Sunday, January 29, 2017

Di Sini, Nabi Isa AS Akan Membunuh Dajjal, Di Gerbang Lod..




"SESUNGGUHNYA esungguhnya Isa Bin Maryam Akan Membunuh Dajjal Di Bab Lud (Gerbang Lod)." (Hr Ahmad, Tirmizi, Dan Nu'aim bin Hamad).

Pada akhir zaman nanti akan turun Dajjal ke muka bumi ini. Rasulullah SAW bersabda, "Ketika sedang tidur, aku bermimpi melakukan tawaf di Kaabah. Lalu, ada seorang berambut lebat yang menitiskan air dari kepalanya, lalu aku tanyakan siapakah ini? Mereka menjawab, 'Ibnu Maryam AS'. "

"Kemudian, aku berpaling dan melihat seorang lelaki yang gemuk, berkulit merah, berambut kerinting, matanya buta sebelah, dan matanya itu seperti buah anggur yang masak (tak bersinar). Mereka berkata, 'Ini Dajjal'. Dia adalah orang yang paling mirip dengan Ibnu Qathn, seorang lelaki dari Khuza'ah. " [HR Bukhari dan Muslim].

Dalam hadis lain disebutkan, "Lalu, turunlah Isa bin Maryam di menara putih di bahagian timur Damsyik. Isa mendapati Dajjal di Pintu Lod, kemudian membunuhnya." (HR Abu Daud)

Dari Mujami bin Jariyah al-Ansari RA, Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Isa bin Maryam akan membunuh Dajal di Bab Lud (Gerbang Lod)." [HR Ahmad, Tirmizi, dan Nu'aim bin Hamad].

"Tidak ada satu orang kafir pun yang masih hidup, semuanya terbunuh. Lalu, Isa berhasil menyusul Dajjal di pintu Lod dan membunuhnya. Lalu, beberapa kaum Muslimin diselamatkan Allah ke hadapan Isa bin Maryam. Ia mengusap wajah mereka dan memberitahukan kepada mereka tentang kedudukan mereka di syurga. " [HR Muslim, Ahmad, Abu Daud, Tirmizi, Ibnu Majah, dan Hakim].

Dalam hadis di atas diungkapkan bahawa Dajjal akan dikalahkan Nabi Isa AS di Gerbang Lod. Di manakah letaknya? Menurut Dr Syauqi Abu Khalil dalam Athlas Hadith al-Nabawi, Lod atau Gerbang Lod adalah bandar yang terletak di dekat Baitul Maqdis atau Elia di Palestin dekat Ramalah. "Dahulu, rombongan kafilah dari Syam (Syria) yang menuju Mesir singgah di kota ini, begitu juga sebaliknya," ujar Dr. Syauqi.

Kini, Lod merupakan salah satu bandar yang berkembang di dataran Sharon, iaitu 15 km di tenggara Tel Aviv, Israel. Lod yang dalam bahasa Arab adalah al-Ludd itu, konon menjadi tempat tinggal Suku Benyamin. Bandar seluas 12,226 km per segi itu sudah muncul sejak Tempoh Kanaan. Penemuan tembikar di daerah tersebut menunjukkan Kota Lod telah wujud sejak 5600 hingga 5250 sebelum Masehi.

Dan sejak saat itu, Lod menjadi kediaman bangsa Yahudi hingga penaklukan yang dilakukan oleh Rom pada 70 Masihi. Bandar ini dikenali sebagai pusatnya pemikir dan pedagang Yahudi. Menurut penyelidik sejarah, Martin Gilbert, Raja Dinasti Hasmonean Jonathan Maccabee dan saudara lelakinya, Simon Maccabaeus, memperluas daerah kekuasaannya di bawah kawalan Yahudi, termasuk menakluk Kota Lod.

Pada 43 M, Gubernur Romawi untuk Syria Cassius menjual penduduk Lod sebagai hamba. Selama Perang Rom-Yahudi I, Prokonsul Syria, Cestius Gallus, menghancurkan kota tersebut dalam perjalanannya menuju Yerusalem pada 66 M. Dua tahun berikutnya, bandar ini diduduki oleh Empayar Vespasian.

Selama Perang kitos, tentera Rom mengepung Kota Lod dan menukar namanya menjadi Lydda. Pada masa itu, berlaku pemberontakan Yahudi dipimpin oleh Julian dan Pappus. Lydda kemudian dikuasai dan banyak Yahudi yang telah dilaksanakan. "Pembunuhan Lydda" sering digunakan sebagai kalimat pujian di dalam Talmud.


Rom berjaya menguasai kota yang 75 peratus penduduknya adalah bangsa Yahudi pada 70 M. Pada abad ke-3, Empayar Septimius Severus mengangkat status Lod menjadi sebuah kota yang disebut dengan Colonia Lucia Septimia Severa Diospolis. Diospolis bererti bandar para dewa.

Ketika diduduki oleh Empayar Rom, kebanyakan penduduknya menganut agama Kristian. Pada masa itu, Rom memang tengah melakukan Kristenisasi besar-besaran di daerah kekuasaannya. Walau bagaimanapun, pada abad ke-6 M, bandar itu kembali berganti nama menjadi Georgiopolis untuk menghormati seorang askar Empayar Diocletian, St George. Gereja dengan nama yang sama juga dibina di bandar tersebut untuk mengenangnya.

Bandar ini menjadi salah satu lokasi yang penting setelah penaklukan bangsa Arab terhadap Palestin oleh pasukan tentera Muslim yang dipimpin Khalid bin Walid pada 636 M. Semasa penaklukan yang dilakukan kaum Muslim, Lod menjadi markas Provinsi Filastin, meskipun selanjutnya dipindahkan ke Ramla.

Pada awal abad ke-11 M, tepatnya tahun 1099, Tentera Salib merebut kota ini dari bangsa Arab dan menamainya menjadi St Jorge de Lidde. Namun, kota tersebut direbut kembali dari Tentera Salib pada 1191 oleh pasukan Saladdin. Peneroka Yahudi Benjamin Tudela berkata, pada masa Saladdin menakluk Lod, sebanyak 1,170 keluarga Yahudi tinggal di sana.

Di bawah Kesultanan Ottoman (Turki Usmani), Gereja Saint George dibina pada 1870. Pada 1892, stesen kereta untuk pertama kalinya dibina di seluruh bandar. Pada pertengahan abad ke-19 M, peniaga Yahudi berhijrah ke kota tersebut, namun kembali menjadi pelarian pada 1921 selepas tejadi Rusuhan Jaffa. 

Pada tahuntahun ini, Lydda berada di bawah pentadbiran mandat Inggeris di Palestin sebagai keputusan Liga Bangsa-Bangsa yang diikuti dengan Perang Dunia I. Semasa Perang Dunia II, Inggeris mengatur pos-pos pasukannya di dalam dan sekeliling Lydda serta stesen keretanya. Setelah peresmian negara Israel pada 1948, bandar udara Lod diubah namanya menjadi Lapangan Terbang Ben Gurion. 

Hingga 1948, Lydda menjadi permukiman bangsa Arab dengan penduduk kira-kira 20 ribu penduduk dan sebanyak 18,500 jiwa adalah Muslim, bakinya Kristian. Pada 1947, Pertubuhan Bangsa-Bangsa membagi Palestin kepada dua bangsa: Yahudi dan Arab. Sedangkan, Lydda diminta untuk dilepaskan dari bangsa Arab. Namun, bangsa Arab menolak pelan tersebut. 

Maka, setelah menyatakan kemerdekaannya pada 14 Mei 1948, Israel menyerang dan merebut beberapa daerah Arab di luar yang diberikan PBB, termasuk Lydda. Dua bulan berikutnya, pasukan pertahanan Israel memasuki Lydda. Menurut tentera Israel, sebanyak 250 bangsa Arab, baik lelaki, wanita, mahupun kanak-kanak terbunuh. Selama 1948, penduduk di Lydda meningkat menjadi 50 ribu jiwa, yang sebahagian besar merupakan pelarian Arab. 

Walau bagaimanapun, kira-kira 700 hingga 1,056 orang diusir atas perintah komando tinggi Iseael dan dipaksa berjalan sepanjang 17 km menuju garis Legion Arab pada hari yang paling hangat tahun itu. Banyak yang meninggal kerana keletihan dan dehidrasi dalam perjalanan tersebut. Bandar Lydda kemudian dikuasai oleh tentera Israel. Beberapa ratus keturunan Arab yang tinggal di bandar itu tidak dibenarkan menduduki rumah-rumah mereka. 

Mereka akan kalah jumlah akibat kemasukan pendatang Yahudi dari berbagai daerah pada Ogos 1948. Sebahagian dari mereka adalah Yahudi yang tinggal di negara-negara Arab. Maka, seperti awal mula berdirinya kota tersebut, Bandar Lydda kembali menjadi Bandar Yahudi. Pendatang Yahudi terus berdatangan, awalnya dari Maghribi dan Tunisia, lalu dari Ethiopia, dan kemudian dari Kesatuan Soviet. 

Di dalam Kota Lod terdapat sebuah dinding setinggi tiga meter yang dibina untuk memisahkan distrik Yahudi dari distrik bangsa Arab. Pertumbuhan daerah Arab sangat minim, sementara Kerajaan Israel telah mendorong pembangunan di daerah Yahudi. Beberapa perkhidmatan, seperti lampu jalan dan pengumpulan sampah hanya dilakukan di daerah Yahudi. 

Hal itu mengingatkan kita ketika Berlin terbahagi dua oleh Tembok Berlin kerana berlakunya dua kekuatan di sana, iaitu Amerika Syarikat di Berlin Barat dan Kesatuan Soviet di Berlin Timur.

Oleh IBNU HASYIM

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails