Friday, August 05, 2016

Rasuah RM1.5J, Ikan Bilis? Ini Rasuah Sebenar..


IPOH - Seorang bekas pegawai kanan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) didenda RM100,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam selepas mengaku bersalah atas enam pertuduhan berkaitan rasuah membabitkan sogokan berjumlah lebih RM1.5 juta.
Hakim S. Indra Nehru turut memerintahkan harta tertuduh, Leftenan Komander Khairul Izwan Mohd. Khir, 38, yang pernah bertugas sebagai Pegawai Kawalan Material 2 di Depot Bekalan Armada TLDM di Lumut bernilai lebih RM1.6 juta dilucutkan hak.
Indra Nehru juga me­ngarahkan bapa kepada tiga anak itu menjalani hukuman penjara selama 12 bulan jika gagal membayar denda. Tertuduh membayar denda itu.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Dikatakan rasuah RM1.5 juta itu, hanya 'ikan bilis' jika dibanding dengan rasuah pemimpin-pemimpin gajah negara. Ada yang bertanya, mana bukti pemimpin-pemimpin negara amalkan rasuah?

Pada saya (editor IH), makna atau istilah rasuah di dalam negara-negara sekular ini perlu dibetulkan. Baru jelas, mana gajah, mana ikan bilis.

Lihat ini.. 

Dalam kitab ‘Riadhus Sholihin’ (Fasal 1 .Haram berlaku zalim dan perintah mengembalikan hak orang’, hadis no 7) dinukilkan sebuah hadis Abu Humaid (Abdurrahman) bin Saad Assaidy RA berkata…


Rasulullah mengangkat seseorang (jadi pegawai) untuk kumpulkan zakat. Namanya Ibnu Allutbiyah dari suku Al’azd. Setelah beliau kembali dari bertugas bertemu Rasulullah (dan serahkan apa yang patut) katanya, 

“Yang ini untuk kamu (kerajaan pimpinan Rasulullah) dan yang ini saya dapat hadiah dari orang-orang itu!”

Maka Rasululah SAW cepat-cepat naik atas mimbar, setelah memuji syukur kepada Allah kata beliau, 

“Amma ba’du, adapun saya mengangkat seseorang untuk satu tugas yang diberikan Allah kepada saya, lepas itu dia datang dan berkata, ini bahagianmu dan yang ini saya sendiri dapat dari orang-orang (yang dikutip itu)! 

Mengapa dia tidak duduk saja di rumah ibubapanya hingga datang hadiah itu kepadanya kalau benar-benar demikian (yakni kalau benar-benar orang-orang itu hendak memberi kepadanya bukan kerana tugasnya ke sana sebagai pemungut wang zakat, duduk di rumah pun dapat juga)? 

Demi Allah, tiada seseorang yang mengambil sesuatu yang bukan haknya, pasti akan dipikulnya di hari kiamat. Akan saya tahu juga seseorang yang memikul unta, lembu atau kambing yang mengembek. (yakni orang itu tidak lepas dari tanggungjawab dan dihisab di akhirat).”

Rasulullah terus mengangkat duatangannya sampai nampak putih ketiaknya, sambil bersabda, “Allahumma hal ballaghtu. Ya Allah! Saya telah menyampaikan.”

Hadis yang dirawikan oleh Bukhari & Muslim itu mentakrifkan ‘sesuatu yang bukan haknya’ hasil perolehan dari khidmat tugas atau jabatannya untuk diri sendiri, selain dari upah atau gaji yang telah diperuntukkan kepadanya. 

Itulah antara ciri-ciri ‘rasuah’ yang sekarang kini ditopengkan di balik kata manis ‘hadiah’, ‘wang sagu hati’, ‘derma’, keraian, dan lain-lain, yang bukan dapat kepada kerajaan tetapi dapat kepada individu petugasnya. Walaupun dia Perdana Menteri atau Raja, kalau ‘hadiah’ yang diberi itu kerana jawatannya, maka pemberian itu bukan miliknya, tetapi milik kerajaan atau rakyat. 

Itulah ‘rasuah’! 

Jangan main-main, di akhirat penerima-penerima rasuah itu akan dihukum. Itulah salah satu contoh bahawa takrif ‘rasuah’ yang ada sekarang ini tidak lengkap dan perlu dibetulkan semula. Jadi rasuah adalah harta yang diperolehi kerana selesainya suatu kepentingan manusia yang wajib diselesaikan tanpa imbalan lagi (yang tidak sepatutnya diterima).

Kerana itu nabi bersabda ertinya “Rasulullah SAW telah melaknat pemberi rasuah dan penerima rasuah dalam penetapan keputusan”. (Riwayat At-Tirmidzi, 3/622 : Imam Tirmidzi berkata : Hadis Hasan Sohih)

Lanjut, sila lihat tulisan saya 7 tahun lalu mengenai rasuah..

10 comments:

Anonymous said...

Kejahatan, keburukan dan kemunafikan pencacai-pencacai ternakan Ultra Kiasu telah melampaui batas kerana mereka sentiasa mencipta pelbagai fitnah untuk memburuk-burukkan dan menfitnah ulama Islam dan parti Islam semata-mata kerana ulama Islam dan parti Islam mahu melaksanakan ajaran Islam dan hukum Allah untuk umat Islam.

Pencacai-pencacai ternakan Ultra Kiasu telah mencipta pelbagai fitnah seperti kerjasama parti Islam dan UMNU, Kerajaan Perpaduan (UG), ulama makan rasuah, ulama Islam dan parti Islam sokong rampasan kuasa di Turki dll untuk memburuk-burukkan dan menfitnah ulama Islam dan parti Islam.

Hari ini kita dapati semua dakwaan tersebut pencacai-pencacai ternakan Ultra Kiasu adalah karut-marut dan tidak masuk akal manusia yang normal ! Inilah akibat pencacai-pencacai ternakan Ultra Kiasu makan dedak cap roket yang menjadi kegemaran babi ternakan di PP.

Pada masa yang sama pencacai-pencacai ternakan Ultra Kiasu berdiam diri melihat pelbagai skandal sperti banglo terlajak murah, pemberian projek dan kontrak kepada bini dan kroni sendiri, skandal tanah PP, penjualan tanah kjaan kepada syarikat-syarikat asing dari Singapork dll, skandal harga kertas kerja, skandal hak milik tanah 999 tahun, skandal meroboh berpuluh kampung Melayu, pengkhianatan Ultra Kiasu terhadap negara dengan mengiktiraf Laut China Selatan termasuk perairan Malaysia sebagai hak milik CHINA KOMUNIS dll.

Mengapa pencacai-pencacai ternakan Ultra Kiasu berdiam diri membisu seribu bahasa? Jika pencacai-pencacai ternakan Ultra Kiasu mengkritik parti Ultra Kiasu, bekalan bulanan dedak babi cap roket akan dihentikan ! Ini bererti pencacai-pencacai ternakan Ultra Kiasu adalah pendusta upahan murahan sama seperti pelacur murahan.

Anonymous said...

Tuang Guru Ular-mak Presideng parti Kuali mendakwa parti Kuali adalah parti 'Islam' tetapi pada waktu yang sama:

(1) Mat Labu bebas berselfie manja dengan amoi dan bersalaman dengan perempuan-perempuan bukan mahram. Contoh akhlak ini telah dicontohi oleh punahsihat-punahsihat liberal beliau.

(2) Menyokong parti Ultra Kiasu yang telah menghina, memburuk-burukkan dan menentang ajaran islam dan hukum Allah.

(3) Menyebarkan ajaran sesat sekularisme, liberalisme dan pluralisme yang bertentangan dengan ajaran Islam dan hukum Allah.

(4) Menjadi alat Ultra Kiasu untuk menfitnah ulama Islam dan menghapuskan parti Islam yang sedang berusaha melaksanakan ajaran Islam dan hukum Allah.

Malang puak KUALI @ IKELAM demi kedudukan dan pangkat mereka menjadi bisu dan tuli dan pak turut kepada Tuang Guru Ular-mak Presideng Lim Gone End.

Anonymous said...

Mengapa lamanweb Ultra Kiasu yang bergelar 'Kelab GreenPORK' tidak pernah mendedahkan pelbagai skandal Ultra Kiasu walaupun orang ramai telah tahu tentang skandal-skandal tersebut dan Tuang Guru Ular-mak Presideng Ultra Kiasu telah didakwa di mahkamah?

Kelab GreenPORK inilah rupa blog macai Ultra Kiasu....Dasar walaOn tentera kacang merah pemakan dedak babi cap roket, ptuih!

Anonymous said...

http://semuthitam80.blogspot.my/2016/03/akhbar-cina-pun-pertikaikan-guan-eng.html

AKHBAR CINA PUN PERTIKAIKAN GUAN ENG!!!
POSTED BY SEMUT HITAM ON RABU, MAC 30, 201


Akhbar-akhbar bahasa Cina mendesak Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng agar memberi penjelasan dan tidak berdolak-dalik dalam isu pembelian rumah banglo miliknya di Jalan Pinhorn, Georgetown.

Akhbar Sinchew Daily semalam menyiarkan artikel oleh penulis bebas, Chong Shaw Min bertajuk ‘Kenapa Tidak Boleh Hindari Duit’ mempersoal integriti pemimpin DAP itu yang sepatutnya sedar peranannya sebagai ketua kerajaan menghalangnya daripada terlibat dengan urusan pembelian yang meragukan.

“Sebagai seorang ahli politik, apa yang dihadiahkan di depan mata itu memang bukan perkara rumit baginya, tetapi kerana semua itu adalah disebabkan kuasa dan kedudukan kita, barulah kita dapat menikmatinya.

“Walaupun anda kata itu bukan kerana ada kepentingan kepada pihak penjual, ini tidak memberi jaminan jika satu hari ia tidak menjadi alasan untuk mendapatkan kepentingan yang lain atau pun menjadi bahan dan peluang serangan pihak musuh,” katanya dalam artikel itu.

Sementara itu, artikel bertajuk ‘Jual Beli Yang Kamu Sanggup Aku Pun Rela’ oleh penulis bebas, Wang Jek Ying dan disiarkan Nanyang Siangpau pada Ahad lalu menganggap pembelian tersebut menimbulkan banyak keraguan berikutan jawatan Guan Eng.

Menurut Jek Ying, masalah itu tidak akan timbul jika urus niaga berjalan antara dua individu biasa serta kedua-dua pihak menyatakan kesanggupan terhadap harga yang ditawarkan walaupun lebih murah berbanding nilai sebenar.

“Ada orang kata isu itu merupakan sebahagian pemberian hadiah sehingga menimbulkan keraguan. Jual beli seperti itu agak luar biasa, di dalamnya mungkin ada sesuatu yang tersorok yang tidak diketahui oleh orang luar, jika dikesan dan dicari bukti, pasti kita tidak akan terlepas walaupun sehalus tali benang sawang labah-labah,” katanya.

Dalam pada itu, akhbar Kwong Wah bertarikh 22 Mac menyiarkan artikel bertajuk ‘Rakyat Cemburu Beliau Boleh Membeli Banglo Mewah Terlalu Murah’ yang ditulis penulis bebas, Oh Tong Keong mempersoalkan tindakan Guan Eng kerana cuba mengalih isu tersebut daripada pengetahuan rakyat.

Menurut Tong Keong, lebih mengecewakan apabila pembinaan rumah mampu milik seluas 60.38 meter persegi yang dilancarkan Guan Eng pada harga RM400,000 seunit adalah lebih mahal iaitu kira-kira RM616 bagi setiap 0.09 meter persegi berbanding hanya RM275 untuk rumah banglo itu.

Anonymous said...

Mujahid dan Mat Sabu membela nasib Mr Banglo Terlajak Murah tapi tak peduli akan nasib2 penduduk kampung yg dihalau di Penang. Inilah nasib bila demi PANkat, PANcaroba penyalah gunakan kuasa PAN tak peduli. Rakyat Marahen Tak peduli. Pednuduk2 kampung yg dihalau, Mat Sabu, Mujahid, Khalid Samad, Wan Rahim bukan peduli pun. Biar mampos hati orang kampung asalkan DAP bahagia.

http://www.ismaweb.net/2015/08/pemilik-tanah-kampung-mutiara-diminta-bincang-dengan-kerajaan-dap-pulau-pinang/

Pemilik tanah Kampung Mutiara diminta bincang dengan kerajaan DAP Pulau Pinang

GEORGE TOWN, Isnin – Penduduk Kampung Mutiara, Batu Feringghi yang diarah berpindah, hari ini diminta berbincang dengan kerajaan negeri Pulau Pinang pimpinan DAP untuk menyelesaikan isu pampasan.

Sejumlah 200 penduduk di lebih 90 unit rumah di kampung itu sebelum ini diarah berpindah dalam masa terdekat tanpa diberi pampasan atau rumah lain sebagai ganti.

Anggota Parlimen Bukit Bendera Zairil Khir Johari berkata keputusan itu dibuat hasil perbincangan antara beliau selaku wakil rakyat kawasan itu dengan pihak kerajaan negeri selepas usaha penduduk untuk bertemu dengan pemilik tanah berkenaan gagal.

“Kemelut Kampung Mutiara telah bermula pada tahun 2007 apabila pemilik baharu membeli hartanah di Lot 39 dan 40 di situ, seluas 1.4 hektar.

“Pemilik tanah berkenaan telah memulakan tindakan mahkamah untuk mengusir penduduk kampung yang menetap di kawasan itu sejak 50 tahun lepas tanpa sebarang pampasan,” katanya pada sidang media di kampung itu di sini hari ini.

Akhbar sebelum ini melaporkan perkampungan Melayu, Kampung Mutiara yang terletak berhampiran lokasi pelancongan popular di Pulau Pinang dan wujud sejak 1950-an itu bakal lenyap selepas lebih 200 penduduknya diarah mengosongkan kediaman masing-masing.

Zairil berkata penduduk kini berhadapan dengan tindakan pengusiran berikutan penghakiman mahkamah yang memerintah penduduk mengosongkan rumah pada 9 Julai lepas, bagaimanapun peguam yang mewakili penduduk berjaya mendapat perintah lanjutan bagi memohon rayuan berhubung kes itu.

“Saya selaku wakil rakyat kawasan itu telah mengadakan perbincangan dengan kerajaan negeri serta Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) dan mereka bersetuju untuk menolak sebarang projek pembangunan di atas Lot 39 dan 40 Kampung Mutiara selagi pampasan yang adil dan setimpal tidak diberi kepada semua penduduk,” katanya.

Sementara itu, wakil penduduk Rosman Zainal, 54, berkata penduduk bukan menolak pembangunan sebaliknya mahukan pampasan setimpal untuk berpindah dari perkampungan itu.

“Sekurang-kuranganya berilah pampasan rumah di kawasan batu Feringghi supaya kami dapat berpindah dari perkampungan ini, lagipun kebanyakan penduduk di sini bekerja sebagai nelayan,” katanya. – BERNAMA

Anonymous said...

ASALAMUALAI!KUM................

KUMM MAHAKK. DAMMANG. AKKANG
KABB. BAYAAN..........
SYA. TAU. BAPAK. BISA. NGOOMONG. BASAHA. SUNDA. KAN.......
PAK HASYIM. KAPAN. SI. MAU. DATENG. KE JAWA......PASTI SERU. NGROBOL BARENGAN.....BERGADANG.......


BAPAK...NGAPIAN ENGGAK. DIJAWAB. PERTANYAAN SYA ....
PARTI. PAS. ITU. APAKAH. SAMA. DENGAN
PARTI. ISIS. ATAU. PARTI. GARIS. KERAS. LAINNYA......?????

DI JAWAB. DONG....BAPAK HASYIM....
JANGAN. DI. PELINTIR. KASUSNYA....
HARUS. TRANSPRENT. DONGGG....


MONN. GGOO......MON GGOO.......
MATURR SOHYON....BAPAK......

Anonymous said...

Nasib Banglo terlajak murah dibela. Hak rakyat Marhaen untuk PPRT diludah. itulah DAP kesayangan PAN Imayam.

Mujahid dgn Mat Sabu, bukan peduli Marhaen Penang boleh beli rumah. Balikla Mujahid G-25 kao layan, rakyat marhaen kao tak peduli. Ini bukan pemimpin dua ekor الحمار (alhimar) ni tapi PANimpin sajaaaaaaaaa.

Balik la Imayam oiiiiiiiii. Hari Jumaat ni pi Iqtiqaf kat masjid. Doa bagi hati korang tu bersih sikit dari nista2 Sekular Liberalism salah rim tu

Jeff Hulu Bernam
Keadilan Reform)

Aku pun copy n paste macam kat atas dari Ismaweb. Biaq PANdusta sedar

http://www.ismaweb.net/2015/08/pemilik-tanah-kampung-mutiara-diminta-bincang-dengan-kerajaan-dap-pulau-pinang/


http://www.ismaweb.net/2015/08/pemilik-tanah-kampung-mutiara-diminta-bincang-dengan-kerajaan-dap-pulau-pinang/

Pemilik tanah Kampung Mutiara diminta bincang dengan kerajaan DAP Pulau Pinang

GEORGE TOWN, Isnin – Penduduk Kampung Mutiara, Batu Feringghi yang diarah berpindah, hari ini diminta berbincang dengan kerajaan negeri Pulau Pinang pimpinan DAP untuk menyelesaikan isu pampasan.

Sejumlah 200 penduduk di lebih 90 unit rumah di kampung itu sebelum ini diarah berpindah dalam masa terdekat tanpa diberi pampasan atau rumah lain sebagai ganti.

Anggota Parlimen Bukit Bendera Zairil Khir Johari berkata keputusan itu dibuat hasil perbincangan antara beliau selaku wakil rakyat kawasan itu dengan pihak kerajaan negeri selepas usaha penduduk untuk bertemu dengan pemilik tanah berkenaan gagal.

“Kemelut Kampung Mutiara telah bermula pada tahun 2007 apabila pemilik baharu membeli hartanah di Lot 39 dan 40 di situ, seluas 1.4 hektar.

“Pemilik tanah berkenaan telah memulakan tindakan mahkamah untuk mengusir penduduk kampung yang menetap di kawasan itu sejak 50 tahun lepas tanpa sebarang pampasan,” katanya pada sidang media di kampung itu di sini hari ini.

Akhbar sebelum ini melaporkan perkampungan Melayu, Kampung Mutiara yang terletak berhampiran lokasi pelancongan popular di Pulau Pinang dan wujud sejak 1950-an itu bakal lenyap selepas lebih 200 penduduknya diarah mengosongkan kediaman masing-masing.

Zairil berkata penduduk kini berhadapan dengan tindakan pengusiran berikutan penghakiman mahkamah yang memerintah penduduk mengosongkan rumah pada 9 Julai lepas, bagaimanapun peguam yang mewakili penduduk berjaya mendapat perintah lanjutan bagi memohon rayuan berhubung kes itu.

“Saya selaku wakil rakyat kawasan itu telah mengadakan perbincangan dengan kerajaan negeri serta Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) dan mereka bersetuju untuk menolak sebarang projek pembangunan di atas Lot 39 dan 40 Kampung Mutiara selagi pampasan yang adil dan setimpal tidak diberi kepada semua penduduk,” katanya.

Sementara itu, wakil penduduk Rosman Zainal, 54, berkata penduduk bukan menolak pembangunan sebaliknya mahukan pampasan setimpal untuk berpindah dari perkampungan itu.

“Sekurang-kuranganya berilah pampasan rumah di kawasan batu Feringghi supaya kami dapat berpindah dari perkampungan ini, lagipun kebanyakan penduduk di sini bekerja sebagai nelayan,” katanya. – BERNAMA

Anonymous said...

selagi ada ulamak dedak... pemimpin..menteri hanya tahu mengenyangkan tempolok dan perut besar mereka saja.....disokong oleh keluarga dan pencacai bodoh...

Anonymous said...

Penang mari banglo terlajak murah makan dedak.

Ir Anonymous said...

Di Malaysia Gunung Kinabalu adalah yg paling tinggi,
Di kaki gunung amatlah banyaknya bunga Seroja,

Sepatutnya PH bersolidariti bersama penduduk Kg Mutiara Batu Feringgi,
Bukannya bersolidariti bersama perasuah banglo dan Perwaja.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails