Tuesday, September 20, 2016

Buat Malu? Unesco Tarik Balik Anugerah Pada Rosmah, Mengapa?


Berikut adalah petikan berita yang disiarkan secara meluas pada 17 September 2016 yang lalu:-

Isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor dipilih untuk menerima anugerah "Lead By Example" oleh Pertubuhan Pendidikan, Kebudayaan dan Saintifik, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu atau Unesco.

Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan merangkap Naib Presiden Unesco Malaysia, Alias Ahmad berkata, anugerah itu diberikan  atas usaha dan sumbangan Rosmah dalam membangunkan potensi kanak-kanak, terutama di bawah program Permata.

"Pengiktirafan ini sekaligus memberi penghormatan kepada Malaysia di atas keberkesanan dalam menyediakan pendidikan berkualiti dan pembangunan holistik kanak-kanak," katanya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata, anugerah  sempena Persidangan Agung ke 71 PBB itu julung kali diadakan bagi mengiktiraf dan meraikan sumbangan beberapa individu di seluruh dunia yang telah menyumbang kepada keharmonian dan keamanan manusia sejagat.

Kata kenyataan itu lagi, anugerah akan disampaikan pada majlis Penghormatan Kepada Wira-Wira Dalam Kempen Global Menentang Keganasan pada 22 September ini di Muzium Keseniaan Metropolitan, New York.

Bagaimanapun, laporan New York Times hari ini  menyebut bahawa Unesco mengumumkan penarikan balik gelaran yang sepatutnya diberikan kepada Rosmah itu.

Punca ia ditarik balik ialah berkaitan dana Permata yang didakwa meragukan dan walaupun pihak penganjur tidak menyedari wujud sebarang salah laku, mereka juga tidak cukup masa untuk membuat pemeriksaan.

Penarikan balik gelaran itu tentu saja mengecewakan Rosmah yang mungkin sudah bersiap-siap untuk berlepas ke New York, walaupun Najib Razak tidak hadir ke persidangan PBB kali ini dan mewakilkan Zahid Hamidi mengetuai delegasi Malaysia.
Menurut Dailog Rakyat, persoalannya, mengapa dana Permata tiba-tiba diragui?

Apakah keraguan mengenai dana Permata itu ada kaitan juga dengan wang 1MDB yang dilaporkan hilang selama ini?

Jika selama ini kita diberitahu pembiayaan Permata datangnya daripada wang kerajaan, malah Najib sendiri mengumumkan peruntukan itu dalam beberapa ucapan belanjawan yang dibentangkannya,  bagaimana  Unesco boleh turut meraguinya dan kemudian membatalkan anugerah yang sepatutnya diterima Rosmah?

Bagaimana wang kerajaan sendiri kepada Permata boleh diragui?

Mungkinkah dalam hal ini Permata ada menerima dana 1MDB secara sembunyi-sembunyi dan tanpa kita ketahui?

Adakah penarikan balik anugerah itu juga ada kaitan dengan saman Jabatan Kehakiman AS atau berhubung-kait dengan sebarang penemuan penyiasat antarabangsa berkaitan wang 1MDB yang telah dilencongkan?

Satu lagi persoalan yang tentunya rakyat Malaysia ingin jawapannya daripada Rosmah sendiri.  (IH)

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-29: Rosmah Mansur Bakal PM Wanita M'sia? 

E-Buku IH-29: Rosmah Mansur Bakal PM Wanita M'sia?

3 comments:

Anonymous said...

Perkasa pukida pukima pukijamal pukialibontot wajib buat demo di kedutaan amirika kerana unesco telah memain mainkan igama islam dimalaysia...ali bontot juga wajib buat tarian bontot dikedutaan amirika elok kalau bukak seluar sekali nampakkan burung goyang2 baru real tiger show...maruah islam tilah tircabar olih unesco elok Malaysia menyiapkan segala bala tentera utk mnyerang amirika sebagai menuntut bela terhadap 1st lady in Malaysia...

Anonymous said...

Boleh percaya ke big mama tak teringin anugerah tu..
Bukan semua negara boleh dapat dalam masa yang sama

Anonymous said...

Rasa nya bukan masalah punca dana PERMATA tu..tapi lebih kepada integriti penerima tu...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails