Friday, February 03, 2017

Rizieq Shihab Didera Dengan Jerat Undang-undang.


Hasil carian imej untuk pimpinan FPI habib
Pimpinan FPI Rizieq Shihab bertindak balas saat dicecar pertanyaan oleh awak media di Polda Metro Jaya, Jakarta, Rabu (1/2). Rizieq Shihab akan diperiksa sebagai saksi kes dugaan makar yang menjerat Sri Bintang Pamungkas. (Liputan6.com/Immanuel Lee)

Liputan6.com, Jakarta Rizieq Shihab didera pelbagai kes. Beberapa pihak telah melaporkan Pimpinan Front Pembela Islam (FPI) ini kepada polis sejak November 2016. Walau bagaimanapun, laporan kembali terkumpul sejak Januari 2017. Laporannya seputar kes dugaan penistaan ​​agama, lambang negara, sehingga profesi.

Laporan pertama yang diusut oleh polis datang dari anak Presiden pertama RI Sukarno, Sukmawati Soekarnoputri. Sukmawati mempertikaikan kenyataan Rizieq Shihab yang menyatakan "Pancasila Sukarno Ketuhanan ada di pantat, sedangkan Pancasila Piagam Jakarta Ketuhanan ada di kepala" sebagaimana terakam dalam video.

Pada Isnin 30 Januari 2017 selepas melakukan penyelidikan, penyidik ​​Polda Jawa Barat menetapkan Rizieq Shihab sebagai suspek. Penetapan tersangka Rizieq Shihab dilakukan setelah diumumkan perkara.

Kepala Bidang Humas Polda Jawa Barat Kombes Yusri Yunus berkata, selepas diumumkan perkara ketiga selama tujuh jam dengan meminta keterangan para saksi dan saksi ahli, penyiasat menetapkan Rizieq Shihab sebagai suspek.



Namun, disebabkan banyaknya laporan lain yang masuk ke pihak polis terkait Rizieq Shihab, tidak dapat dipastikan, apakah status dalam menentukan tersangkanya kali ini hanya akan ada dalam satu kes, atau bertambah.

Di Polda Metro Jaya, Rizieq Shihab tersangkut dua kes, yakni dugaan penodaan agama dan palu arit dalam mata wang Rupiah. Dan yang terbaru, Rizieq Shihab didakwa mengambil tanah negara, dalam hal ini milik pihak perhutanan. 

Kes ini tengah disidik Polda Jabar. Untuk kes dugaan penodaan terhadap Pancasila, kesnya sudah naik dalam tahap penyelidikan dan Rizieq Shihab sudah menjadi suspek. (IH/L6)

1 comment:

Anonymous said...

Apalah engko keluarkan berita Indon ni Ibnu Hasyim,banyak perkataan aku tak faham.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails