Saturday, December 17, 2016

PBB Gagal: Suu Kyi, Lu Tiada Alasan Lagi Halau Rohingya. 9 Perkara..



DR MAUNG Zarni, pembela demokrasi Burma, seorang aktivis hak asasi manusia dan bekas felo di London School of Economics. Beliau tinggal dan bekerja di Amerika selama 17 tahun. 

Semasa menjawab soalan wartawan mengenai pembunuhan beramai-ramai Muslim Rohingya di Myanmar, Dr Maung Zarni menggambarkan, “Aung San Suu Kyi,  anda tiada alasan lagi untuk menghalau Rohingya”. 

Gambar citra satelit kondisi desa-desa di negara bagian Rakhine, Myanmar, yang dihuni oleh etnis Muslim Rohingya, pada November 2016. Gambar satelit desa-desa di Rakhine, Myanmar, yang dihuni Rohingya.
Imigran suku Rohingya dari Myanmar berada di perahu mereka yang terdampar di perairan Desa Simpang Tiga kecamatan Julok, Aceh Timur, Aceh, Rabu (20/5). Sebanyak 400 Imigran itu terdampar dan ditemukan nelayan Aceh sekitar 26 mil dari pesisir pantai Desa Simpang Tiga. ANTARA FOTO/Syifa/

Beliau mendedahkan 9 perkara ini..

Satu: Bukti sejarah.

Kata Dr Maung Zarni,  bukti sejarah telah memberi indikasi yang jelas bahawa rantau pesisiran Rakhine pada hari ini merupakan rumah kepada Rakhine dan Rohingya berabad-abad lamanya. Rantau ini juga mempunyai interaksi yang jauh lebih besar dengan komuniti Bay of Bengal yang kini adalah pesisiran timur India, Bangladesh (Bengal Timur) daripada pusat Burma yang kini pusat kumpulan pemerintah, Burma.

"Oleh itu, saya menyokong tanpa ragu hak orang Rohingya untuk kembali, hampir sejuta kini, yang mana Burma ingin mengalih keluar sejak operasi ketenteraan pertama besar-besaran pada 1978″. Tegas Dr Maung Zaini.

Dua: Pengesahan pegawai tertinggi Burma.

Dr Maung Zarni berkata,  kerajaan Burma  termasuk pemimpin-pemimpin yang lebih ‘senior’ daripada ‘Burma Armed Forces’ menerima secara rasmi dan mengesahkan orang Rohingya sebagai salah satu daripada minoriti etnik Kesatuan Burma.

Tiga: Sempadan Rakhin.

Biarpun sempadan itu hasil daripada penjajahan, bangsa Rohingya sememangnya menempati wilayah Rakhine.

Dr Maung Zarni berkata, bangsa Rohingya sama seperti golongan minoriti etnik yang lain di sepanjang tanah Burma yang poros dan sempadan panjang Burma dengan China, India, Thailand dan Bangladesh, yang kehadiran dan identiti mereka telah wujud sebelum kemunculan Burma hari ini.

Burma seperti yang kita ketahui ialah produk negosiasi penjajahan di kalangan nasionalis Burma, pemimpin minoriti etnik penjajah British dan sempadannya digaris secara tiruan, memecahkan komuniti yang tinggal di daerah berhampiran sempadan kepada penduduk negeri baru. 

Seawal 1950, pemimpin-pemimpin Burma, kedua-dua kelompok orang awam dan tentera mengetahui kehadiran dan penyesuaian identiti orang-orang yang tinggal di sempadan ini. 

Katanya, beliau tahu mengenai perkara ini kerana arwah pakcinya ialah komander ‘senior’ berpusat di Rakhine, yang merupakan Timbalan Ketua bagi wilayah pentadbiran Rohingya bernama Wilayah Mayu selepas Sungai Mayu di Rakhine Utara.

Tambahan itu, terdapat lebih daripada 1.3 juta orang Rohingya – berdasarkan anggaran konservatif pegawai Burma yang tinggal berterusan di tempat yang anda mungkin memanggilnya “penjara terbuka besar” di mana pembersihan etnik mengambil tempat”. 

Empat: Penolkan PBB.

PBB pernah menolak permintaan Thein Sein sekaligus menunjukkan PBB memilik pendirian bahawa bangsa Rohingya ialah rakyat sah Myanmar yang wajar dibela.

Dr Maung Zarni mendedahkan, kerajaan Burma di bawah bekas Jeneral Thein Sein mencadangkan kepada lawatan UNHCR Ogos 2012 untuk mengalih mereka keluar secara efektif dan memindahkan mereka ke negara lain, melalui pembiayaan PBB.

"PBB menolak cadangan tersebut di atas asas bahawasanya bangsa Rohingya  bukan orang pelarian. Mereka adalah rakyat negara ini, dilahirkan dan dibesarkan di sana dan  ia merupakan tanggungjawab Burma untuk menjaga mereka”. 

Lima: Myanmar salah dari sudut undang-undang antaranbangsa.

Myanmar bersalah dari sudut undang-undang antarabangsa disebabkan pendekatan yang diambil Thein Sein.


"Negara saya bersalah secara sah." Dr Maung Zarni.

“Sekalipun tanpa membincangkan perlakuan pembunuhan beramai-ramai rejim Burma, hakikat bahawa Thein Sein enggan untuk mendaftar kelahiran setiap bayi Rohingya yang baru lahir menjadikan Burma penceroboh undang-undang antarabangsa utama. Contohnya,  ‘Child Right Convention’,  yang memberikan semua bayi yang baru lahir hak untuk mendapat kewarganegaraan.

“Negara saya bersalah secara sah, di aspek hakikat dan undang-undang antarabangsa,  belum menyebut sekali prinsip ajaran Buddha akan kasih sayang dan kebaikan,” kata Dr Maung Zarni.

Enam: Aung San Suu Kyi rasis.

Apabila ditanya tentang adakah Aung San Suu Kyi tidak menghiraukan bangsa Rohingya,  Dr Maung Zarni menjawab, Aung San Suu Kyi dilaporkan sangat rasis terhadap Muslim. Dia membuat keputusan secara unilateral untuk tidak membenarkan sebarang MP Muslim di dalam partinya semasa pilihanraya 2015, bertujuan bagi melayan majoriti pengundi yang anti-Muslim secara efektif.

“Aung San berkongsi kekhuatiran Jeneral-jeneral Burma mengenai perkembangan populasi Muslim dan berkongsi penginstitusikan pandangan ketenteraan bahawa Rohingya ialah haram atau migran era penjajahan tanpa asal-usul di negara ini. 

“Dengan membersihkan semua nama kepimpinan NLD daripada calon Muslim,  dia telah selarikan dirinya secara praktikal dengan rakan kongsi utamanya,  pihak tentera,” katanya. 

Tujuh: Propaganda Anti Muslim.

Terang Dr Maung Zarni apabila ditanya mengenai sebab penentangan terhadap Rohingya di Burma,  “Penting untuk mengetahui bahawa  sejumlah besar Islamofobia yang membengkak merupakan hasil daripada propaganda anti-Muslim ketenteraan Myanmar berdekad-dekad lamanya.

“Jeneral-jeneral menjadi rasis dan menghapuskan pegawai bersenjata Muslim di semua peringkat dan mereka mengalih penglihatan kepada masyarakat besar-besaran.  Di, sebalik prejudis perkauman antara Buddha dan Muslim,  kebencian,  ketakutan Muslim daripada majoriti Burma dan minoriti bukan Rohingya bukan Muslim yang lain ialah sesuatu yang belum pernah terjadi sebelumnya.

“Kebencian popular anti-Rohingya dan anti-Muslim ini serupa dengan sentimen popular Jerman Nazi dan anti-Yahudi. Sebab itu,  layanan Aung San Suu Kyi terhadap tentera dan rasisme ke atas Rohingya ialah sangat membimbangkan,” katanya.

Lapan: Komuniti antarabangsa gagal.

Apabila diajukan soalan “Adakah komuniti antarabangsa tidak mencipta tekanan secukupnya untuk Myanmar melayan Rohingya dengan adil? “

Dr Maung Zarni berkata, komuniti antarabangsa mitos telah mengetahui tentang penganiayaan Rohingya berdekad-dekad – sejak 1970-an. Terdapat lambakan bukti dan dokumentasi daripada Rohingya,  daripada pertubuhan hak asasi manusia seperti Amnesty International,  Human Rights,  laporan kedutaan,  laporan PBB,  dan lain-lain.

Tetapi PBB telah gagal untuk mengambil tindakan konkrit dan sebenar untuk menghentikan ahli negara daripada melanggar undang-undang kebangsaan hak asasi manusia dan perjanjian seperti Rome Statute Article 6 (Genocide Convention of 1948), ‘Child Right Convention’ dan CEDAW. 

Sembilan: Kegagalan PBB membuat Myanmar lebih radikal.

Dr Maung Zarni berkata,  kegagalan PBB dan pemimpin-pemimpin Burma menyantuni keperluan Rohingya untuk memimpin kehidupan komuniti yang aman dan normal di tanah asal mereka Rakhine Utara.. akan menumbuhkan kesan-kesan negatif yang major dan tidak diingini ke atas Burma,  rantau dan dunia.

Selain daripada dunia Islam yang cedera,  pembunuhan beramai-ramai Rohingya ialah satu isu yang menimbulkan kemarahan 1.7bilion orang Muslim di seluruh dunia.  Kemarahan ini diterjemahkan kepada tindakan radikal Burma untuk mengakhiri Rohingya”. (IH)


Lihat..
Tawaran baru kerja di Korea Selatan..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails