Thursday, September 03, 2015

Kongres Rakyat PAS Turut Undang GHB, Anina (UMNO)


Semua pemimpin politik, NGO, ahli akademik, golongan profesional termasuk Gerakan Harapan Baru (GHB) dan Umno dijemput menyertai Kongres Rakyat yang dijadualkan berlangsung pada 12 September depan.
"Kami jemput semua wakil parti politik di negara ini termasuk GHB dan Umno supaya mendengar suara rakyat.
"Surat jemputan umum juga sudah kami edarkan," kata Ketua Penerangan PAS, Nasruddin Hassan dalam sidang medianya hari ini.
Malah, menurut pengerusinya Azmi Abdul Hamid kehadiran bekas anggota Wanita Umno Langkawi, Anina Saaduddin ke kongres itu nanti bagi meluahkan ketidakpuasan hati beliau.
"Kita juga memjemput Ainina," kata Azmi.
Azmi juga turut menegaskan Kongres Rakyat bukannya rentetan daripada perhimpunan BERSIH 4 yang berlangsung pada hujung minggu lalu.
"BERSIH membawa pendekatan jalanan, Kongres Rakyat membawa pendekatan pemikiran", katanya.
"Kebetulan BERSIH sudah berlangsung dan ini bukan merupakan satu persetujuan yang dirancang bersama BERSIH,” katanya.
PAS sebelum ini tidak mengerahkan anggotanya ke perhimpunan BERSIH pada 29 dan 30 Oktober, antaranya atas alasan mahu memberi tumpuan pada kongres itu.
Acara itu bertujuan merangka resolusi dan pelan tindakan ke arah satu gerakan kebangkitan yang berkesan.
"Kongres Rakyat ini akan menjadi medan untuk mencari dan merumus mekanisme terbaik serta berkesan mewakili semua pihak dan peringkat pandangan rakyat,"katanya.
Manakala, speaker Kongres Rakyat Mustafa Kamil Ayub berkata, ini merupakan usaha yang penting dalam kemelut yang sedang melanda rakyat pada ketika ini.
"Tidak dinafikan bahawa pendekatan jalanan itu merupakan satu pendekatan yang popular.
"Cuma kita melihat kepada perubahan masyarakat di Malaysia pada ketika ini yang memerlukan pendekatan perundingan iaitu mengembleng pandangan secara teratur yang mungkin tidak sempat dilakukan oleh pelbagai pihak sebelum ini.

"Sebab itu, kita rasa setelah beberapa siri sebelum ini yang dijalankan melalui jalanan, kita rasakan dan kita terpanggil untuk menjalankan kongres ini dengan pendekatan berbeza", katanya. (TKO)

2 comments:

Unknown said...

Sia-sia sahaja, Bijan telah mencapai ilmu telinga kuali tahap ke 10. Apa2 sahaja cakap2, idea2 pun tak akan dia letak jawatan. Sangat kurang pandai dan ketinggalan idea Kongres Rakyat ni

Anonymous said...

PARTI PAS DAN PERLEMBAGAANNYA TAK ADA YANG SALAH TAPI SEGELINTIR PEMIMPINNYA YANG SALAH DAN BERBUAT ONAR > SEMUA ini kerana DIA dan pemimpin jemaahnya kunun pewaris nabi TAPI
1.dia hina presiden pkr konon tak ada kelayakan jadi mb?
2. Muktamar dan dewan ulama memutus dgn DAP Penang TAPI MASIH KEMARUK nak pegang jawatan di Penang, letak jawatan la KALAU MASIH ADA TELUR DAN MARUAH- lain le kalu masih cinta duit untuk bayar bil letrik dan kereta ha ha ha
3. ahli mengeboo pemimpin2 pro, sebelum muktamar suruh keluar parti TAPI bila nak tubuh GHB slps muktamar mereka mula MEROYAN
4. dia gagal bentang ruu dlm mesyuarat pr wlpn dah janji?
5. dia dan penyokong2 melabelkan pemimpin2 pro dgn pelbagai gelaran jebon, tolol, barua yg tak Islam? tp mulut isle isle kunun padahal mcm mulut Longkang
6. masih lagi bertahaluf siyasi dgn dap di Selangor dan kutuk PKR tp masih mau bersama-sama geng PKR takut parti lenyap pengaruh.
7. Jadi calon Pas kena Cagar BINI.....Baiah yg bidaah-kesesatan
8. dia selalu ponteng sidang parlimen?
9. dia mencanangkan hudud Allah swt tapi tak ada satu hudud pun dlm ruu yg nak dibentangkan diparlimen yg DIA ponteng?
10. Macam merestui pemilihan muktamar lebih jilake dari Israel @ yahudi dengan MENGGUNAKAN CAI, Ulama pas pula MACAM seronok gila guna Cai
dan banyak lagi...AKU MEMERHATI KEHAIRANAN KELAKU MEREKA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails