Wednesday, September 02, 2015

Militan 'Negara Tukistan Timur' Jadi Dalang Bom Di Bangkok?

Jaringan Serigala Perak Turki jadi kambing hitam bom Bangkok Benarkah Kumpulan 'Rangkaian Serigala Perak Turki'  menjadi kambing hitam bom di Bangkok. Suspek utama bom Bangkok (bertopi) ditangkap berhampiran sempadan Kemboja. © Reuters

KERANA ditindas, baik itu warga Uighur di China ataupun minoriti di Chechnya. Di Wilayah Xinjiang, China, beberapa kumpulan Uighur mengisytiharkan penubuhan 'Negara Turkistan Timur', kegiatan yang mengundang campur tangan tentera dari Beijing.

Sebelum menangkap 'suspek' utama di sempadan Kemboja, polis Thailand sudah menangkap lelaki bernama Adem Karadag pada Sabtu (29/8) lalu. Adem tidak jelas status warga negaranya, kerana punya lebih dari lima pasport ketika ditahan di salah satu pangsapuri Daerah Nong Chok, Ibu Kota Bangkok.

Belakangan, polis Negara Gajah Putih menambah suspek baru, yakni perempuan bernama Wanna Suansan. Wanita asli Thailand beragama muslim itu dituduh membantu komplot Turki menjalankan aksinya. Wanna menikahi warga negara Turki dan kini tinggal di sana.

Perempuan 26 tahun asal Desa Phang-nga, Thailand ini menafikan terlibat keganasan. Kepada surat khabar the New York Times, dia mengaku siap pulang ke tanah airnya untuk membuktikan bahawa dirinya tak bersalah.

"Surat perintah penahanan itu jelas sebuah kesalahan," kata Wanna dalam keterangan bertulis. (MC)

Sementara itu menurut AFP  Antara punca yang disyaki motif penyerang terma­suk perbalahan politik teruk di Thailand, kumpulan jenayah terancang, militan Islam, pemberontak di selatan negara ini dan penyokong pelarian minoriti Uighur dari China.

Thailand menghantar pulang 109 pelarian Uighur ke China pada Julai lalu sehingga menimbulkan kemarahan penyokong etnik minoriti tersebut yang mendakwa mereka berdepan seksaan dan penindasan di tanah air sendiri.

Seorang warga asing ditahan Sabtu lalu di sebuah pangsapuri di pinggir Bangkok dan didakwa memiliki bahan-bahan membuat bom selain memiliki berpuluh-puluh pasport palsu Turki. Suspek pertama itu kini dalam tahanan tentera tetapi identitinya belum didedahkan kepada umum. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails