Wednesday, September 21, 2016

K'tan, Pasar Terapung Pertama Di M'sia?

Hasil carian imej untuk Pasar Terapung Pertama Di M'sia?

TUMPAT: Anda kini boleh membeli pelbagai jenis makanan dan kuih tradisional Kelantan daripada peniaga di atas sampan yang berlabuh di tebing sungai menerusi pasar terapung di Kampung Pulau Suri di sini.

Disebut-sebut sebagai pasar terapung pertama di Malaysia, ia kini mula beroperasi setiap Sabtu bermula pukul 8 pagi hingga tengah hari.

Pengarah Perlancongan Kelantan, Hafiz Hazin berkata konsep pasar terapung itu merupakan inisiatif terbaru untuk membantu meningkatkan pendapatan penduduk kampung.

"Sebagai permulaan akan ada 10 bot menjual pelbagai produk yang diterajui oleh wanita dari kampung.

"Jumlah bot akan ditambah jika kehadiran pengunjung menggalakkan," katanya pada majlis pelancaran pasar terapung itu baru-baru ini.

Pasar terapung itu telah dilancarkan oleh Tengku Laksamana Kelantan, Datuk Tengku Abdul Halim Ibni Almarhum Sultan Ibrahim.

Pelawat yang datang ke pasar ini boleh membeli dan mencuba hidangan Kelantan seperti lokan kelapa, kerabu nipah, nasi tumpang dan lain-lain.

Ia diinspirasikan daripada pasar terapung terkenal di Thailand.

Bayaran bot untuk ke pasar terapung itu dikenakan sebanyak RM5 untuk dewasa dan RM3 untuk kanak-kanak. (mStar)

7 comments:

Anonymous said...

MAT SABU KENA LEPASKAN JAWATAN KEPADA BADANG BARU AMANahH YAKNI MR HUSAM. MAT SABU PUN TAK SEPOWER 10 ADUN MACAM HUSAM. MALAH 10 BOT2 PENIAGA TU PUN TAK POWER MACAM HUSAM. TAK PERCAYA TANYA WAN RAHIM KAH KAH KAH. DIA ULANG NAMA HUSAM 10 KALI

Pergolakan Dalaman PAN Mula Berkocak, Mat Sabu Sedia Lepas Jawatan Presiden Kepada Husam
SEPTEMBER 17, 2016
AIDCNEWS

AIDCNews – 17/9/16 – Kemasukan Datuk Husam Musa ke dalam PAN membawa satu dimensi baharu dalam parti itu seumpama meletakkan dua ekor singa di atas sebuah kerusi.

Presiden PAN, Mohamad Sabu dalam kenyataan terbaharu berkata beliau bersedia melepaskan jawatan presiden parti yang disandangnya kepada Husam, tetapi ia perlu diputuskan oleh perwakilan dalam kongres parti

“Itu serah kepada mesyuarat agong kitalah, kongres agung, pemilihan setiap tahun ada.

“Bila masa pun boleh, saya bersedia; saya tak ada masalah untuk serahkan kepada sesiapa yang dipilih dalam perhimpunan penuh parti,” kata Mohamad yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu kepada Astro AWANI.

Isu jawatan kepada Husam mula diperkatakan sejak awal September lalu apabila PAN berjanji akan mengadakan mesyuarat untuk membuat keputusan tersebut.

Namun, sehingga kini tiada sebarang jawatan di peringkat nasional diberikan kepada Husam.

Anonymous said...

WEHHHH MAT SABU DAN DIN PUDU. SUDAH MASA UNTUK KAMU PENCEN. BIARKANLAH PAN KELANTAN JADI KAPTEN PAN PULA. HARAP MAT SABU, LEMPAR MIKROFON DIA TAU LA


http://hajihassanomar.blogspot.my/2016/07/wan-rahim-husam-cuba-perangkap-mat-sabu.html

Wan Rahim & Husam Cuba Perangkap Mat Sabu Pada Perjumpaan Raya PAN di Kota Bahru

Saya telah menulis semalam Husam dilema kerana parti PAN tak nak terima dia. Macam mana pimpinan PAN nak terima, pimpinan PAN adalah pimpinan PAS sebelum ini memang kenal perangai Husam yang banyak menyusahkan parti PAS. Dia ibarat duri dalam daging. Takkan bodoh PAN nak ambil duri yang PAS buang nak masuk dalam tubuh PAN!

PAN Kelantan buat perancangan menjemput Mat Sabu dan sebahagian besar pimpinan PAN datang ke Kelantan untuk majlis bersama perantau semalam 6 haribulan. Yang boleh datang hanya Mat Sabu dan Hasnol sahaja.




Dalam majlis berkenaan sebelum dialog dimulakan pengerusi majlis telah mengemukan 2 soalan, satu untuk Mat Sabu dan satu lagi untuk Husam Musa.

Rupanya majlis ini adalah perangkap PAN Kelantan kepada Mat Sabu untuk mendapat kenyataan rasmi Mat Sabu menyokong kemasukkan Husam dalam PAN.

Soalan pengerusi

"Apakah perancangan terperinci abang Mat untuk menerima Husam ke dalam parti AMANAH (PAN) dan sekiranya abang Mat terima adakah kemasukkan Husam memberikan infak positif atau negetif kepada parti AMANAH (PAN)?

Mat Sabu ambil masa hampir 20 minit untuk jawab soalan ini (Pembaca boleh dapatkan video perjumpaan ini). Mula-mula cerita gerakan Islam seluruh dunia, kemudian cerita PAS zaman Tok Guru Nik Aziz. Bila Mat Sabu sedar dia tak menjawab dia seleroh kononnya ini baru pengenalan untuk menjawab soalan.

Kemudian Mat Sabu merepek lagi pasal PAN boleh mengatasi PAS di PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar. Katanya undi di bandar PAN mengatasi PAS (Tak pun dibandingkan dengan UMNO) kononnya orang bandar dapat maklumat dan undi luar bandar orang kampung tak ada maklumat. Mungkin Mat Sabu sangka orang luar bandar Perak masih pakai cawat dan kenal telefon pasal itu tak dapat maklumat. Itulah dangkalnya analisis PAN dan itu 'hiburan' untuk menyedapkan hati ahli PAN kononnya mereka hebat daripada PAS.

Sampai akhir Mat Sabut tak sebut pasal penyertaan Husam Musa dalam PAN.

Kalau dalam peperiksaan Mat Sabu dapat markah kosong, walaupun dia jawab 5 helai kertas kajang tetapi oleh kerana tidak menjawab soalan tak ada markah boleh diberikan. Markah simpati pun tak dapat.

Soalan kedua ditujukan kepada Husam sebenarnya perancangan untuk menjawab sekiranya Mat Sabu tawar Husam masuk parti PAN.

Jadi terpaksa Husam sebut "Sekiranya saya ditawarkan..... dan ...mungkin saya dijemput dalam majlis khusus"

Hasil perjumpaan itu HUSAM MENJADI MAKIN MERANA... TAK TAHU NAK BERTAPAK DIMANA?

Siapa nak buah yang 'buruk'?


Haji Hassan Omar
http://hajihassanomar.blogspot.com
Share this article :



Anonymous said...

Husam dan Wan Rahim tolonglah parti amanah. Khalid Samad, Mujahid, Mat Sabu banyak sangat telan asap ekzos roket penang marei

Kah kah kah

Jeff Hulu Bernam
KEADILAN REFORM
PANdosta haters

Anonymous said...

http://semuthitam80.blogspot.my/2016/09/ghairah-dengan-husam-bukti-pan-takde.html

GHAIRAH DENGAN HUSAM, BUKTI PAN TAKDE PENGARUH!!!

Nampak gayanya, PAN masih lagi 'Ghairah' menyebarkan berita mengenai kemasukkan Si Husam Musa dengan harapan dapat memberikan gambaran seolah - olah ianya satu berita besar.

Hasrat mereka menyebarkan - luaskan berita tersebut adalah untuk membuktikan kepada rakyat betapa siginfikannya perjuangan parti Ternakan DAPigs itu dalam arus Politik pada ketika ini.

Walhal, rakyat secara umum dapat melihat kewujudan parti itu sebagai satu kesilapan besar yang telah dilakukan bagi menarik sokongan masyarakat, khususnya bagi orang Melayu Islam.

Perkara itu pernah dinyatakan sendiri oleh pemimpin Pakatan dalam satu pertemuan sulit yang diadakan sebelum ini. Bahkan mereka mendesak supaya PAN dibubarkan dalam masa terdekat.

Desakan itu bagaimana pun ditolak dan tidak diendahkan oleh pemimpin PAN yang masih bergantung harap kepada parti itu untuk menghadapi Pilihan Raya Umum yang akan datang.

Bagi mereka, sekiranya PAN dibubarkan, maka mereka akan hilang tempat bergantung dan maruah mereka akan tercalar sekiranya mereka terpaksa berlindung disebalik DAPigs dan PKR.

Hakikatnya, pemimpin PAN seperti Khalid Samad, Salahuddin Ayob dan seangkatan dengannya cukup yakin, jika mereka masuk DAPigs dan PKR, belum tentu diorang dapat jadi calon.

Maka, demi untuk menjustifikasikan kewujudan mereka itu sebagai satu langkah yang relevan, PAN terpaksa memperbesar - besarkan cerita pasal kemasukkan Si Husam tu secara meluas.

Walaubagaimana pun, tindakan PAN memperbesarkan cerita pasal Si Husam tu secara tidak lansung membuktikan bahawa mereka tidak mempunyai pengaruh dan kredibiliti tersendiri.

Jika dilihat dari satu sudut, dek kerana kurang pengaruh terutamanya di Kelantan membuatkan PAN terpaksa bergantung harap sepenuhnya kepada pengaruh yang dimiliki Husam.

Dalam erti kata mudahnya, 'Cakap Besar' yang selalu dilaungkan oleh pemimpin PAN selama ini ternyata hanya sekadar satu 'Omongan Kosong' semata - mata. Setakat gempak je lebih.

Kesimpulannya, PAN sedar yang diorang ni takde pengaruh dalam Politik di Malaysia. Dan kemasukkan Si Husam tu pulak umpama 'Bulan Jatuh ke Riba'. Maka sekarang la masanya diorang nak memperkudakan Si Husam tu habis - habisan!!!

Anonymous said...

Mat Sabu, Din Pudu, Kaled Samad wajar memberi laluan kepada Husam dan Wan Rahim. Hanya Husam dan Wan Rahim dapat mengeluarkan Amanah dari menjadi hamba abdi DAP



http://semuthitam80.blogspot.my/2016/06/pan-ni-hanya-sekadar-abdi-dapigs.html

PAN NI HANYA SEKADAR "ABDI DAPigs"!!!

Sudah terang lagi bersuluh yang Parti Amanah negara (PAN) ini sebenarnya khadam kepada DAPigs. Bukan setakat khadam je, tapi macai, orang suruhan, hamba, dan macam-macam lagi la.

Tapi apa yang peliknya, setelah macam-macam dikritik dan digelar sebagai boneka kepada DAPigs, walaupun PAN berada dalam komponen Pakatan Harapan. Namun dorang tetap menafikan perkara tersebut.

Calon PAN untuk Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Kuala Kangsar, Ahmad Termizi Ramli ketika menyampaikan ceramah PAN yang dianjurkan oleh DAPigs di Taman Jerlun di Kuala Kangsar lewat Selasa lalu...

Saintis nuklear pro-Lynas itu berkata, kononnya dirinya dipilih menjadi calon bukanlah disebabkan PAN sebenarnya sudah menjadi khadam kepada parti cauvinis kaum Cina tersebut. Tetapi dia dipilih adalah bagi membantu rakyat disitu.
“Saya tiada apa-apa kepentingan dari segi kehidupan sebagai profesor pencen pun sudah cukup. Namun saya ingin balas balik ‘duit poket’ rakyat dengan menjadi khadam kepada penduduk di Kuala Kangsar ini,” katanya.
Dalam erti kata lainnya, Profesor Pro penyokong Lynas ni mengaku yang dia selama hari ini menyara hidup dengan 'Makan' hasil dari 'Duit Poket' rakyat. Itu pun dia masih tak rasa bersalah lagi ke?

Apa yang meghairankan, kalau benar PAN bukan hamba kepada DAPigs, habis kenapa gerak kerja kempen Pilihan Raya Kecil di kedua - dua kawasan Parlimen dikawal ketat oleh DAPigs?

Menurut laporan yang disiarkan melalui laman portal Utaranews, boleh dikatakan semua program ceramah yang diadakan sepanjang PRK Parlimen Kuala Kangsar dikawal selia oleh DAPigs.
"Yang paling kelakarnya, semua program ceramah telah diaturkan oleh DAPigs dan program ceramah dihadiri Ahmad Termizi turut diatur khas oleh jentera DAPigs sendiri dengan penasihat parti itu, Lim Kit Siang. Sudah tu ramai pulak geng DAP yang sibuk nak berucap, padahal calon PAN yang nak bertanding". - lapor laman portal tersebut.
Nampak sangat yang PAN tu "Kowtow" kepada semua perancangan yang telah diatur oleh DAPigs yang turut dianggap sebagai 'Abang Besar' mereka dalam Pakatan Haprak tu tanpa sebarang bantahan.

Malah, petugas media yang beragama Islam juga ‘dipaksa’ untuk bertugas lebih awal dan ada yang tak sempat nak berbuka puasa dan solat Maghrib. Rayuan supaya jadual ceramah itu dilewatkan pun tidak diendahkan. Urus setia PAN pulak mampu tengok je.

Nampak sangat yang PAN memang khadam DAPigs sebab dorang tak mampu nak atur program sendiri sehingga terpaksa mengiyakan sahaja apa yang dilakukan DAPigs. Itu baru jadi calon, nanti kalau dah menang macam mana pulak?

Anonymous said...

Ramai hok biol2 kat sini rupanya..lebih makan lendir rosmah ngan najib..

Anonymous said...

Mana puak2 PIGS..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails