Wednesday, February 01, 2017

Peguam Islam Myanmar Mati Ditembak Pengganas.



KO NI

YANGON – Seorang peguam kanan masyarakat Islam yang ditembak mati di luar lapangan terbang Yangon merupakan mangsa pembunuhan terancang, kata parti pemerintah Myanmar, Liga Demokrasi Kebangsaan (NLD).
Penasihat undang-undang NLD yang lantang menentang fahaman pelampau agama, Ko Ni ditembak pada kepala tengah hari kelmarin oleh seorang penyerang ketika beliau berada di luar lapangan terbang itu bersama cucu­nya.
Seorang pemandu teksi yang cuba meng­halang penyerang itu turut ditembak mati dalam peristiwa yang mengejutkan Myanmar di mana pembunuhan bermotifkan politik jarang berlaku.
Penyerang tidak dikenali itu ditangkap di lokasi kejadian dan disoal siasat polis, namun motif pembunuhan belum didedahkan.
Dalam satu kenyataan lewat kelmarin, NLD menyifatkan Ko Ni sebagai penasihat kepada pe­mimpin Myanmar, Aung San Suu Kyi dan berkata, beliau tidak dapat diganti.
“Kami mengutuk keras pembunuhan Ko Ni dan menyifatkannya sebagai tindakan pengganas terhadap dasar-dasar NLD,” kata kenyataan tersebut. – AFP

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails