Sunday, April 19, 2015

Taman Medan: Cuba Cetus Perkauman Agama, Siasat Siapa Dalang?

gereja taman medan



Petaling Jaya: Pihak Bertanggung jawaab, digesa supaya menyiasat, golongan mana yang cuba mencetus atau menjadi dalang perkauman agama  di sini hari ini. Demikian dinyatakan oleh Weblog Ibnu Hasyim.

Hal ini berlaku apabila sebuah gereja di Taman Medan yang baru dibina hari ini dikejutkan apabila penduduk setempat mengadakan bantahan di premis itu mendesak supaya salib diturunkan.

Kira-kira 50 penduduk berada di bangunan kedai di mana gereja itu ditempatkan, menuntut supaya salib yang diletak pada dinding premis itu diturunkan, demikian menurut video yang dimuatnaik oleh The Star Online.

Mereka juga membawa beberapa plakad antara lain bertulis “wakil rakyat Taman Medan tidur” serta mendesak supaya tidak mencetus kemarahan dan mencabar orang Islam di Taman Medan itu – yang majoritinya didiami orang Melayu-Islam.

Ketua kampung yang mengetuai bantahan itu Datuk Abdullah Abu Bakar mengulangi amaran bahawa gereja tersebut beroperasi di kawasan yang majoritinya orang Melayu-Islam.

“Jika mereka mempunyai kuasa untuk menjalankan (operasi gereja), bagaimana kami boleh menghalangnya, tapi yang menjadi perhatian kami ialah kawasan ini adalah kawasan Melayu dan ia tidak sepatutnya berlaku,” beliau dipetik sebagai berkata.

Abdullah juga kelihatan memaklumkan kepada pemberita kemudiannya bahawa pihak gereja bersetuju untuk menurunkan salib itu “hari ini atau esok” dan telah mengadakan pertemuan dengan paderi.

Menurut laman berita itu lagi, pihak polis tiba di kawasan itu kira-kira 30 minit kemudian yang mengawal perserta sementara sekumpulan 15 jemaah gereja minta privasi. (IH)

Video: 

Gereja Di Taman Medan Turunkan Lambang Salib


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails