Saturday, August 06, 2016

Rebus Telur, Bagaimana Supaya Putih Di Dalam, Kuning Di Luar..

Cara Unik Membuat Telur Rebus, Putih Didalam Kuning Diluar

JOM KREATIF

KANAK-KANAK pada umumnya lebih suka makan kuning telur berbanding bahagian putih telur. Semasa makan telur rebus mereka lebih cenderung buang bahagian putih kerana tidak gemarinya.

Namun ketika direbus, ada bahagian putih telur akan menutup bahagian kuning telur sehingga menyusahkan jika memang hanya ingin mengambil bahagian kuning telur itu sahaja.

Bagaimanapun sebuah video berdurasi pendek yang dimuat naik menerusi media sosial Facebook mengajarkan kepada kita cara rebus telur agar bahagian kuning telur pula berada di luar.

Pertama, tutup telur dengan pita plastik hingga menutup seluruh bahagian telur dan masukkan telur ke dalam kain yang nipis dan putarkan seperti bermain gasing.

Setelah selesai memutar, rebus telur ke dalam periuk seperti biasa. Apabila telur masak, kupas telur dan lihatlah hasilnya.

Maka ketika dikupas telur itu akan berwarna kuning dengan bahagian putih pula di dalam dan kuning telur di luar. Untuk melihat lebih lanjut lihat video tutorial di bawah ini. Selamat mencuba, jom kreatif!  (IH) 
Lihat juga..
E-Buku IH-103: Kisah-kisah Jom Kreatif (4)
E-Buku IH-103: Kisah-kisah Jom Kreatif (4)


2 comments:

Anonymous said...

Jika telor yang diselaputi pita plastik direbus dalam air mendidih, bahan-bahan kimia seperti BPA dan phthalates yang beracun dari plastik itu akan larut dalam air dan menyerap ke dalam yold (bahagian kuning) dan albumen (putih) telur.

Masalahnya ialah puak-puak sekular liberal makan dedak cap roket dan dacing bersama dengan beg plastik dedak sambil menjilat jari!!!

Anonymous said...

Yolk adalah lebih tumpat dari albumen membolehkan daya centrifugal menggerakkan yolk ke arah luar maka yolk berada di luar dan albumen di dalam.

Dan daya centrifugal juga telah menyebabkan pemimpin dan pengikut Ultra Kiasu dan Sekular liberal menjadi bangang dan keliru sehingga mereka menyerang dan menfitnah ulama Islam dan parti Islam sebab otak pemimpin dan pengikut Ultra Kiasu dan Sekular liberal telah bergerak keluar dari kepala melalui lubang telinga, hidung, rectum dan anus dan urethra!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails