Wednesday, September 11, 2019

Tinjau-tinjau Saudi (1). 15 Perkara Mengenai Wanitanya.


MASIH belum ramai yang tahu mengenai kehidupan wanita-wanita di negara Saudi.. Jom kita intai-intai sikit. Ringkasnya..

1. Memakai Abaya
Jika anda kebetulan berpapasan atau melihat wanita Arab, pasti mereka mengenakan abaya berwarna hitam. Abaya adalah pakaian tertutup yang merupakan bagian dari adat masyarakat Arab Saudi. Kalau di Malaysia macam baju kurung wanita, atau baju kebaya di Indonesia.

Sebagian besar wanita Arab memang selalu gunakan abaya saat keluar rumah. Beberapa dari mereka juga ada yang menambahkan menggunakan cadar untuk menutupi wajah mereka. Pakaian menutup aurat memang sesuai sangat menurut syariat Islam, bahkan perlu diper'adat'kan.

2. Pandai Membuat Kueh.

Ternyata wanita Arab juga pandai memasak kueh. Wanita Arab terbiasa diajari memasak sedari kecil, terutama makanan dengan resep turun-temurun nenek moyang mereka. Terlebih lagi setelah menikah, wanita Arab memang perlu memasak untuk keluarganya. Jarang ada wanita Arab yang membeli makan di kedai setelah menikah. Suami mereka pun jarang makan di luar kerana masakan isteri mereka sangat enak.

3. Memiliki Rambut Yang Indah

Dibalik jilbab yang sering dikenakan, ternyata wanita Arab memiliki rambut yang sangat indah. Rata-rata rambut wanita Arab berbentuk gelombang atau ikal dengan warna hitam cokelat, ada juga yang kecokelatan. 

Rambut wanita Arab tebal dan sehat, serta terawat. Rambut mereka ini hasil dari gen khas Timur Tengah, yang kita tahu memang orang dari daerah sana kebanyakan menarik secara fizik.

4. Tidak Boleh Berinteraksi Dengan Lelaki.
Jika anda berkunjung ke Arab Saudi, anda akan mendapati banyak tempat umum yang memiliki pemisah antara tempat lelaki dan wanita. Selain itu, transportasi umum dan tempat hiburan lain juga memiliki tempat khusus masing-masing untuk lelaki serta wanita. 

Hal ini kerana wanita Arab tidak dibolehkan menemui lelaki yang bukan muhrim, kerabat atau saudara dekat. Bahkan kalau hal ini dilanggar, ada hukuman pidana yang dikenakan.

5. Senang Berkumpul-kumpul.

Sebagaimana wanita pada umumnya, wanita Arab juga senang berkumpul bersama teman dan sahabatnya. Mereka berkumpul di suatu tempat khusus atau rumah salah satu dari mereka untuk mengobrol dan bercanda bersama. Tak jarang, mereka pun mengadakan acara khusus untuk perkumpulan mereka. Namun tentunya acara ini khusus untuk wanita saja, lelaki tidak boleh ikut.

6.Tak Boleh Pandu Kereta.


Wanita Arab ternyata tidak boleh mengendarai mobil atau pandu kereta sendiri. Meski tidak ada hukum resmi dan tertulis, dikatakan hukum adat istiadat Arab Saudi melarang wanitanya memandu kereta. 

Hal ini kerana wanita yang mengemudikan mobil dianggap melanggar nilai sosial yang berlaku dalam masyarakat. Bahkan pihak polis sudah jelas-jelas tidak memberi lesen memandu untuk wanita.

7. Boleh Berniaga


Awalnya, wanita Arab tidak boleh berbisnis dan berjualan membuka toko. Berbagai tempat usahawan hanya dimiliki oleh lelaki sahaja. Namun lambat laun, pemerintah Arab Saudi pun membolehkan wanita melakukan kegiatan jualan. 

Tapi bersyarat, lelaki bujang tidak boleh memasuki toko wanita seorang diri, perlu ditemani orang lain. Dan untuk lelaki yang beristeri boleh masuki dengan isterinya.

8. Tak Boleh Cuba-cuba Pakaian Di Kedai.


Wanita Arab ternyata tidak dibenarkan mencuba pakaian di tempat berbelanja semasa membelinya. Kerana tempat berbelanjaan adalah tempat umum yang membuat wanita Arab perlu lebih berhati-hati dalam berganti pakaian. Jadi kalau anda berbelanja di Arab Saudi, siap-siap untuk mencatat ukuran baju dulu, supaya tidak salah beli.

9. Suka Fashion

Seperti wanita lainnya, wanita Arab juga menyukai fashion dan mode terkini. Mungkin ketika keluar rumah selalu mengenakan pakaian tertutup, namun ternyata mereka tetap senang berdandan dan menyukai pakaian-pakaian terkini. Bahkan mereka pun membuat acara fashion show yang diumumkan oleh desainer terkenal. 
Tentunya acara ini hanya diikuti oleh wanita, lelaki tidak dibenarkan menonton. Pakaian yang ada di acara fashion show ini pun boleh terus dibeli pengunjung, dengan syarat mereka hanya boleh memakainya di hadapan suami, mahram, atau sesama wanita.

10. Tidak Boleh Berenang Di Tempat Umum

Wanita Arab tidak dilarang berenang di kolam renang yang dibuka untuk umum. Mereka hanya boleh berenang di kolam renang peribadi atau kolam renang khusus wanita. Sekarang sudah banyak juga pusat kebugaran atau yang memang dibuat khusus untuk perempuan. Dengan begitu, wanita Arab lebih leluasa dan nyaman untuk berenang serta melakukan sukan lainnya.

11. Berkuliah Dan Berkerja

Mungkin ada anggapan selama ini bahawa wanita Arab tidak boleh keluar rumah dan hanya melakukan pekerjaan rumah saja. Namun pada kenyataannya, saat ini banyak wanita Arab yang menuntut ilmu hingga ke universiti. 

Selain itu, jumlah wanita Arab yang bekerja juga sudah semakin ramai. Ada yang bekerja di instansi umum, atau menjadi dokter dan guru.

12. Pandai Mengurus Rumah


Meskipun wanita Arab sudah banyak yang berkuliah dan bekerja, namun mereka tetap memiliki dasar seorang wanita iaitu pandai mengurus rumah. Wanita Arab pandai menata rumah mereka menjadi senyaman dan seindah mungkin, tak lupa memberikan berbagai wangi-wangian khas Arab. 

Jika anda berkunjung ke rumah orang Arab, pasti anda akan mendapati rumah mereka yang indah dan rapi.

13. Aktif Di Media Sosial


Perkembangan internet dan media sosial juga ternyata dimanfaatkan oleh wanita Arab. Mereka aktif menggunakan media sosial untuk berinteraksi dengan teman-teman mereka, ataupun orang-orang yang baru. 

Di media sosial ini juga, mereka dapat menunjukkan berbagai kebolehan mereka. Mereka dapat berbagi hobi dan minat melalui media sosial ini, seperti masakan yang dibuat hari itu atau tren fashion terkini.

14. Tidak Selalu Dijodohkan


Mungkin selama ini kita mengira bahawa pernikahan atau perkahwinan wanita Arab selalu identik dengan perjodohan orangtua. Namun seiring berjalannya waktu, tradisi itu tidak sekuat sebelumnya dan mulai luntur. Wanita Arab mulai memilih sendiri siapa pasangan mereka tanpa dijodohkan oleh pihak keluarga. 

Namun tentunya dalam proses pernikahan ini masih dilakukan hati-hati serta menjaga batas-batas antara lelaki dan wanita.

15. Berkahwin Dengan Wanita Arab


Ternyata bukan hanya orang Arab yang boleh berkahwin dengan wanita Arab. Warganegara non-Arab pun boleh. Apa syaratnya?

Salah satunya, perlu ada surat keterangan dari polis bahawa orang yang hendak menikahi wanita Arab itu bebas dari tindakan kriminal dan lilitan hutang. Selain itu, orang itu perlu melakukan tes medis di hospital yang menunjukkan bebas dari berbagai penyakit seperti hepatitis, HIV/AIDS, dan lain sebagainya.

2 comments:

I said...

Info yg baik bro...

Anonymous said...

Beruntunglah jika dapat kahwin dengan perempuan Arab.

Sebilangan gadis Melayu sekarang tidak pandai memasak, akhlak pun bermasalah, cakap lucah, suka hiburan, kaki clubbing, minum arak, hisap rokok dan dadah, suka shopping, tidak menghormati orang yang lebih tua, berlagak seperti orang putih, jahil tentang ajaran Islam dll. Ada dara @ tak ada dara pun belum tentu.

Hantaran kahwin tinggi tidak sepadan dengan kelemahan di atas. Tak tahulah bagaimana perempuan seperti ini akan mendidik anak mereka.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails