Tuesday, November 07, 2017

7 Rekaan Selipar Ini.. Pelik Sangat!



JOM KREATIF

Selipar atau sandal memang sangat selesa untuk dipakai semasa hari yang terlalu panas untuk memakai kasut. Berbeza dengan kasut yang kebiasaannya mempunyai pelbagai jenis rekaan untuk dipilih, selipar dan sandal memiliki rekaan yang sedikit terhad untuk dipilih.

Senarai ini memaparkan beberapa rekaan selipar yang anda pasti tidak pernah terfikir akan wujud. Bagi mereka yang tidak mahu meninggalkan permaidani ataupun karpet lembut yang dimiliki mereka, anda boleh membawa merasakankan pengalaman berjalan di atas karpet yang empuk ke mana dengan memakai kasut jenis ini.

1. Selipar Karpet



2. Selipar Ikan


Selipar ikan beku ini memang sesuai untuk mereka yang kerap mengalami masalah setiasa bengkak pada bahagian tapak kaki.




3. Selipar Durian 


Mungkin kulit durian kurang sesuai sebagai rawatan terapi kaki?



4. Selipar Papan Kekunci


Selipar jenis ini berkemungkinan besar jenis yang baru kerana tanda harganya yang masih belum dibuang.








5. Sandal Rumput

Pasti selesa sekali apabila menggunakan selipar ini. Rumput yang sejuk membuatkan seseorang rasa seperti berjalan dengan berkaki ayam atas padang.





6. Sandal Seluar

Rekaan sandal seluar ini menggunakan seluar jean. Mungkin rekaan sebegini boleh menggunakan bahan daripada seluar kulit atau seluar khaki.






7. Selipar Burger

Pereka selipar jenis ini mungkin seorang yang amat kreatif kernaa ianya benar-benar mirip seperti sebiji burger. Malang sekali, ‘burger’ yang kelihatan enak ini tidak boleh dimakan.




Akhirnya diperkenalkan selipar capal. 

Sedar atau tidak, capal yang menjadi sebahagian daripada warisan Melayu kini semakin dilupai oleh masyarakat sekarang terutama di kalangan generasi muda. 

Mengimbau sejarah capal, ia dikatakan dibawa oleh pedagang asing yang memakai selipar jenis tersebut ketika mereka datang ke Tanah Melayu dan Nusantara beratus tahun lampau.



Capal kemudian menjadi popular di kalangan bangsawan Melayu pada satu masa dahulu, malah ia kekal dipakai dalam kehidupan seharian pada era 1980-an. Melihat pada perusahaan capal di negara kini, ia hanya dihasilkan secara kecil-kecilan memandangkan pembuatannya yang agak rumit selain memerlukan kepakaran.

Hasil carian imej untuk sejarah selipar melayu




Sila lihat..

E-Buku IH-103: Kisah-kisah Jom Kreatif (4)

E-Buku IH-103: Kisah-kisah Jom Kreatif (4)



Informasi Baru Peluang Kerja Di Australia -Ibnu Hasyim.
Pihak kontraktur di Australia membuka peluang kerja-kerja baru bagi sektor pembinaan di bandar-bandar di Australia. Berminat, pihak kami sedia bekalkan maklumat. Begitu juga mengenai kerja petik buah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails