Tuesday, May 26, 2015

Begini, Cara ISIS Rekrut Gadis Muslim Untuk Dikahwini. Ancaman Serius?


The Daily Mail baru-baru ini mendedahkan cara kumpulan Negara Islam Iraq dan Syria (ISIS) merekrut gadis-gadis Inggeris untuk dijadikan isteri kepada ahlinya.

Wartawan Daily Mail menyamar sebagai seorang gadis 16 tahun dan berkomunikasi dengan perempuan perekrutnya. Wartawan itu menyamar sebagai teman dari seorang gadis berusia sama yang akan direkrut. Dia rencananya akan menemani gadis itu berangkat ke Syria.

Dengan bukti-bukti yang dimiliki Daily Mail mengkhabarkan kepada polis antiterorisme yang kemudian menyerbu rumah gadis 16 tahun itu. Gadis 16 tahun itu dirancang berangkat ke Syria minggu depan.

Surat khabar the Daily Mail melaporkan, Khamis (22/5), dia dipujuk oleh kakak perempuannya yang ternyata adalah seorang perekrut ISIS. Kakaknya itu hilang dari rumahnya di London tahun lalu untuk menikahi ahli jihad ISIS di Syria.

Laluan perjalanan adiknya itu bermula dari Switzerland lalu ke Istanbul, Turki, kemudian ke sempadan Syria. Di sana dia akan diseludup oleh ahli ISIS untuk dikahwini dengan seorang anggota kumpulan militan.

Dalam berkomunikasi dengan perekrut, Daily Mail mendedahkan, ISIS telah membangunkan sebuah 'aplikasi bual' khas di telefon bimbit dan tablet. Melalui aplikasi bual seperti Kik, Surespot, Wickr, dan Telegram, mereka boleh merekrut dan memujuk mangsa tanpa diketahui oleh perisikan atau polis.

Permohonan itu ternyata dikendalikan oleh kumpulan aktivis sayap kiri Inggeris. Aplikasi itu dibangunkan oleh aktivis kebebasan sivil di Amerika Syarikat, Kanada, dan Rusia. Remaja-remaja Inggeris dipujuk untuk ke Syria dengan alasan bercuti di beberapa negara di Eropah.

Perekrutnya menyuruh berpakaian biasa tanpa jilbab, tanpa menunjukkan identiti keislaman, seperti membawa Al-Quran atau hal-hal yang bercirikan Islam, supaya tidak disyaki pegawai keselamatan. Mereka juga tidak dibolehkan memberitahu siapa pun dan harus pergi dengan diam-diam.

Temubual

Berikut temubual melalui aplikasi bual di telefon atau tablet antara wartawan Daily Mail yang menyamar sebagai Y, gadis 16 tahun, dengan perekrut ISIS, F, sebut saja Fatima.

F meminta Y menemani Aisha pergi ke Syria.

Y: Saya berbual dengan rakan kamu dan dia bilang kamu dari London dan boleh membantu saya untuk Hijrah (pergi ke Syria).
F: Berapa umur kamu? Kamu gak boleh langsung ke Istanbul kecuali kalau mahu ditangkap. Saya tawarkan buat kamu. Kamu akan pergi sendiri kan? Kamu ada teman atau keluarga yang akan menemani?

Y: Saya 16 tahun. Saya belum memberi tahu siapa pun. Ya, saya akan pergi sendiri.
F: Ada gadis lain yang sebaya kamu. Dia juga dari London dan punya wang yang kira-kira sama dengan kamu. Dia akan Hijrah kira-kira akhir bulan ini. Anda boleh menemaninya supaya ada alasan lebih kuat.

Y: Dari mana kamu tahu soal gadis itu?
F: Dia adik kandung saya hahaha. Saya waktu itu pergi sendiri dan dia mau menyusul. Anda boleh menempah tiket penerbangan dan hotel bersama. Dia sudah berkemas. Apa kamu sudah siap berkemas? Jangan membawa identiti Islam apa pun. Jangan bawa buku-buku Islam, Al-Quran, atau rakaman video YouTube, pdf, apa pun. Kalau kamu setuju, kita boleh bergerak secepatnya.

Selanjutnya dalam pembicaraan rahsia itu F menjelaskan tahap-tahap pergi ke Syria dari mula Y bertemu dengan Aisha di sebuah kafe di London.

Y: Di bandar mana nanti kami tinggal selepas menyeberang ke Syria?
F: Madafah di Raqqa. Saya akan ke sana untuk menemui adik saya. Kamu akan tinggal di sana sampai berkahwin. Suami saya sudah punya calon suami untuk kamu.

Menteri Dalam Negeri Inggeris mengapresiasi penyelidikan Daily Mail ini.

"Penyelidikan Daily Mail ini menunjukkan betapa seriusnya ancaman ISIS. Polis dan pegawai keselamatan bekerja keras setiap hari untuk menjaga agar negara kita aman," kata dia. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails