Wednesday, September 02, 2015

Kumpulan Jaringan 'Serigala Perak' Pula Terlibat Bom Bangkok..

BEBERAPA pegawai tentera mengiringi seorang suspek yang dipercayai terlibat dalam serangan letupan bom di Bangkok selepas berjaya menahannya di pusat pemeriksaan Sa Kaeo berhampiran sempadan Thailand-Kemboja semalam
KL (IH): Perkembangan kes letupan bom di Kuil Erawan, Ibu Kota Bangkok, Thailand, pada 17 Ogos lalu menukik tak terduga. Tiba-tiba saja, dalam 48 jam terakhir beberapa orang Turki ditangkap polis Negeri Gajah Putih. Mereka dianggap rangkaian yang merancang aksi keganasan itu.

Pelaku semula dituduh berasal dari kumpulan anti-kerajaan, alias penyokong bekas Perdana Menteri Thaksin Shinawatra yang digulingkan tentera. Spekulasi ini dilontarkan secara langsung oleh Perdana Menteri Prayuth Chan-ocha tanpa ragu-ragu di hadapan wartawan, sehari selepas insiden meragut nyawa 20 orang itu, termasuk seorang WNI, serta mencederakan 125 warga lain.

Kelmarin (1/9), Prayuth - bekas jeneral tentera itu - meralat teorinya sendiri. Dia mengatakan otak utama letupan bom Kuil Erawan adalah warga Turki. Sosok tak disebut identitinya ini ditangkap petugas imigresen dan polis ketika hendak menyeberang ke Kemboja dari kawasan Sa Kaeo.

"Kami masih terus menyoal. Dia adalah suspek utama," kata PM Thailand, seperti yang dilaporkan oleh Channel News Asia.

Juru cakap Polis Thailand, Prawut Thavornsiri, secara terbuka menyatakan organisasi keganasan yang mereka kejar berasal dari Turki. Ada data imigresen menunjukkan 15 hari sebelum letupan di pusat perniagaan Bangkok itu, 20 warga negara Turki datang serentak ke negara majoriti Buddha tersebut.

"Kemungkinan rombongan orang Turki yang datang di tarikh yang sama sebelum insiden lebih dari (20)," ungkap Prawut.

Lembaga Kajian Keganasan IHS-Jane, Anthony Davies, mengaku belum sepenuhnya yakin letupan di Bangkok, termasuk usaha membaling bom tangan sehari selepas insiden di dekat sungai Chao Praya, dilakukan rangkaian Turki. Tapi seandainya memang warga Turki menjadi puncanya, maka mereka kemungkinan kumpulan 'Serigala Perak'.

Organisasi keganasan ini berfahaman ultranasionalis, menyokong perjuangan etnik Turkistan di seluruh dunia. Ertinya, menurut Davies, keganasan di Kuil Erawan memang balas dendam atas keputusan Thailand mengusir 109 pendatang Uighur pada dua bulan lalu ke China.

'Serigala Perak' dikatakan selama ini menyokong pembebasan etnik Turkistan. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails