Tuesday, April 21, 2015

Separuh Ahli Kabinet Najib Perlu Undur. (26)



LIHAT pendedahan ini, Perdana Menteri Najib perlu letak jawatan?    
E-Buku IH-102: Pendedahan Ini, PM Akan Letak Jawatan?

E-Buku IH-102: Pendedahan Ini, PM Akan Letak Jawatan?

Lim_Kit_Siang
"SUDAH tiba masanya menteri yang telah berusia berundur dari baris hadapan kepimpinan kerajaan, dan diganti oleh generasi pasca merdeka dalam setiap ruang lingkup kehidupan rakyat.
"Kabinet sedia ada kini jelas gagal menunjukkan kepimpinan melalui tauladan dengan pelbagai permasalahan, antaranya..

  • kegagalan menangani masalah banjir, 
  • menjadikan usaha mengembalikan pilihanraya kerajaan tempatan sebagai isu kaum, 
  • cadangan memboikot perniagaan masyarakat Cina, 
  • mempertahankan raja judi, 
  • melanggar hak kebebasan bersuara 
  • dan lain lagi."

Kata Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang pada 11/2/2015 dalam Rokettkini.com.


Menurutnya, usia purata anggota Kabinet Kerajaan sekarang ini ialah 58.5 tahun di mana separuh daripadanya iaitu Idris Jusoh, Douglas Uggah Embas, Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Najib Razak berusia lebih 60 tahun.

“Sekitar 90 peratus daripada 30 juta rakyat Malaysia lahir selepas Merdeka pada 31 0gos 1957. 
“Populasi rakyat dari segi usia terdiri daripada 0 hingga 14 tahun (28.8 peratus), 15-24 tahun (16.9 peratus), 25-54 tahun (41.2 peratus), 55-64 tahun (7.6 peratus) dan 65 tahun ke atas 5.5 peratus.
“Bukankah sudah tiba masanya populasi yang lebih muda mengambil alih kepimpinan di semua peringkat kehidupan di Malaysia, termasuk Kabinet?” soalnya dalam satu kenyataan.

Ahli Parlimen Gelang Patah itu menegaskan, sekiranya negara mempunyai Kabinet dengan beberapa pengecualian terdiri daripada Menteri yang lahir selepas Merdeka, separuh anggota Kabinet yang disifatkan mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai tidak bermutu boleh dilupuskan.

“Dengan Kabinet lebih muda, kuranglah kemungkinan bencana seperti yang dilakukan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Zahid Hamidi dalam suratnya kepada FBI bagi menjamin integriti seorang raja judi, serta Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Ismail Yaakob supaya pengguna Melayu memboikot peniaga Cina,” ujarnya.

Kit Siang turut memberi contoh Kabinet Merdeka di bawah kepimpinan Tunku Abdul Rahman pada tahun 1957 yang mempunyai purata usia jauh lebih muda daripada pentadbiran Najib iaitu 43.3 tahun.
“Tunku menjadi Perdana Menteri pada usia 54 tahun, HS Lee (Menteri Kewangan) paling tua 57 tahun, manakala Menteri Pelajaran Khir Johari berusia 34 tahun dan Timbalan Perdana Menteri Tun Abdul Razak 35 tahun,” katanya. 

Menurut logik Ketua Parlimen DAP itu, separuh dari ahli parlimen kabinet Najib sekarang perlu undur, termasuk PMnya sekali. Maka wajarlah Tun Mahatihir menyerang Najid suruh berundur.. Mahukah kebanyakan ahli-ahli UMNO berfikir begitu?
(IH)

2 comments:

Anonymous said...

LIm kit kat sial pun masih lagi nk jd ahli parliman.... sedar2 la diri tu..... paku dulang paku serpih.. rupa2nya dia juga nk lebih.... pirahhh

Anonymous said...

c kit sial tu rasa dia muda lg ke??? mcm haramjadah....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails