Monday, November 06, 2017

Selamat 70 Nyawa Cina &India Di Surau, Tindakan Wajar, Al-hamdulillah!



“SAYA tak kisah apa orang kata, yang penting nyawa mereka dapat diselamatkan,” kata bilal surau Taman Free School, Georgetown mengulas mengenai foto yang viral selepas sekumpulan lelaki dan perempuan cina yang menumpang di surau terbabit.


Sapno Tukijo, 50, berkata, jumlah sebenar mangsa yang ditempatkan di surau terbabit yang terdiri daripada kaum Cina dan India adalah seramai 70 orang yang juga penduduk kampung sekitar Lengkuk P Ramlee yang terjejas kerana banjir awal pagi, semalam.

Malah ia sendiri cuba menyelamatkan penduduk yang ketika itu mahu menumpang di tokong berhampiran kampung mereka.

"Tokong terbabit terletak hanya beberapa meter di seberang jalan dan saya cuba membawa mereka dengan mengikat tali di kedua-dua tiang elektrik.


"Bagaimanapun usaha itu gagal kerana air deras dan naik mendadak hingga paras dada dan saya sendiri mempelawa mereka menumpang di surau," katanya.

Menurutnya, pada mulanya semua mangsa segan kerana menghormati surau namun saya terpaksa menjelaskan kepada mereka berhubung situasi yang dialami ketika itu.

"Mereka akhirnya akur dan menumpang di surau ini malah ada yang tidak berbaju kerana keluar sehelai sepinggang ketika itu.

"Saya tahu ada yang akan mengecam tindakan itu namun saya rasa lebih bersalah sekiranya melihat mereka yang tidak tahu ke mana arah hendak dituju," katanya.

Tahniah Ustaz Sapno Tukijo, jazakallah!




Informasi Baru Peluang Kerja Di Australia -Ibnu Hasyim.
Pihak kontraktur di Australia membuka peluang kerja-kerja baru bagi sektor pembinaan di bandar-bandar di Australia. Berminat, pihak kami sedia bekalkan maklumat. Begitu juga mengenai kerja petik buah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails