Tuesday, December 11, 2018

Himpunan 8/12: PH Menggelunsur, Mampu Perintah? -Akhbar Mandain



Dari Akhbar Mandarin: Selepas perhimpunan besar #BantahICERD -Pak Din.

Ikutilah terjemahan saya dari rencana ini untuk tatapan semua.
SELEPAS PERHIMPUNAN BESAR
Hari Sabtu, Kuala Lumpur yang dipenuhi dengan suasana yang amat meruncing.


Dari Pasar Seni ke Dataran Merdeka , ribuan manusia bersesak-sesak memenuhi ruang dalam bantahan ICERD. Hanya jalan yang bertentangan dengan jalan besar iaitu Jalan Petaling hampir kesemua kedai-kedai menutup pintu perniagaan mereka. Suasana lengang dengan ketiadaan pejalan kaki.
Kedua-duanya dalam Kuala Lumpur, menampakkan dua suasana yang amat berlainan. Sama-sama dalam Malaysia, semacam berada dalam dua dunia yang berbeza.
Ahmad Zahid dan Hadi Awang boleh dengan megah mengumumkan yang mereka telah mencapai matlamat iaitu Melayu Islam telah bersatu kembali.
Walaupun perhimpunan ini dipenuhi dengan elemen kaum dan ugama, ia juga bertepatan dengan agenda UMNO dan PAS, namun ia telah berjaya membangkitkan perasaan sebegitu ramai umat Melayu Islam.
Sesungguhnya, ada atau tidaknya ratifikasi ICERD bukanlah perkara utama yang mana janin ICERD telahpun mati di dalam perut. Pakatan Harapan telahpun mengatakan tidak meratifikasikan ICERD.
Hanya menggunakan ICERD sebagai sumbu untuk membakar semangat masyarakat Melayu dengan ketidakpuasan hati dan kegelisahan mereka selepas PRU 14. Juga mencari ketetapan bagi golongan ini sebagai peneraju dalam bumi bertuah ini.
Di belakang bantahan ICERD, juga menampakkan lantonan puak kanan konservatif Melayu terhadap kerajaan Pakatan Harapan. Walaupun Pakatan Harapan telah memenangi PRU tetapi sokongan daripada masyarakat Melayu hanyalah sekitar 17% hingga 25% sahaja.
Dalam konteks pemikiran masyarakat Melayu masih lagi dikuasai oleh sifat perkauman yang ditunjangi oleh UMNO dan sifat keugamaan Islam yang dipelopori oleh PAS.
Setelah jalan-jalan di sekitar Dataran Merdeka dibanjiri dengan sebegitu ramai, bilangan sebenarnya masih lagi satu angka yang abstrak. UMNO dan PAS boleh mengaku yang mereka adalah mewakili kekuatan umat Melayu Islam, di masa akan datang akan menguasai kuasa mereka yang berbahasa Melayu.
Apabila UMNO, PAS dan NGO telah mencapai kesepakatan yang matang nanti, ia semakin boleh menggunakan kekuatan ummah termasuklah untuk kuasa berdemonstrasi bagi menonjolkan kekuatan mereka. Seterusnya menggoncang asas-asas kerajaan Pakatan Harapan.
Bagi masyarakat bukan Melayu, perhimpunan bantahan ICERD mendatangkan satu persoalan dan kegelisahan serta satu penafian untuk mengelakkan diri.
Dalam komentar oleh ramai pelayar internet kaum Cina menganggap perhimpunan ini sebagai bahan jenaka yang menjengkelkan serta menggunakan ayat-ayat serangan kasar, sehinggakan membuta-tuli untuk menafikan kebenarannya. Mereka tidak dapat memahami mengapa perhimpunan itu boleh menarik sebegitu ramai orang, malah masih bertegas mengatakan yang gambar-gambar serta video yang dipaparkan telah diedit.
Hasil daripada PRU kita mengharapkan akan berada dalam suasana yang amat baik dan menganggap setelah Pakatan Harapan menerajui kerajaan maka masalah Malayasia bermula dari isu rasuah, perkauman sehinggalah hal-hal ugama akan berakhir dengan sendirinya. Dengan itu kita akan memulakan satu penghidupan laksana hidup dalam kerajaan dongeng.
Namun sesungguhnya, mereka hidup dalam dunia yang dirangka sendiri dan tidak tahu bahawa sesuatu itu telah dirancang muslihatnya dan perangkap berada di mana-mana.
Yang disebut sebagai “Malaysia Baru” hanyalah satu ilusi, bukan satu kenyataan. Jarak pandangan setiap kaum bukannya semakin mengecil tetapi semakin melebar.
Bagi kerajaan Pakatan Harapan yang baru memerintah lebih setengah tahun dengan prestasi yang hambar dan perebutan kuasa dalaman. Dengan kekurangan kerjasama dalaman yang menyebabkan hari ini ia menerima hasil yang terburuk.
Dengan mendakwa Najib, Rosmah, Ahmad Zahid dan lain-lain pemimpin terdahulu sememangnya bertujuan untuk mengubah kepada corak yang betul, namun ia bukanlah kesemuanya kewajiban kerajaan untuk berbuat demikian. Ia bukanlah seharusnya digunakan untuk jangka panjang.
Hal-hal yang bersangkutan dengan rasuah biarlah disiasat dan diadili oleh pihak SPRM dan mahkamah, janganlah digunakan sebagai modal politik yang tanpa penghujungnya. Terutamanya bagi masyarakat akar umbi Melayu ia telah melahirkan kebosanan yang membuak-buak.
Dalam hal-hal ekonomi dan kehidupan rakyat, polisi Pakatan Harapan didapati masih tidak terurus. Bermula dari masalah harga komoditi utama yang semakin rendah, pelaburan tidak berkembang dan pasaran statik yang sehingga kini masih belum nampak apa-apa perancangan menanganinya.
Dalam setengah tahun ini, perkara yang menjadi tumpuan kepada Pakatan Harapan ialah pelbagai bentuk U-Turn. Seorang demi seorang menteri membuat kenyataan yang semborono. Cerita mengenai kereta nasional ke 3 dan jambatan bengkok. Konflik perebutan kuasa antara Mahathir dan Anwar. Persengketaan dalam PKR yang tidak berkesudahan. DAP yang berkiblat kepada “kepala Ma” (yang dimaksudkan Ma ialah Mahathir) dan pelbagai masalah masyarakat Cina yang dipandang dingin.
Jikapun nak ratifikasi ICERD tetapi tersilap perkiraan dan tak tahu bagaimana untuk menanganinya. Kerajaan sebelum ini tidakpun membuat penjelasan dan menggerakkan aktiviti muhibah antara kaum dan penerimaan toleransi ugama, dengan tiba-tiba muncul dengan idea ratifikasi ICERD. Maka dengan itulah menyebabkan berlakunya gelombang penentangan ini.
Selepas perhimpunan besar ini, kepercayaan umum terhadap Pakatan Harapan jatuh menggelunsur. Kemampuan untuk memerintah menjadi tanda-tanya. Untuk mendapatkan sokongan dari masyarakat Melayu semakin sukar.
Namun dengan peristiwa ini, ia boleh dijadikan satu pengajaran.
..
Tay Tian Yan ( 郑丁贤 ), seorang penulis kolum isu semasa dan juga penolong editor Sin Chew Daily ( 星洲日报 ) menulis rencana bertajuk “Selepas perhimpunan besar” (大集会之后) sehari selepas perhimpunan bantah ICERD pada 8/12/2018 yang lalu
Hasil carian imej untuk kir siang/mahathir
Hasil carian imej untuk mahathir kayuh beca
郑丁贤· 大集会之后
很多华人的网络谈话,对大集会还充斥着肤浅的讪笑,暴力的语言攻击,乃至于盲目的否定。他们无法想像如此的集会为何会出现人潮,还坚持照片和影片都是假造的。
星期六的吉隆坡氛围很吊诡。
从中央艺术坊到独立广场,万头攒动,挤满反对ICERD的人潮;而隔了一条大马路的茨厂街,大部份的商店都关起门来,行人寥落。
同一个吉隆坡市中心,两个不同的景象;同一个马来西亚,仿佛两个世界。
阿末扎希和哈迪阿旺可以骄傲的宣布,他们达到了目的,马来穆斯林团结起来了。
尽管这是一次带有种族和宗教色彩的集会,也在于配合巫统和伊斯兰党政治议程,然而,它成功触动众多马来穆斯林的感情。
实际上,有没有签署ICERD已经不是重点,ICERD早已胎死腹中,连希盟都已经嫌弃它,遗弃它。
只是,ICERD成为一条引线,用它来点燃马来社会在第14届大选之后的不满和危机感,寻求确定这个族群在这片土地的主导地位。
在ICERD背后,也是右派保守马来穆斯林对希盟政府的反弹。虽然希盟赢了大选,但是,它在马来社会还是少数,支持率在17%到25%之间。
马来社会的主流意识形态,依然是由巫统的种族主义,以及伊斯兰党的宗教主义所操控。
当独立广场附近的道路都被人潮泛滥之后,人数已经只是一个抽象数字,巫统和伊党可以声称它代表马来穆斯林的力量,日后掌握了马来话语权。
巫统、伊党和马来非政府组织尝到甜头之后,将会更加利用群众压力,包括街头力量,来突出它们的主导能力,以及动摇希盟的执政基础°
对于非马来社会,反ICERD大集会带来的是疑惑,无奈,以及自我逃避的否定。
很多华人的网络谈话,对大集会还充斥着肤浅的讪笑,暴力的语言攻击,乃至于盲目的否定。他们无法想像如此的集会为何会出现人潮,还坚持照片和影片都是假造的。
大选的结果,让大家一直处在感觉良好之中,以为希盟上台之后,大马的问题,从贪污,种族问题到宗教神权主义,都在一夜之间消失,从此大家生活在美好的童话王国。
实际上,他们是活在自己建构的世界里,不知道暗流汹涌,危机四伏。
所谓的“新马来西亚”,只是一种想像和憧憬,而不是真实,族群之间的理念差距,不是缩小,而在扩大。
至于希盟政府,执政半年来的浑浑噩噩,内耗争权,缺乏作为,终于让它尝到今天的恶果。
提控纳吉、罗斯玛、阿末扎希等前朝权贵,固然是转型正义,但是,这并不是政府责任的全部,不能以此成为长期的光环。
这些贪腐案件,应该交给检调和法院处理,而不是作为没完没了的政治课题,特别是在马来草根社会,已经引起反感。
希盟在经济和民生问题上,几乎是没有头绪;在原产品价格低落,投资不振,市场呆滞的困境中,也拿不出对策。
而半年来,希盟最让人注目的是各种政策的U转,一个又一个部长的出糗,国产车和弯桥的回归,马哈迪和安华的明争暗斗,公正党无休止的内耗,行动党的“马”首是瞻,以及对华社问题的冷漠。
即使如签署ICERD,也完全错估形势,成为把柄;政府没有事先做好宣导,推动种族和谐,促进宗教共容,就贸贸然祭出ICERD,而引发后果。
大集会之后,希盟的公信力滑落,执政能力成为疑问,要挽回马来社会的支持更加困难。
但愿这个事件,可以成为一个教训。

5 comments:

Anonymous said...

Ikan TONGKOL 8:16 AM, anda boleh setuju kalau mau setuju dan anda juga boleh MAMPOS kalu mau mampus. Tidak ada paksaan dalam pilihan kedua-duanya. Buat masa ini, kamu ambil labu dan terjunlah dengan labu-labunya sekali sesuai dengan pemikiran ala Luncai kamu...kah..kah..kah..

Anonymous said...

Tentera kacang merah @ red beans army (RBA) ternakan kepala bapak kafir harbi biaDAP sedang menyamar sebagai orang Melayu untuk menyebarkan pelbagai fitnah untuk melaga-lagakan orang Melayu supaya kaum Melayu berpecah-belah dan menjadi lemah dan mudah ditindas oleh puak kafir harbi.

Kita sudi menasihatkan anjing-anjing kurap rasis dan pemimpin-pemimpin rasis mereka berambus ke negara China Komunis untuk selama-lamanya supaya rakyat negara kita boleh hidup aman damai.

Anonymous said...

Perhimpunan sejuta umat Islam menentang ICERD dan pH membuktikan umat Islam sudah bersatu padu untuk menggulingkan pH dalam PRU15.

Maka kita tidak terkejut melihat tentera kacang merah dan pemimpin- pemimpin kafir harbi biaDAP dan khadam-khadam liberal mereka terkejut berok, panik dan meroyan histeria dan menyalak.

Sekarang kita melihat tentera-tentera kacang merah dikerah menyamar sebagai orang Melayu untuk menyebarkan fitnah untuk memecah-belahkan umat Islam.

Anonymous said...

Kita JANGAN terperangkap dgn. permainan amat LICIK dan KEJI oleh rejim BANGKAI2 Parasit PENJAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH Diktator madey anak beranak Kita telah TERPERANGKAP dgn. permainan amat LICIK dan KEJI oleh rejim BANGKAI2 Parasit PENJAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH Diktator madey anak beranak PAR*A/PKRhomo/DAPanjing KURAP HOMO JIJIK HOMO-KULI2 puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS!

SEBENAQnya MUSUH2 ISLAM/MELAYU dr. rejim madey PAR*A/PKRhomo/DAPbangkai amat DAJAL ni telah berjaya - utk. terus MENGALIHkan PERHATIAN kita dr. KEKEJAMAN pemerintahan KUKU BESI dan LANUN depa yg. semakin RAKUS, dgn. skrg. membuat pelbagai PUJIAN2 PALSU ttg. DEMO anti-ICERD, kononnya 'AMAN', 'BERJAYA' dsbnya, utk. terus memPERBODOHan bangsa ISLAM/MELAYU kita!

Kerana percayalah, PRU15 juga kan diSABOTAJ habis2an spt. PRU14, dgn. BANTUAN CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS (termsk. utk. mengHASUT ATM/PDRM, dan disyaki PEKERJA2 SPR melalui 'NGO' Verteran PENGKHIANAT patriot yg. BEKERJASAMA dgn. 'NGO'2 PENGGANAS MOSSAD/SOROS-CIA, Bersih dan Transparency International yg, berpusat di SWITZERLAND dan JERMAN) - yg. menyebabkan rejim BANGKAI2 ANJING madey PAR*A/DAPanjing KURAP HOMO JIJIK Zionis ni akhirnya, berjaya MENUMBANGkan pemimpin AGUNG Orang Asal ISLAM /MELAYU kita, PM/PRESIDEN UMNO amat GEMILANG, YAB DS Najib terCINTA kita, parti KEMERDEKAAN Bumiputera terCINTA kita, UMNO dan KERAJAAN BN!

Dan dgn. MERANCANG MO terBARU yg. amat LICIK utk. berlakunya RUSUHAN GANAS puak PENGGANAS2 HINDU PAR*A hindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri Lanka - depa telah MENGUBURkan peluang utk. PEJUANG2 KEMERDEKAAN Orang Asal ISLAM/MELAYU kita, dr. mengambil PELUANG amat BERANI pd. 08/12 utk. BERPERANG habis2an utk. MENUMBANGkan puak PENGGANAS/PENJAJAH paling LAKNAT, DAPbangkai ANJING tu -yg. akan terus MARA spt. BINATANG2 BUAS Zionis plg. TAMAK, RAKIS dan KEJAM spt. TUAN2 IS(IS)rael/BARAT ZIONIS Freemason depa! Kerana sepatutnya DEMO amat PENTING tersebut BUKAN hanya psl. isu ICERD!!!

Lihat PENGHINAAN/GERTAKAN berTERUSAN madey PAR*A BANGKAI-KULI DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis kpd. ISLAM/Umatnya, dan seluruh BANGSA Orang Asal Islam/Melayu kita terutamanya KESULTANAN MELAYU kita, seolah KESULTANAN MELAYU lansung begitu HINA dan TAK DAK apa2 lagi HAK dan KUASA termsk. sbrg. PEMILIKAN ke atas TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita ni, dan MEMPERTAHANkan habis2an dgn. BERANI, Islam/umatnya serta hak, identiti, warisan dan sejarah bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita, akibat PENIPUAN2 amat LICIK dan RAKUS pd. UNDG2 PERLEMBAGAAN kita, melalui istitusi2 PN, KHN dan DBP, yg. telah diANJING KURAPkan habis2an oleh rejim BANGKAI2 ANJING madey anak beranak PAR*A/PKRhomo/DAPanjing KURAP HOMO JIJIK Zionis FREEMASON ni!!

Lihat di -
https://www.malaysia-today.net/2018/12/10/mahathir-puts-tunku-mahkota-johor-in-his-place/

(Tok Terkedu)


Anonymous said...

PEMBEULAN:

Kita telah TERPERANGKAP dgn. permainan amat LICIK dan KEJI oleh rejim BANGKAI2 Parasit PENJAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH Diktator madey anak beranak PAR*A/PKRhomo/DAPanjing KURAP HOMO JIJIK HOMO-KULI2 puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS ni!

SEBENAQnya MUSUH2 ISLAM/MELAYU dr. rejim madey PAR*A/PKRhomo/DAPbangkai amat DAJAL ni telah berjaya - utk. terus MENGALIHkan PERHATIAN kita dr. KEKEJAMAN pemerintahan KUKU BESI dan LANUN depa yg. semakin RAKUS, dgn. skrg. membuat pelbagai PUJIAN2 PALSU ttg. DEMO anti-ICERD, kononnya 'AMAN', 'BERJAYA' dsbnya, utk. terus memPERBODOHan bangsa ISLAM/MELAYU kita!

Kerana percayalah, PRU15 juga akan diSABOTAJ habis2an spt. PRU14, dgn. BANTUAN CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS (termsk. utk. mengHASUT ATM/PDRM, dan disyaki PEKERJA2 SPR melalui 'NGO' Veteran PENGKHIANAT patriot yg. BEKERJASAMA dgn. 'NGO'2 PENGGANAS MOSSAD/SOROS-CIA, Bersih dan Transparency International yg, berpusat di SWITZERLAND dan JERMAN) - yg. menyebabkan rejim BANGKAI2 ANJING madey PAR*A/DAPanjing KURAP HOMO JIJIK Zionis ni akhirnya, berjaya MENUMBANGkan pemimpin AGUNG Orang Asal ISLAM /MELAYU kita, PM/PRESIDEN UMNO amat GEMILANG, YAB DS Najib terCINTA kita, parti KEMERDEKAAN Bumiputera terCINTA kita, UMNO dan KERAJAAN BN!

Dan dgn. MERANCANG MO terBARU yg. amat LICIK utk. berlakunya RUSUHAN GANAS puak PENGGANAS2 HINDU PAR*A hindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri Lanka - depa telah MENGUBURkan peluang utk. PEJUANG2 KEMERDEKAAN Orang Asal ISLAM/MELAYU kita, dr. mengambil PELUANG amat BERANI pd. 08/12 utk. BERPERANG habis2an utk. MENUMBANGkan puak PENGGANAS/PENJAJAH paling LAKNAT, DAPbangkai ANJING tu -yg. akan terus MARA spt. BINATANG2 BUAS Zionis plg. TAMAK, RAKIS dan KEJAM spt. TUAN2 IS(IS)rael/BARAT ZIONIS Freemason depa! Kerana sepatutnya DEMO amat PENTING tersebut BUKAN hanya psl. isu ICERD!!!

Lihat PENGHINAAN/GERTAKAN berTERUSAN madey PAR*A BANGKAI-KULI DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis kpd. ISLAM/Umatnya, terutamanya, seluruh BANGSA Orang Asal Islam/Melayu kita terutamanya KESULTANAN MELAYU kita - seolah KESULTANAN MELAYU begitu HINA dan TAK DAK apa2 lagi HAK dan KUASA, termsk. sbrg. PEMILIKAN ke atas TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita ni, dan MEMPERTAHANkan habis2an dgn. BERANI, Islam/umatnya serta hak, identiti, warisan dan sejarah bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita, akibat PENIPUAN2 amat LICIK dan RAKUS pd. UNDG2 PERLEMBAGAAN kita, melalui istitusi2 PN, KHN dan DBP, yg. telah diANJING KURAPkan habis2an oleh rejim BANGKAI2 ANJING madey anak beranak PAR*A/PKRhomo/DAPanjing KURAP HOMO JIJIK Zionis FREEMASON ni!!

Lihat di -
https://www.malaysia-today.net/2018/12/10/mahathir-puts-tunku-mahkota-johor-in-his-place/

(Tok Terkedu)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails