Saturday, January 06, 2018

Selebgram Hijab Korea-Muslim Ini Boleh Jadi 'muslimat tauladan'?



KINI laman sosial semakin dipenuhi dan dibanjiri dengan gadis berwajah cantik, kononnya. Tidak terkecuali, selebgram hijab Korea Muslim bernama Kim Miso ini yang gambar-gambarnya menjadi tular di Internet gara-gara memiliki rupa paras cantik persis bintang K-Pop. 


Miso atau nama sebenarnya, Harakat Ibtisam menjadi bualan hangat netizen apabila dia sering kali memberi tips-tips mengenai kecantikan dan cara berhijab di Instagram miliknya, @kimmiso1194.

Hasil carian imej untuk Kim Miso, Selebgram Hijab Korea-Muslim Yang Cantik!
Melihatkan wajahnya, pasti ramai yang menganggap Miso merupakan seorang gadis yang berasal dari negara sonata musim salju itu kan? Ternyata tanggapan itu salah sama sekali kerana Miso sebenarnya seorang gadis Maghribi, sebuah negara umat Islam di barat Afrika yang menggunakan bahasa Arab sebagai bahasa nasional!
Memetik sumber, Miso yang merupakan salah seorang penuntut di Seoul National University mempunyai impian untuk berkunjung ke ndonesia suatu hari nanti.
“Saya ingin mengunjungi Indonesia dan begitu minat mempelajari bahasa Indonesia.
“Indonesia adalah negara Islam dan saya ingin mengunjunginya. Saya juga ingin bekerja di sana jika Allah izinkan,” katanya dipetik portal kumparan.com.
Justeru tidak hairanlah, sejak kebelakangan ini Miso dilihat sering menggunakan hashtag #hijabindonesia pada setiap entri menerusi laman Instagram.
Bukan itu sahaja, malah Miso sering bertegur sapa dengan para pengikutnya di laman berkenaan dengan menggunakan  kosakata bahasa Indonesia seperti ‘Selamat Pagi’, ‘Selamat Sore’, ‘Kamu baik’, dan sebagainya.
Sehingga kini, nampaknya gadis ini dilihat terus mendapat perhatian ramai di media sosial dan mempunyai lebih 200,000 pengikut menerusi akaun Instagram miliknya. 

Soalnya, dengan melihat maklumat dan gambar-gambar yang disebarkan ini, adakah ia boleh dijadikan sebagai 'muslimat tauladan' bagi gadis-gadis Islam di Malaysia khususnya?

Fikir-fikirlah..
Lihat sebelum ini..
Hasil carian imej untuk undi siapa

9 comments:

Anonymous said...

Indonesia negara islam? Taik byklah, umat indon paling mudah tukar agama!! Tgk saja artisnya keluar islam sesuka hati!! Menakutkan!! Mungkin bagi pak ibnu semua itu tiada masalH asal boleh goyang inul setiap mlm!

Anonymous said...

Artis mana tu

Anonymous said...

Masalah Indonesia ialah Pancasila yang memberi kebebasan menukar agama semudah menukar baju. Maka tidak hairanlah ajaran sesat seperti Qadiani dan Syiah boleh bertapak di Indonesia.

Indonesia adalah negara Islam kerana rakyat majoriti beragama Islam. Masalahnya ialah kerajaan yang berkuasa adalah kerajaan sekular atau liberal.

Anonymous said...

11:6,jgn mls cari mklumat! Byk artis indon murtad jadi hindu bali atau kristen!indon bkn negara islam tapi cuma ramaii umat islm saja.

Anonymous said...

Ibenu,boleh tk jgn letak lagi gambar hadi tu? Semaklah! Rasa nk pijak2 je muka dia tu!!

Pijak

Pijak

Pijak muka hadi


Pui

Anonymous said...

Biasalah puak munafik dan kafir tidak boleh melihat gambar ulama Islam yang memperjuangkan agama Islam sebab syaitan dan iblis dalam badan mereka akan histeria kepanasan kerana takut mendengar ceramah agama Islam dan bacaan Al-Quran.

Mereka suka melihat gambar towkay dedak cap roket yang suka membela LGBT, atheis, pesta arak, sekularisme, liberalisme , evangelisme dll.

Anonymous said...

Pembetulan komen 12:52pm;

Biasalah puak munafik dan kafir HARBI ....

Nota tambahan:

Macai ternakan parti kafir harbi roket 12:32pm suka melihat gambar Stalin, Hitler, Mussolini, Tojo, Natangyahu, Trump 3 suku, Mao Tze Tung, kepala bapak komunis Malaya, sifu roket banglo terlajak diskaun dll.

Anonymous said...

Jika majoriti rakyat Indonesia beragama Islam maka Indonesia adalah negara Islam kerana ajaran Islam boleh diamalkan dengan bebas oleh rakyat majoriti Islam.

Anonymous said...

Wah barua ahok sedang menafikan Indonesia negara Islam sedangkan ahok sendiri telah dipecat dari jawatan gabenur Jakarta dan sedang dipenjarakan kerana menghina Islam di Jakarta.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails