Tuesday, September 01, 2015

500,000 Bersih4. Mana Melayunya? -Nordin Ali



Mencari Wajah Melayu Dalam Bersih 4 
Maria Chin Abdullah kata Bersih 4 dihadiri kia-kira 500,000 orang. Kalau dia ni UMNO rasanya dah berasap kena hentam oleh blogger, tapi kerana dia geng PR semua blogger dan pembaca telan apa sahaja.

Tak kiralah berapa yang hadir. Orang kata Bersih 4 ini dihadiri oleh 10% Melayu dan 90% bangsa lain. Kalau 10% maknanya kira-kira 50,000 orang Melayu yang hadir. Betul ke?
Kehadiran Melayu telah menepati sasaran kajian Merdeka Center iaitu 10% sahaja berbanding bangsa lain dimana dulu melayu boleh hadir sehingga 80%.


Ambil mudah tak payah guna kajian, lihat sahaja pada setiap gambar satu persatu buat lakaran dan guna bilangan yang ada untuk cari paratus macam kita buat di sekolah zaman dulu.
Saya cuba melihat gambar satu persatu untuk mencari wajah Melayu pada Bersih 4. Saya fokus kepada 18 GHB yang kalah pada Muktamar PAS dengan harapan mereka ini datang dengan gerombangan pengikut Melayu yang ramai. (Mana tahu kena serbu oleh peminat ada yang tolong pertahan supaya tak bersalam dengan bukan mahram)



Mungkin saya tidak cermat tak jumpa gambar pimpinan GHB yang ada pengikut Melayu begitu ramai bersama mereka. Pembaca boleh hantar kepada saya untuk saya tambahkan dalam nota tulisan saya ini.

Mudah cakap GHB tak ke mana, tidak dapat menarik Melayu untuk menyokong mereka. Melayu Islam tahu mereka sekadar boneka DAP yang boleh dicucuk hidung tanpa prinsip Islam yang tegas.

Bersih 4 sebenarnya telah memberikan kita satu signal mudah bahawa GHB atau parti baru mereka AMANAH tak ada apa-apa kekuatan untuk dibanggakan.

Sejarah akan mencatat bahawa mereka adalah proxy UMNO (suka atau tak suka, sedar atau tak sedar) untuk menjatuhkan PAS.

Seiapa ada bantahan?

Nordin Bin Ali


30 comments:

Anonymous said...

Kalau dah jangka GHB tak kemana, janganlah risau. Teruskan ajinda Pas, jangan ambil peduli pasal GHB lagi. Usah disebut atau dihitung lagi barang yg pasti hilang itu. Dlm tidur jgn lagi bermimpi atau mengigau pasal GHB .....

Anonymous said...

Mana boleh tak ambil peduli.. bukan setakat Allah je keji kamu.. sekalian alam turut serta melaknat kamu.. bila dah hilang pun kamu tetap dilaknat..

Anonymous said...

Tuan, selamat tidur. Senyumlah dengan GHB. Jangan lupa sebut2 nama LKS dan LGE, moga2 dlm mimpi nanti beroleh strategy nak hapuskan PAS dan Hudud. Maklumlah, progresif.....

Anonymous said...

agenda2 ni semua kaedah perang saraf je...
kalau tak suka ghb dan dah tau tak kan tahan lama...jgn masuk ghb...jangan sokong ghb...biarkan ghb terjun dengan labu2nya...
tumpukan pada parti yh anda sokong....
nak sokong pas....boleh
nak sokong umno pun boleh tp tak terasa ke menyokong umno menyokong rasuah...
rasuah pun haram oooooo.

Anonymous said...

Bergembiralah,GHB tak kuatpn... kikikiki... di mulut kata tak kuat tapi di hati dh mula kecut... tipu diri sendiri tido tk lena oooo...

Anonymous said...

GHB, melayu PKR, melayu DAP, apa beza ?

Anonymous said...

10%...
Kah..
kah..
kah.

Kenapa tak tulis 1% ja
mongok..
mongok..

Kalau tulis dgn penuh dengki dan maksud memburukkan buat apa...

Kasi ketawa saja
kah..
kah..
kah..

Ada mata..mata taruh kat bontot
Ada otak..otak taruh kat lutut

Anonymous said...

Aku sebelum tidur malam ni aku doakan LKS dan LGE diberi petunjuk dan hidayah sehingga mereka menjadi muslim... sebab aku tahu kalau mereka muslim mereka lebih baik dari Presiden PAS yang kaki segala kaki.

ramboo-t said...

Mengapa geng pengkhianat ini masih x keluar pas? Bg adun dan mp pula, xnk letak jwtn sbb elaun..tp dap kan ada?mereka boleh payung..janji jual agama, islam liberal..Mereka xkisah ke mkn wang haram? Ini dh mcm amno, halal haram esok pagi, yg penting sekarang sebat dulu.

nazi kelawar said...

Suatu ketika dulu, orang Melayu cukup tidak berpuas hati dan marah kepada orang Cins kerana tidak mahu ambil bahagian atau ikut serta apa sahaja perhimpunan mahupun perarakan.Kerana orang Cina hanya penting diri dan mengejar wang, bagi mereka tidak mahu buat sesuatu yang membuang masa.Itulah tanggapan dan anggapan Melayu terhadap Cina.
Kini apabila mereka telah berubah mahu bersama dan peka dengan tuntutan suasana dan iklim politik masa kini, turut serta perarakan dan perhimpunan.Pelbagai persepsi dan anggapan dan prasangka buruk "Orang Melayu" terhadap mereka.Dan pelbagai tohmahan yang dilemparkan.Bukan hendak pamer akhlak yang mulia dan mendakwah mereka.Inilah penyakit orang Melayu (bukan semua); mudah lupa, mudah ditipu dan suka buat fitnah.Tidak bersikap positif dan tidak boleh dan mahu berhujah.Tuntutan Islam adalah berhujahlah dengan berhemah dan akhlak yang mulia disertai ilmu, untuk mencari kebenaran bukan ketenaran.Allahu Aklam.Maaf jika tersinggung dan bukan bermaksud.Terima kasih.

Anonymous said...

Melayu datang ke tak datang ke.... yang pasti Najib dan bawahannya dah kecut.... dulu datang beberapa jam.... sekarang datang 36 jam... tu pun orang tunggu.

Salah satu faktor orang Melayu kurang sebab duit belanja... dulu 2-3 jam habis balik... duit tak pakai banyak.... BERSIH 4 berlangsung panjang... ada yang salah faham bahawa kena tunggu lama.... jadi mereka tak sanggup sebab Ahad kerja di Kedah. Kalau tahu boleh hadir satu sesi rasanya ramai yang hadir.... nampaknya berlaku salah faham tentang program tu.

Satu lagi Melayu balik kampung.... cuti panjang.... mana dengan kenduri lagi.... Jumaat malam start balik sampai hari Isnin.... cuti panjang bukan selalu.... sebab Bersih 4 cuma mampu menakutkan kepimpinan negara.... tapi tidak sampai tahap mampu menumbang Najib sebab matlamat Bersih 4 pun bukannya menumbang Najib dengan cara tidak demokratik.

Tapi kalau anak Zahid Hamidi boleh bagi respon.... nampak sangatlah MENTERI KESELAMATAN DALAM NEGERI sudah nampak respon jelas dari rakyat.... media boleh kata 20,000 orang.... tapi Zahid tahu jumlah sebenar yang hadir.... kegusarannya diserlah melalui anaknya.

Yang penting ketua penyamun veteran sedia turun sokong Bersih 4 untuk singkirkan Ketua Penyamun aktif.... walaupun mamak.... tapi dia seorang boleh wakili busuk2 pun 1 juta umat melayu. Jadi Melayu tak hadir lagi?.... sebenarnya hadir dengan ramai sekali.

Anonymous said...

Kami tknak ikut sbb dap hina agama kami, hina ulama kami, campur urusan rumah tangga kami, memecah belahkan pimpinan kami.. adakah patut kami ikut serta bila kamu buat semua tu pada kami?? Itu menunjukkan kami bijak memilih..

Anonymous said...

Melayu mudah lupa..itulah jawapannya.
dulu lebai hadi suka sebut Asabiah..sekarang...dah pandai ber asabiah...dah pandai sebut MELAYU...ISLAM.. dulu masa muda bukan main menentang asabiah...

Jadi kera duku la siapa yg ikut lebai hadi

Anonymous said...

Cuba tanya MP-MP PAS menang dgn undi kapiaq, kat temerloh,dekat bukit gantang tu!!kenapa tak suruh berhenti..dulu-dulu tak ada cina/DAP kapiaq, PAS hilang deposit...Memanglah penyakit orang melayu mudah lupa...Bila bab fULuus/jawatan/..kuasa..buat-buat lupa...apahal dgn Din ayam dan exco-exco PAS kat selangor. Masih Duduk sama PAS dan DAP tak haramka..Exco-exco PAS menang dgn undi cina/kapiaq DAP.

Kesihan pengikut-pengikut PAS totok, dia nampak orang lain makan duit haram, depan mata dia Tuan president yg maha dikasihi,ponteng Parlimen bukan satu kali,tapi berkali-kali sidang parlimen, TAK makan elaun duit HARAM KA??NAK KATA FITNAH ,cuba rajin-rajin melawat sesi parlimen dan pergi check buku kedatangan MP??kadang-kadang nak tuduh orang cubalah cermin-cermin muka dulu!!

Yg buruk datang dari saya,yg baik datang dari ALLAH.

Anonymous said...

Malas nk berhujah dah.. dulu pernah dlm ni org guna ayat sama mcm ko.. minta tuan ibnu hasyim paste balik hujah saudara kita wan mokhtar.. ko dh tertinggal train la

Anonymous said...

Aku betoi2 mau ketawa la..
Ada totok2 walaun ularmak kata "kalau keluar dan tak sokong PAS maka menentang ularmak. Bila menentang ularmak maka menentang Islam"
Juga ada walaun2 ularmak kata "GHB tolak hudud sbb tak sokong ularmak".

Mari kita ketawa sama2...

Ini jawapan wa...senang saja.
1) dalam quran ada sebut ulamak dan umara'. Jadi, tak semestinya ulamak itu bijak utk mentadbir (berpolitik).
2) Betul ka tolak hudud? Atau ada cara lain yg lebih berdeplomasi dan berperancangan utk melaksanakannya.
Tidak guna bergegas2 berkoleh ke hulu dgn sampan sehingga pendayun patah ...sampan bocor andaikata bukan keperluan mendesak.

Lihat kemusnahan yg TGHA lakukan dlm PAS. Kerana mahu menonjolkan diri mahukan sangat akan hudud dan terpengaruh dgn janji umno, maka TGHA sanggup meminggirkan kawan, sanggup memfitnah ahli..hanya sekadar utk meminda undang2 yg ada (bukan seperti kanun jenayah syariah yg diwar2kan sangat pada rakyat.
Hasilnya:
1) Pas bercakaran dan berpecah sesama sendiri
2) Pas berpecah sesama rakan dlm Pakatan
3) Merasa dipermainkan dan dibodohlan oleh org lain

..
.

Anonymous said...

Kau sendiri melayu.tak tahulah kalau kau jepun,mengapa soalan itu yang kau tanya,siap melayu? yang ramai melayu adalah penyokong Umno dan Pas ,kalau penyokong Umno sudah tentu mereka tidak turun sebab alasanya iniadalah agnda Pembangkang.dan kalau Pas mengapa tak turun kerana arahan dari Presiden mereka agar janagn turun ,pengikut Pas ikut arahan Hadi.Mantiknya ,bahawa tujuan BERSIH apanya ,bukan kau tak tahu.Untuk mendesak sekiranya ada piliharaya biarlah secara BERSIH tidak menipu.Disini ada solan .Adakah PAS bersekongkol dengan UMNO untuk menjalakan piliharaya secara kotor?Sudah terjawab bahawa Pas secara otomatik bersama UMNO.Alasan Presiden Pas bahawa yang menegpalai BERSIH buka dia.Dia tak faham ke bahawa himpunan ini bukan dianjurkan oleh Parti poltik.Faham tak wahai si NORDIN ALI.Tujuan kau sendiri pun bukan untuk tujan BERSIH tetapi kau snap cari gambar untuk kotor kan peminpin GHB,itulah sikap kau dan Peminpin Pas sekarang.Insyalalh ,semuanya akan terbukti nanti.siapa yang khianat parti dan siapa pejuang parti.

Anonymous said...

Aono 1.10.bijak menulis,tetapi lupa .Apakah hukum makan berkongsi 3 orang dalam satu mangkok .hala ke haram? dalam mangkuk tersubt ada ikan ,ada ayam dan ada babi.Kau kata babi haram tetapi mengapa kau makan juga ikan dalam mangkut tersebut.sebab kau fikir ikan tu halal? itu bodoh namanya.macam ada ilmu islam .macam ulamak tapi bodoh fikiran mu.Kata taknak ikut DAP sebab hina agama kami,memcahkan peminpin kami.HABIS .di Selangor macamane? DAP takda ke.? kan seperti makan dalam satu mangkuk? OOOO bila bab gaji,elaun ,lupa diri ye,lain kali biar guna akal untuk berfikir,jangan ikut nafsu dan terlau taksub membabi buta.

Malaysiabaru said...

Datuk farida g25

Kata melayu lebih 40%..

Kenapa sejak dari dulu sampai skrg semua analysis merdeka center tak betul

Mcm otak tak center..

Anonymous said...

Ko yang mangkuk..dah totok sangat x tau beza babi dgn ikan?kalo kata hina PAS tu hina agama ,UMNGOK lebih dulu hina PAS sejak PAS kuar dr UMNGOK siap ada yg kata parti ajaran sesat..dlm parti Barang Naik lg ramai ca ya nun alip siap hina hudud lg..ko x kutuk lak..siap perintah mesia ,x semangkuk ke..PAS bodoh termakan tipudaya UMNGOK nak bwk hudud ke parlimen ,jap jadi jap idak ..last2 parti sndiri yg ranap ..tu pun ko x nampak ke?nampak cam pandai ilmu islam ko..

Anonymous said...

Hina Pas bererti hina Agama? Pas tu kan parti ,bukan agama Eh pelik kau ni.Pas agama apa? Pas tu Parti islam .pertubuhan islam aje ,bukan agama .Ya allah ,apa jadi dengan pengikut Pas ni.tak tahu beza parti dengan agama.Pas tu syiasah .agama itu ad din.Aku ibaratkan tadi ,sebab kau benci dengan DAP tetapi mengapa di Selangor kau tak keluar dari bersama dengan DAP dan PKR .sperti makan dalam semangkuk ada ikan ada bai dan ada ayam ,faham ke maksud aku.

Anonymous said...

melalak la korg.. parti 10% je pun.. kuat melalak tapi pengikut tarak.. adeyy..

Unknown said...

SEMUA YANG KOMEN PAKAI ANONYMOUS NI SEMUA TAK DAK TELOQ. TARUH LE NAMA KALAU BERANI. BUKAN ADA ORANG NAK CHECK PUN. KOMEN2 DALAM HAL NI TAK MENIMBULKAN MINAT SKMM UNTUK PANTAU. TAK JEJAS KERAJAAN PUN. TAK SANGKA PULAK MUJAHIDIN PAS NI PENAKUT RUPANYA. KAMI GHB TAK BERMINAT NAK BERTELAGAH DENGAN PAS. PAS BUAT KERJA PAS DAN GHB BUAT KERJA GHB. SESIAPA NAK KEKAL DALAM PAS KEKAL LAH DALAM PAS DAN SESIAPA NAK BERSAMA GHB ISI LAH BORANG AHLI.

Anonymous said...

itu strategi le ngok....!!!! polis malaysia 99.9% melayu dan melayu ni hanya berani dengan melayu je ....dengan cina, india tak berani ...sebab apa..??? melayu tak suka bagi rasuah (berdosa bagi, terima tak apa) dan kalau bagi pun ciput-ciput ... cina, india, arab bagi billion-billion ooooo....!!!!! kalau pukul cina , india gamaknya miss soruuuu le....!!!! itu sebab masa bersih 4.0 polis tak pukul-pukul pun kerana melayu kurang .... masa bersi 3.0 dulu melayu ramai...berapa banyak melayu kena pukul polis ...??? mana ada cina, india kena pukul ....?????????

aku said...

Inilah mereka yang dengki dengan orang lain, 10% ye orang melayu yang hadir, dia ada kira ke,bagi aku kalau melayu tak hadir pun tak jadi hal kerana melayu memang selalu kena tipu dan kena bodoh dengan orang lain. Negara ini asalnya orang Melayu tapi ekonomi dikuasai oleh bangsa lain lepas tu dengki kat bangsa lain, singapura asal melayu punya sekarang cina punya, pulau batu putih asalnya adalah Johor punya akhirnya dapat juga kat singapura, pandaikah orang melayu, Penagih dadah paling ramai adalah orang melayu, kaki ragut paling ramai adalah orang melayu buang bayi paling ramai adalah orang melayu. Jadi cerdikkah orang Melayu. Tepuk dada tanya selera.

hasbull said...

ko cerita tu melayu umno.. sudahlah, belum tentu ko yg melayu boleh jd hebat.. sbb tu Allah swt. tk tgk pada bangsa.. dalam islam semua bangsa sama je.. tk pernah pulak aku tgk org solat berjemaah asing2 mengikut bangsa.. kalau ko ikut islam PASTI ko akan selamat.. tapi kesihan jgk la.. 10% je yg sokong

Anonymous said...

Sangat setuju dengan 8:19 AM

Bangsa perkara nombor dua. Boleh di angkat dan boleh di korbankan ikut masa. Boleh tawar menawar.

Ekonomi adalah nadi negara. Ekonomi adalah duit. Duit adalah kegilaan pemimpin UMNO. Jika di pukul dan di terajang cina, ekonomi akan terjunam. Yang susah bukan melayu yang susah dan miskin tetapi pemimpin yang kaya jadi susah miskin walaupun duit masuk cuma kurang RM 50,000 bagi pemimpin ini mereka dah jatuh susah miskin.

Jika melayu yang pegang ekonomi, pemimpin akan layan melayu macam layan cina yang menyertai Bersih.

Bukti nya melayu dikatakan tidur di tepi jalan.
Cina tidur di hotel. Dalam hina melayu yang ikut Bersih, melayu UMNO tidak sedar itu lah standard melayu yang di pimpin oleh UMNO.

Anonymous said...

atuk hasyim.....ade lagi tak gambar lucah/bogel....kikiki...saya dtg blog ni sbb selalu ada gambar bagus punya....atuk tolong cari-carilah ye...

Anonymous said...

pasal bingai sangat.....nak cari melayu....melayu suma dah masuk umno ngan pas....

Anonymous said...

atuk hasyim tu.....hari ni belum ada lagi gambar bagus tu....cari la satu post...kikiki

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails