik juga dilihat dilema Pas dalam menyatakan sokongan. Apa yang pasti, pihak mana yang boleh tawarkan jawatan dan kuasa yang lebih menarik kepada Pas, maka itulah yang akan diberikan sokongan. Tidak mustahil itulah wajah yang akan Pas ulangi selepas ini jika tiba masanya. Cuma bergantung antara Umno dan Bersatu, parti mana yang sanggup berbelanja lebih demi memastikan taat setia Pas boleh dikekalkan supaya terus mengikut telunjuk dan kehendak mereka.

Anonymous said...

Sejarah Kutty yang SANGAT GILAKAN KUASA dengan merinchih2kan parti2 politik Melayu perlulah segera ditulis didalam buku2 sejarah! Kuttylah PENYEBAB tertubuhnya parti PKR, Bersatu dan PejuWANG yang memisahkan orang2 Melayu didalam kumpulan2 kecil. IANYA FAKTA!

Anonymous said...

KERIS akan TERPELANTING jua

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails