Thursday, May 28, 2015

Sokong Cadangan Potong Tangan Kepada Perasuah Dilaksanakan Di Aceh.

Memperingati hari Anti Korupsi, Puluhan Aktivis yang tergabung dalam Gerakan Pemuda Anti Korupsi (gepak) menggelar aksi di sekitar Bulatan Hotel Indonesia, Menteng, Jakarta Pusat, Minggu (8/12/2013). Para aktivis meminta tanda tangan masyarakat yang lagi menikmati hari bebas kendraan untuk menantangani sepanduk yang bertulis Hukum Mati Koruptor (Warta Bandar / Henry Lopulalan)

Jakarta: Majelis Permusyawaratan Ulama menyokong cadangan 50 tokoh Aceh untuk dilaksanakan 'uqubat' (hukuman) potong tangan terhadap perasuah. atau koruptor. Ganjaran itu bakal dilaksanakan di Provinsi Aceh guna memberantas munculnya pelaku rasuah baru di Indonesia.
 
"Kita sangat menyokong koruptor dipotong tangan kerana ia selaras dengan perintah Islam murni. Di Aceh hanya tinggal disusun qanun untuk mengukuhkan peraturan, sehingga dengan adanya kekhususan kita miliki, saya yakin ini boleh berjalan," kata Ketua MPU Aceh Barat, Ustad H Abdurrani, di Meulaboh , seperti dilapor dari antara, Khamis (28/5).

Tokoh Aceh berasal dari ahli akademik guru besar perguruan tinggi, NGO, DPD-RI, TNI, Polri dan pelbagai pihak lain sudah membuat sokongan secara langsung dihimpun Lembaga Perundingan dan Mediasi Bersama (LKMB) 2015, tentang penerapan uqubat jenayah potong tangan dalam Qanun Syariat Islam.

Abdurrani menyatakan tepat bila dalam penyusunan qanun syariat Islam jenayah potong tangan bagi perasuah dimasukkan. Menurut dia, hal itu demi tegaknya syariat Islam di Aceh, dan mensinergikan dengan undang-undang jenayah potong tangan bagi koruptor.

"Berbicara potong tangan dalam Islam sudah jelas, seorang pencuri yang mencuri harta dengan jumlah yang sudah ditentukan. Tapi mungkin selama ini kita ada pertimbangan lain," ujar Abdurrani.

Abdurrani berharap, hukum potong tangan itu boleh diterima pakai kerajaan Indonesia buat membanteras rasuah yang dinyatakan sebagai kejahatan luar biasa.


Sementara itu di Kuala Lumpur Malaysia, PKBAM atau Persatuan Kebajikan Bangsa Aceh Malaysia (PKBAM) juga menyokong  cadangan 50 tokoh Aceh untuk dilaksanakan 'uqubat' (hukuman) potong tangan terhadap perasuah. atau koruptor seperti yang disebutkan.

"Saya sangat sokong perasuah dipotong tangan, kerana ia sesuai dengan agama Islam. Dan sejarah Aceh sendiri telah membuktikan perundangan tersebut telah dilaksanakan di Negara Aceh," kata Pengerusi PKBAM, Tgk Mansur Din (gambar).

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-61: P.Kebajikan B/Aceh M'sia
E-Buku IH-61: P.Kebajikan B/Aceh M'sia 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails