Tuesday, December 11, 2018

Salahguna T/Haji Semasa Era M, Adik Iparnya Pengerusi. Ini Seleweng...



Tabung Haji Disalah Guna Semasa Era Mahathir 
(Pak Din Tuesday, December 11, 2018 12:01:AuthorKamaluddin)

Pada tahun 1998, semasa dipengerusikan oleh adik ipar Perdana Menteri ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad, Allahyarham Tan Sri Ahmad Razali Mohamed Ali, Tabung Haji telah terlebih bayar untuk dua bangunan yang dibeli di Kuala Lumpur.

Kedua-dua bangunan berkenaan adalah TH Perdana, yang dibeli dari Maju Holdings Sdn Bhd untuk RM117.08 juta lebih daripada nilai sepatutnya, dan TH Selborn, yang telah dibangunkan oleh Swasta Setia Holdings Sdn Bhd dan dijual pada harga yang RM51.38 juta lebih daripada nilai sebenar.
Tabung Haji membayar sebanyak RM436.38 juta bagi dua hartanah itu, walaupun penilai menganggarkan bahawa keduanya bernilai RM267.92 juta.
The Wall Street Journal, pada artikel Disember 2004 yang memperincikan pembelian, menyifatkan Maju Holdings sebagai “syarikat tidak menguntungkan”.
Pemiliknya, Tan Sri Abu Sahid Mohamed, telah dilaporkan berpaling kepada menteri ketika itu yang bertanggungjawab bagi Tabung Haji, Abdul Hamid Othman pada bulan Disember 1997, untuk mempercepatkan jualan TH Perdana ini (bangunan itu kemudiannya dikenali sebagai Maju Junction) kerana beliau menghadapi masalah kewangan.
“Saya sangat memerlukan kelulusan cepat anda mengenai perkara ini, kerana bank telah mengeluarkan notis merampas harta hartanah,” Abu Sahid telah menulis dalam surat kepada Hamid, menurut WSJ.
Tabung Haji bersetuju untuk membayar RM270 juta untuk 546,000 kaki persegi hartanah, pada RM494 skp, dan mendapat kelulusan Dr Mahathir untuk memberikan Abu Sahid bayaran pendahuluan RM220 juta yang beliau minta, WSJ laporkan.
LAPORAN KETUA AUDIT NEGARA.
Tetapi menurut laporan Audit Negara 2003, Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH) menambat nilai bangunan itu pada RM152.92 juta, atau RM400 sekaki persegi, dan mendapati bahawa harta itu hanya 372,289 kaki persegi.
“Ini bermakna Tabung Haji membayar RM117.08 atau 76.6% lebih daripada nilai yang dianggarkan. Ini jelas menunjukkan bahawa Tabung Haji membayar hampir dua kali ganda jumlah yang dinilai oleh JPPH,” dinyatakan dalam laporan Ketua Audit Negara.
Akhbar itu berkata laporan Ketua Audit Negara itu juga menyatakan bahawa bayaran pendahuluan melanggar pekeliling Perbendaharaan, yang menyatakan bahawa bayaran awal maksimum hanya perlu 15% nilai daripada kerja-kerja pembinaan, atau RM5 juta – yang mana lebih rendah.
Laporan itu juga menyatakan bahawa Tabung Haji telah memaklumkan kepada Jabatan Audit Negara bahawa ia membayar harga yang lebih tinggi untuk TH Perdana kerana rangka kerja logam telah digunakan dalam pembinaan bangunan, dan ia juga telah dilengkapi dengan gentian optik.
Sementara itu, TH Selborn bernilai hanya RM115 juta menurut JPPH, tetapi Tabung Haji membayar RM166.38 juta bagi hartanah itu, dilaporkan tahun itu.
Tabung Haji juga mewajarkan harga untuk TH Selborn dengan merujuk kepada “kemasan berkualiti tinggi” yang sedemikian seperti “kaca tirai façade” dan ia berdasarkan kepada konsep bangunan pintar.
WSJ pada tahun 2004 juga melaporkan bahawa penjualan TH Perdana bukanlah kali pertama Tabung Haji kehilangan berjuta-juta ringgit kepada Maju Holdings milik Abu Sahid itu. 
Hasil carian imej untuk bangunan tabung haji

2 comments:

Anonymous said...

PI MAMPOS lu si ikanHOMO yg. berasal dr. JAMBAN DAPbangkai ANJING PARASIT Zionis!

Tok Terkedu.

Anonymous said...

Itulah. mana SP*M yg. dah diANJING KURAPkan oleh syukriHOMO tu?!! TAK juga siasat si madey PAR*A KERALA anak beranak PEROMPAK/PERASUAH/LANUN ni!!

Tgk. TABUNG HAJI, Aset NASIONAL ISLAM/Umatnya yg. terPENTING, yg. skrg. juga SENGAJA mahu diBANKRAPkan spt. ASET2 NASIONAL Negara/Bumiputera lain spt. FELDA/RISDA/MAHB/KTMB/PETRONAS/IHH Bhd dsbnya oleh si PENJAJAH/PENGGANAS guan engBANGKAI ANJING PARASIT- supaya SAHAM2/ASET2 TH boleh diROMPAK oleh TUAN2 rejim2 BANGKAI2 Parasit PENJAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH Diktator madey anak beranak PAR*A/PKRhomo/DAPanjing KURAP HOMO JIJIK HOMO-KULI2 puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS, serta MEMINDA sewenangnya AKTA TH!

BINATANG betul KETAMAKAN/KEKEJAMAN amat RAKUS dan ZALIM ini; sbb. tu rejim BANGKAI2 ZIONIS madey PAR*A/DAPanjing/PKRhomo ni mesti diTUMBANGkan SEGERA, dgn. DYMM YDPA mesti BERANI sbg. KETUA UTAMA NEGARA, dan mmg. ada HAK dan KUASA mengISYTIHARkan DARURAT segera mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN Per2. 32 & 150 (MAKNA "HENDAKlah"" mengikut nasihat PM itu - BUKAN sebenaqnya sama MAKNA dgn. "MESTIlah", kerana MAKNA "HENDAKlah" ini telah diPALSUkan oleh DBP/ANJING PN DAPbangkai tu)!!!) ; sbb. PRU14 mmg. telah diSABOTAJ!!!! Maka, TAK guna tunggu PRU15 - sbb. PENIPUAN/SABOTAJ yg. sama PASTI akan berlaku!!

Lihta PEGANGAN2 SAHAM TH yg. SENGAJA diRUGIkan sbnyk. hampir $3 BILLION dlm. 20 SYARIKAT2! SEDAQlah umat ISLAM/MELAYU kita oi!!!!! Bayangkan SAHAM2/ASET2 TH diMILIKI cthnya si PELABUR2 ZIONIS BARAT/IS(IS)rael ataupun vincentHOMO, geng2 PENYAMAQ PAR*A HINDU dr. PENGGANAS2 hindrafHOMO/Tamil Eelam dsbnya!!!

Lihat di -

1. https://pakdin.my/tabung-haji-20-syarikat-teratas-mengalami-kejatuhan-rm2-74b-nilai-pasaran/ , di

2. http://malaysiagazette.com/blog/2018/12/11/jangan-jadikan-isu-th-untuk-tumbangkan-aset-gergasi-umat-islam/ ; dan di

3. https://www.thethirdforce.net/najib-ph-tukar-akta-tabung-haji-ke/

(Tok Terkedu)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails