Sunday, November 05, 2017

Hotel Larang Pelanggan Hijab, Majlis Raja Sila Ambil Perhatian!


Kuala Lumpur: “Saya menyeru pihak berkuasa, Majlis Raja-Raja, pihak perhotelan Malaysia memandang serius perkara ini dan memastikan tiada hotel lain yang menggunakan papan tanda bersimbol yang mengelirukan sebegini,” demikian rayuan Presiden International Women’s Alliance for Family Institution and Quality Education (WAFIQ), Prof Madya Dr Rafidah Hanim Mokhtar berhubungan isu larangan pemakaian burkini di kolam renang sebuah hotel di Kuantan baru-baru ini.
Prof Madya Dr Rafidah Hanim menzahirkan kebimbangan beliau di laman Facebook miliknya terhadap perbuatan ini kerana ianya jelas merupakan diskriminasi terhadap wanita yang menutup aurat dan ingin menggunakan kolam renang tersebut ataupun untuk bersama menjaga anak-anak mereka.
 ISU SENSITIVITI MENGGUNAKAN SIMBOL AGAMA DALAM PERATURAN LARANGAN PAKAIAN RENANG DI KOLAM RENANG
 Di sekitar tahun 2016, dunia dikejutkan dengan pengharaman pemakaian pakaian renang wanita atau Burkini atau pakaian renang Muslimah di pantai awam oleh negara Perancis. Insiden berbaur Islamfobia, dan pencabulan hak asasi manusia ke atas wanita Islam itu merebak ke negara-negara Eropah apabila terdapat aduan bahawa wanita Muslimah dilarang memakai Burkini, di kolam-kolam renang ...
Lihat Selengkapnya
“Papan tanda sebegini adalah satu bentuk diskriminasi kepada wanita Muslimah bagi menggunakan kemudahan kolam renang.”
“Larangan ini juga bermakna anak-anak Muslim terhalang menggunakan kolam renang kerana ibu mereka tidak dapat memantau dengan efektif.”
Selain daripada itu beliau turut khuatir perbuatan sebegini boleh mengganggu perpaduan kaum di negara ini kerana simbol yang digunakan merupakan simbol untuk Muslimah yang menutup aurat.
“Penggunaan simbol yang berkait agama sebegini boleh menggugat isu perpaduan dan hubungan harmoni di kalangan rakyat berbilang agama dan kaum di negara ini, apabila hijab dan pakaian menutup aurat yang merupakan lambang spesifik kepada umat Islam, dijadikan bahan larangan,” tegas beliau lagi.
Sebelum ini seorang pengusaha dobi dicemuh seribu satu bahasa kerana mengkhususkan perkhidmatannya kepada umat Islam sahaja dan mengundang komen pelbagai pihak kerana dianggap tidak selari dengan nilai-nilai dan norma masyarakat majmuk yang wujud di Malaysia.
Pihak Menara.my akan berusaha mendapatkan penjelasan pihak hotel tersebut untuk memahami maksud sebenar di sebalik papan tanda kolam renang tersebut. (Sepatuputih)

giant-hypermarket

5 Pasaraya Giant Akan Ditutup Serentak 5 November Ini..
Ini Solosi pekerjanya!
Informasi Baru Peluang Kerja Di Australia -Ibnu Hasyim.
Pihak kontraktur di Australia membuka peluang kerja-kerja baru bagi sektor pembinaan di bandar-bandar di Australia. Berminat, pihak kami sedia bekalkan maklumat. Begitu juga mengenai kerja petik buah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails