Saturday, November 07, 2015

Crimea, Negera Islam Yang Hilang. Akan Kembalikah?

Crimea, Ukraina (Sumber: Commons.wikimedia.org)

Ungkap Rahsia Yang Maha Agung

DAHULU, Crimea adalah salah satu wilayah Turki Uthmaniyyah, tepatnya berada di bahagian utara. Islam masuk ke Crimea pada separuh pertama abad ke-10 Masehi.

Kebanyakan penduduknya kala itu keturunan Turki yang kemudian lebih kesohor dengan Sebutan bangsa Tatar. Nama Crimea sendiri berasal dari bahasa Tatar Al-Qirm yang bermakna 'benteng'.

Kini, wilayah yang disebut Crimea tersebut meliputi Semenanjung Crimea, ditambah sejumlah wilayah Rusia yang mengelilingi Laut Azoz, dan beberapa kawasan di sebelah utara Semenanjung yang kini termasuk wilayah Ukraine.
warga Muslim Tatar di Crimea.

Crimea menyimpan sejarah seputar kejayaan peradaban Islam masa lalu. Namun seiring waktu, negera Islam yang pernah bersinar itu perlahan malap bersamaan dengan melemahnya Kerajaan Turki Utsmani.

Pada tahun 1774, Turki Utsmani melepas wilayah Crimea berdasarkan perjanjian Kojak Qanarjh. Sejak itu kendali atas wilayah Semenanjung Crimea berada di bawah kuasa Rusia.

Di bawah Rusia, kemerdekaan Crimea diragut. Pada tahun 1783, bandar-bandar besar di Crimea dihancurkan dan dibakar. Banyak pula tapak-tapak peninggalan sejarah Islam yang dilenyapkan.

Kehadiran penduduk Crimea yang majoriti Muslim pun kian berkurang terutama semasa berada di bawah kuasa Kesatuan Soviet. Pada tahun 1944, Muslim Tatar diusir secara paksa dari wilayahnya. Masjid-masjid pun dihancurkan. Daripada kira-kira 1,800 masjid yang ada di sana, tinggal hanya sekitar 20-30 masjid sahaja.

Tahun 1964 Kesatuan Soviet memutuskan untuk menggabungkan Crimea ke Ukraine. Sejak saat itulah, nasib kaum Muslim Tatar perlahan berubah. Terlebih ketika Ukraine merdeka pada tahun 1991, Crimea pun rasmi menjadi salah satu wilayahnya.

Akan dapat kembalikah negara Islam yang hilang itu? Pasti dapat kembali, setelah fajar kegemilangan dan kebangkitan Islam mulai menyinsing! Menyingkapkan Rahsia Yang Maha Agung!

(Sumber: IH/Russia Today)

Lihat sebelum ini.. 
E-Buku IH-22: Ungkap Rahsia Yang Maha Agung
E-Buku IH-22: Ungkap Rahsia Yang Maha Agung

2 comments:

Anonymous said...


Sama seperti kerajaan pengganas Amerika Syarikat, Israel dan Nato, kerajaan pengganas Russia telah menceroboh dan menyerang negara-negara Islam di kawasan Caucasus dan menzalimi dan membunuh orang-orang Islam sejak 1552 ! Dasar kuku besi yang amalkan oleh kerajaan pengganas Kristian Russia terhadap agama Islam dan orang-orang Islam telah menyebabkan pengganas Kristian Rusia memusnahkan masjid-masjid dan menghapuskan budaya Islam dan menindas dan membunuh orang-orang Islam di kawasan Caucasus.

Kejahatan dan kezaliman kerajaan Russia terhadap orang Islam dan agama Islam telah menyebabkan orang-orang Islam Caucasus termasuk pejuang Islam Chechya melakukan penentangan terhadap kerajaan Russia dari tahun 1552 hingga sekarang.

Yang amat menyedihkan terdapat para munafik yang mendakwa diri mereka beragama Islam tetapi mereka bekerjasama dengan kerajaan Russia menghapuskan budaya islam dan menindas dan membunuh orang-orang Islam yang mahu membebaskan negara-negara islam dari cengkaman Russia.



Anonymous said...


Sekarang kerajaan pengganas Russia telah menghantar pengganas Rusia ke Syria untuk bekerjasama dengan pengganas Syiah membunuh orang-orang Islam Sunnah wal Jamaah yang tidak bersalah ! Celakalah pengganas Rusia dan Syiah !

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails