Friday, April 22, 2016

Sistem Pendidikan Di China, Lihat Video Sekumpulan Pelajar Serang Guru..

VIRAL di laman sosial apabila satu video pergaduhan antara seorang guru dengan sekumpulan pelajar tersebar luas di laman Internet China.


Video yang tersebar itu nyata mengejutkan penduduk China, apabila ianya tersebar kelmarin. Pada mulanya, seorang pelajar dilihat enggan menyerahkan kertas peperiksaan kepada guru tersebut. Kedua-dua mereka dilihat bertikam lidah sebelum guru terbabit bertindak mencekik leher pelajar itu.
Tindakan guru itu menimbulkan rasa tidak puas hati pelajar berkenaan lalu menyerang guru tersebut dibantu oleh rakannya yang lain. Guru malang itu ditolak ke penjuru kelas lalu dipukul secara ‘berjemaah’ oleh sekumpulan pelajar itu.
Tindakan memberi amaran kepada pelajar itu nampaknya sekali lagi mengundang malang kepada guru itu apabila dipukul untuk ke sekian kalinya oleh kumpulan pelajar itu. Video yang berdurasi selama satu minit lebih itu menunjukkan keadaan huru-hara di dalam kelas berkenaan.
Untitled
Menurut laporan berita tempatan, kekecohan itu berlaku di sebuah sekolah di bandar Bozhou, daerah Anhui, pada waktu tengah hari. Kejadian pergaduhan antara pelajar dan guru itu disahkan oleh pengetua sekolah itu kepada wartawan yang melawat tempat kejadian.
Pihak Kementerian Pendidikan dan Keselamatan Awam tempatan masih menjalankan siasatan berkaitan kes tersebut. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails