Wednesday, November 04, 2015

Kerja Di Australia, Bagaimana Dapatkan Bridging Visa?


CATATAN SANTAI IBNU HASYIM 

"BARU-BARU ini, kami membuat pertemuan dengan seorang agen penerangan mengenai visa kerja di Australia. Kami menjemputnya ke tempat kerja kami, dan... Al-hamdulillah, selepas pertemuan penerangan itu, kami memohon visa tersebut beramai-ramai." 


Kata seorang pekerja ladang dari Malaysia yang sedang bekerja di Australia melalui telefon kepada saya. Dia antara puluhan pekerja yang pergi melalui khidmat runding Weblog Ibnu Hasyim baru-baru ini.


"Visa banyak jenis, visa apa yang kamu mohon?" Aku tanya balik.


"Bridging Visa atau Visa Jambatan..  Iaitu visa sementara dikeluarkan oleh pemerintah Australia, untuk mereka yang visanya akan tamat dan sedang dalam proses buat visa baru. 


"Mungkin jarang yang tahu bridging visa ini, kalau baru pertama kali nak minta visa. Tapi buat orang yang visanya dekat nak habis, tahulah bagaimana leceh nak dapatkannya." Jelasnya.


Nak tahu juga aku apa yang lecehnya, sehingga ramai pekerja-pekerja luar tidak minta menyambungnya, sanggup duduk secara gelap atau underground?


Menurutnya, ada banyak jenis Bridging Visa..
  • Bridging Visa A (BVA) subclass 010
    Visa ini adalah visa sementara membolehkan seseorang untuk tinggal di Australia setelah visa yang ada expired, atau sedang dalam proses buat visa baru. 

    Visa ini diberi jika diajukan permohonan di Australia untuk visa lanjutan, dan visa lama masih berlaku. Pemohon tidak diperkenankan untuk masuk ke Australia lagi jika pemohon pergi keluar menggunakan visa ini.

    • Bridging Visa B (BVB) subclass 020
    Ini juga adalah visa sementara membolehkan seseorang untuk pergi dan kembali ke Australia semasa permohonan visanya sedang diproses. Pemohon perlu menyertakan bukti bahawa akan kembali ke Australia dalam jangka waktu tertentu. Seperti halnya BVA, pemohon dapat tinggal di Australia semasa visanya sedang dalam proses.
    • Bridging Visa C (BVC) subclass 030
    Juga visa sementara yang membolehkan tinggal di Australia semasa visa barunya sedang diproses. BVC akan diberi jika pemohon mengajukan permohonan di Australia untuk visa baru, sedangkan visanya ini telah berakhir. Pemohon juga tidak diperkenankan untuk kembali ke Australia jika pemohon sudah keluar dari Australia.
    • Bridging Visa D (BVD) subclass 040 dan 041
    Adalah visa sementara yang dikeluarkan oleh Australia jika visanya sudah ekspired. Visa ini membolehkannya tinggal sementara di Australia, sampai dapat buat visa baru atau merancang untuk meninggalkan Australia. Pemohon tidak boleh bekerja atau kembali lagi ke Australia jika telah pergi.
    • Bridging Visa E (BE) subclass 050 dan 051
    Adalah visa sementara yang membolehkan pemohon tinggal di Australia, sementara melakukan preperesen meninggalkan Australia, menyelesaikan persoalan imigresen, atau menunggu keputusan pihak imigresen. Pemohon tidak diperkenankan untuk masuk ke Australia jika telah keluar atau pergi.

    Menurut pekerja kawanku yang menelefon itu lagi, bahawa agen penerangan mengenai visa kerja di Australia itu mengingatkan... 

    "Jika kamu tinggal di Australia setelah visamu berakhir dan tidak ajukan permohonan visa baru, kamu tidak dibenarkan untuk masuk kembali ke Australia selama 3-5 tahun. Kalau kamu terpaksa masuk juga kembali ke Australia atas sebab-sebab tertentu, status visamu akan diperiksa habis-habisan.." Jelasnya.
    Aku tanya lagi, "Berapa kamu kena bayar tiap seorang untuk buat visa itu?"

    "Kira-kira AUD600, untuk 2 tahun kerja di Australia. Dan tak semestinya kerja ladang sahaja, kerja di bandar pun boleh. Tapi ada istimewa lagi... " Jawabnya saspen.

    "Ha, apa dia??" 

    "Boleh pula bayar ansuran tu! Ha Ha Ha!!" Dia ketawa lucu.

    Itu juga istimewanya bila pergi kerja ke Australia melalui Weblog Ibnu Hasyim sebagai perunding. Jadi, sebenarnya, tidak ada leceh, semuanya boleh diselesaikan. Insya Allah dan Al-hamdulillah!
    Perhatian: 
    Untuk maklumat proses pengambilan pekerja di Australia, boleh juga hubungi Ibnu Hasyim 

    Ibnu Hasyim
     e-mil: ibnuhasyim@gmail.com
    Tel: 014 2225865
    3 Nov 2015
    KL.

    Sila Lihat..
    E-Buku IH-106: Kerja Ladang, Australia &; Islam.
    E-Buku IH-106: Kerja Ladang, Australia & Islam.

    1 comment:

    Ale Rossi said...

    It’s really a great topic selected by you to discuss over here. Sometime it’s difficult to get approval on visa. Lot of people discuss such things online and try to find out solution for the same so sharing such things which relate to visa, can really help people.
    Thanks & Regards,
    Working Visa Australia

    LinkWithin

    Related Posts with Thumbnails