Tuesday, April 21, 2015

Peminmpin Nasionalis Bernaung Di Bawah IS. Golongan Sosialis/Komunis Bila Lagi?

Hukuman kepada penentang kerajaan kumpulan IS, di sebuah pantai di Wilayat Barqa, Libya.

BERLIN – Seorang pegawai perisikan yang pernah berkhidmat untuk bekas diktator Iraq, Saddam Hussein menjadi ‘ketua strategi’ Islamic State (IS) dan menyusun pelan untuk kumpulan militan berkenaan menawan utara Syria, lapor majalah mingguan Jerman, Der Spiegel kelmarin.
Menurut majalah tersebut, kolonel bersara Samir Abd. Muhammad al-Khlifawi yang lebih dikenali sebagai Haji Bakr dan dibunuh pemberontak Syria pada Januari 2014 secara rahsia merangka strategi IS selama bertahun-tahun.
Menurut Der Spiegel, pihaknya diberikan akses ekslusifuntuk meneliti 31 dokumen milik Haji Bakr, termasuk beberapa carta dan senarai selepas berunding dengan sebuah kumpulan pemberontak di bandar Aleppo, utara Syria.
Kumpulan pemberontak tersebut menemui semua dokumen itu selepas mengusir IS dari kawasan itu. Dokumen itu lapor majalah berkenaan, antara lain mengandungi pelan terperinci untuk mewujudkan pemerintahan khalifah di utara Syria selain arahan aktiviti pengintipan, pembunuhan dan penculikan.
Der Spiegel menyatakan bahawa Haji Bakr ‘berdendam dan menganggur’ selepas Amerika Syarikat (AS) membubarkan tentera Iraq pada 2003. Dia pernah ditahan oleh tentera AS di Kem Bucca dan penjara Abu Gharib antara 2006 hingga 2008.
Beberapa tahun selepas itu, pengaruhnya mula berkembang dalam kalangan anggota militan Islam termasuk IS, lapor Der Spiegel. Pada 2010, Haji Bakr dan beberapa bekas pegawai perisikan Iraq lain melantik ulama Abu Bakr al-Baghdadi sebagai ketua IS. Tindakan itu bertujuan untuk menyuntik elemen keagamaan dalam kumpulan militan tersebut.
Majalah itu turut memetik wartawan Iraq sebagai menyatakan bahawa Haji Bakr merupakan seorang nasionalis bukannya pejuang Islam. – AFP
Komen Weblog Ibnu Hasyim:  Apakah hebat sangat IS ini, sehingga pemimpin nasionalis pun boleh bernaung di bawahnya? Jadi tidak hairan bila pemimpin-pemimpin sosialis dan komunis pun akan turut bersama bernaung di bawah IS. 
Ini bererti konsep perjuangan IS mampu memerintah dunia dengan kepelbagaian penganutnya. 
Kerana nasionals, sosialis, komunis sama saja. Sama-sama tidak meletakkan 'agama dan hari akhirat' sebagai asas tertinggi mengatasi politik, ekonomi dan sosial di dalam negara pemerinttahannya. (IH)

1 comment:

Anonymous said...

siapa yg dimusuhi yahudi dan kroninya akan hamba sokong.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails