Saturday, April 23, 2016

5 Tajuk Penerbittan Ini DiLarang KDN.



KUALA LUMPUR: Lima penerbitan dikenakan perintah larangan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) kerana mengandungi unsur-unsur yang boleh mengelirukan umat Islam dan memudaratkan moral.

Dua daripada lima penerbitan tersebut - 'Ajaran Makrifat Syekh Siti Jenar' dan 'Israk Mikraj: Tinjauan Saintifik Di Sebalik Kontroversi' dikenakan perintah larangan kerana mungkin memudaratkan ketenteraman awam dan mengandungi unsur-unsur yang boleh mengeliru dan merosakkan akidah umat Islam.

Setiausaha Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al-Quran KDN, Hashimah Nik Jaafar dalam satu kenyataan berkata perintah larangan itu adalah mengikut Warta Kerajaan P.U.(A) 76 dan 77 bertarikh 29 Mac.

Sementara itu, Hashimah berkata tiga lagi penerbitan lain dikenakan perintah larangan mengikut Warta Kerajaan P.U. (A) 85,88, dan 89 bertarikh 4 April 2016.

Penerbitan 'Sex, Pork, And Persecution: How's One Young Man's Fight Against Conformity Led to Imprisonment and Vilification' dikenakan perintah larangan kerana mungkin memudaratkan kemoralan kerana mengandungi unsur-unsur lucah.

Penerbitan 'Orang Ngomong Anjing Gong Gong' pula mungkin memudaratkan ketenteraman awam, mungkin memudaratkan keselamatan dan mungkin memudaratkan kemoralan kerana mengandungi unsur-unsur yang bertentangan dengan norma serta etika moral masyarakat Malaysia, katanya.

Selain itu, Grey (Fifty Shades of Grey As Told By Christian) turut diambil tindakan larangan berikutan penerbitannya yang mungkin memudaratkan kemoralan kerana mengandungi unsur-unsur lucah, katanya.

"Adalah menjadi satu kesalahan mengikut subseksyen 2 Seksyen 8 Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 sekiranya mana-mana orang mencetak, mengimport, menghasilkan, menghasilkan semula, menerbit, menjual, mengeluar, mengeliling, menawarkan untuk menjual, mengedar atau ada dalam miliknya bagi apa-apa jua maksud seperti itu apa-apa hasil penerbitan larangan," tambahnya.

Mereka yang disabitkan melakukan kesalahan itu boleh dikenakan hukuman penjara tidak melebihi tiga tahun atau denda tidak melebihi RM20,000 atau kedua-duanya. (IH/KDN)

4 comments:

Anonymous said...

Dengan kerjasama UmNo dan Parti yang Kononnya Islam, boleh lah minta kerajaan mengharamkan juga Harakah atas alasan yang sama.
Nak tutup terus Harakah malulah pada Jemaah, tapi kalau teruskan juga makin teruklah rugi tiap2 bulan. Kerugian RM2juta sekarang akan tentunya bertambah lagi. Lingkup takde orang nak baca ajaran sesat lagi. Orang parti sendiri pun tidak mahu membaca apa lagi nak membeli.
Jadi eloklah kalau nak cover kemaluan sendiri, cuba pakat dengan umno supaya haramkan terus Harakah. Bila sudah diharamkan, tak payah lagi cetak banyak2. Jimat kos. Rugi yang pasti tak lah banyak sangat nanti.
Kah Kah Kah....Harakah ni dah sama level dengan Utusan....buat alas taik kucing.

Unknown said...

Katanya PAN pun dah lancarkan akhbar sendiri.. apa cer? Tak dgr khabar berita wpun katanya PAN dah dapat sokongan rakyat seluruh negara dgn ceramah yg beribu2 lemon..

Anonymous said...

Sabar lah sedara...benda baru mesti lah banyak rintangan. Yang pasti ianya akan lebih baik dari Harakah.
Harakah tu dah berapa lama?
Kesian....tutup je lah. Hidup Segan Mampos Tak Mahu. Syok sendiri. Gaji pun dah tak boleh bayar.

Unknown said...

Ye ke lebih baik dari harakah? Adakah ibarat TGPDR yg pd PAN lebih baik dari DZN?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails