Saturday, May 30, 2015

300 Hari Jalan Kaki Menuju Mekah, Bantu Adiknya Pengidap Kanser.

Perjalanan ini dia lakukan untuk membantu adiknya yang terkena kanser payudara.

Makkah: Seorang Muslim Austria berdarah Iraq-Jerman, bernama Thair Abud telah berjalan kaki dari Jerman ke Mekah selama 300 hari. Perjalanannya melalui 12 negara dan 12,000 kilometer.

Perjalanannya bertujuan untuk menunaikan permintaan adiknya dan membantu adiknya yang mengidap penyakit kanser. Thair tiba di Jeddah pada 17 Mei 2015. Tiba di Jeddah awal hari, Thair meneruskan perjalanan melewati jalan utama menuju Kota Suci Mekah.

Sesampai di sana, Thair menempah bilik untuk menginap di Anjum Hotel, yang dimiliki dan dikendalikan Abdul Latif Jameel Real Estate Invesment Company. Penglamannya disepanjang perjalanan, Thair dialu-alukan oleh ramai orang-orang yang menemaninya berjalan.

Abdul Latif Jameel Real Estate Invesment Company Yousef Jameel memuji usaha pejalan kaki ini hanya untuk memenuhi janjinya kepada adiknya.
Setiba di Mekah, Thair kemudian menjalankan ibadah umrah. Dia lalu bertemu dengan pegawai-pegawai senior hotel yang telah membantu dan memberinya sejumlah kemudahan selama perjalanan.

"Selesainya perjalanan Thair menunjukkan kekuatan spirit manusia dan bagaimana anda boleh meraih tujuan melalui fikiran dan hati," kata Jameel, dikutip dari saudigazette.com, Jumaat, 29 Mei 2015.
"Kami ucapkan selamat kepada Thair yang sudah tiba di Kota Suci Mekah dan mungkin ini boleh menjadi perjalanan yang memberi inspirasi bagi semua orang," lanjut beliau.

Dilahirkan dari ayah warga Iraq dan ibu warga Jerman, Thair memulakan perjalanannya dari Austria ke Santiago, Sepanyol. Perjalanan ini dia dedikasikan sebagai amal untuk membantu adiknya yang menghidap kanser payudara.



Bagaimana dia dapat membantu adiknya yang sedang sakit?

Selepas janji melakukan perjalanan ini terbayar, adiknya terus memantau perjalanannya dengan melupakan rasa sakit yang dideritanya. Thair kemudian menawarkan kepada adiknya, untuk terus berjalan menyusuri jalanan Kota Mekah dengan syarat adiknya terus bersedia menyambut kesembuhan.

Thair mengabadikan perjalanannya dalam blognya dengan tajuk 'Saat di Jalan Hari Ini', mulai dari Graz, Austria pada 25 Julai 2014.

Dia menyusuri laluan ziarah kuno dari Austria ke Mekah melintasi Eropah serta dari masjid ke masjid. Sepanjang perjalanannya, dia bertemu dengan ramai orang asing yang membantunya ketika tersesat.

Thair berjalan dengan kelajuan rata-rata 4 Km/jam sambil menggendong bawaan seberat 14 kilogram di belakangnya setiap hari.  Thair sampai berganti kasut sebanyak enam pasang.

Pada posting terbarunya di blog, dia mengakui perjalanan ziarahnya berjaya berkat bantuan dan sokongan dari ramai orang. Al-hamdulillah! (IH).

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails