Thursday, April 21, 2016

Sekat 8,000 Nombor Telefon SMS Judi..

KUALA LUMPUR – Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) telah mengarahkan syarikat telekomunikasi untuk menamatkan perkhidmatan lebih 8,000 nombor telefon kerana menyebarkan khidmat pesanan ringkas (SMS) berunsur perjudian.
Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Jailani Johari berkata, SKMM juga menerima 416 aduan daripada orang awam berhubung SMS berunsur perjudian antara 2015 hingga Mac tahun ini.
“SKMM mengumpul maklumat yang diterima daripada aduan awam, mengenal pasti nombor-nombor telefon berkaitan untuk sekatan dan memanjangkan maklumat berkaitan bagi siasatan lanjut Polis DiRaja Malaysia (PDRM),” katanya pada sesi soal jawab persidangan Dewan Negara di sini semalam.
Beliau menjawab soalan Senator Datuk Zali Mat Yasin yang meminta kementerian menyatakan sama ada SKMM mempunyai kaedah dan tindakan khusus bagi mencegah atau mengambil tindakan penguatkuasaan secara efektif dalam memerangi aktiviti perjudian online. (IH)

2 comments:

Anonymous said...

NETIZEN KECAM MAT SABU MINTA RAKYAT DERMA RM10 SEORANG




Kuala Lumpur – Presiden Parti Amanah Negara (PAN), Mohamad Sabu atau lebih popular dengan panggilan Mat Sabu dikecam netizen gara-gara menggesa orang ramai menderma RM10 seorang kepada parti itu.


Beliau dalam satu rakaman video berdurasi kira-kira dua minit mendakwa, derma RM10 itu konon bagi PAN membawa perubahan di Malaysia termasuk membantu parti itu menang dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak.

“Saya mengajak semua untuk bersama membawa perubahan ini melalui sumbangan kewangan kepada Parti Amanah Negara (PAN).

“Lebih besar sumbangan anda lebih luas kempen yang boleh dibuat,” katanya dalam rakaman video berkenaan yang dimuat naik di laman Facebook rasmi parti itu hari ini.

Seorang pengguna Facebook yang menggunakan akaun Nur Dahlia Tuan dalam komennya terhadap permintaan Mat Sabu itu mempertikaikan kewajaran rakyat memberi derma RM10 seorang kepada PAN.

“Presiden yang arif lagi bijaksana. Duit derma dari rakyat ni, amanah (PAN) kemudian guna untuk kegunaan kamu semua jelajah ke sana sini bagi “gula gula” kepada makcik pakcik di kampung yang tiada akses internet dengan berkata ini pemberian dari amanah.

“Walhal duit tu dari orang ramai. Senang buat kerjakan, nama pun dapat sekali. Eloklah tu, Semalam Nurul Anwar pun minta derma juga di Facebook beliau. Ini sajalah kerja pakatan asyik minta derma bayar saman, derma solidariti, derma untuk perubahan sarawak,”kata beliau.

Pengguna Facebook yang menggunakan akaun Ady Junaidy pula memberi komen: “RM10…baik aku masuk kat tabung masjid”

Seorang lagi pengguna Facebook, Razali Ahmad berkata, orang ramai akan turut menanggung dosa dan akibatnya jika derma itu digunakan oleh PAN untuk jalan yang tidak baik.

Pengguna Facebook Saimi Rozaimie berkata: “Inilah dinamakan melukut di tepian gantang”

“Dunia akhirat baik derma pada yang memerlukan…,” komen seorang lagi pengguna Facebook terhadap permintaan Mat Sabu tersebut.

Anonymous said...

Bagi kat PAN macam bagi kat Aki Mopeng... Ibu salasyriwati

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails