Friday, November 22, 2013

Salleh Man Sangkal DAP Campur Urusan Agama

PAS nafi DAP campuri urusan agama Islam Pulau Pinang

Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAINPP), Datuk Mohd Salleh Man menyangkal laporan akhbar News Strait Times (NST) hari ini bahawa DAP campur tangan dalam urusan hal ehwal agama Islam di negeri itu.

Beliau berkata, dalam kenyataan media semalam yang dibuat Timbalan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang, Muhammad Fauzi Yusof, tidak langsung menyentuh nama mana-mana parti politik termasuk kepimpinan DAP.

“Kenyataan NST hari ini lebih kepada manipulasi media bagi memecah belah hubungan baik di antara parti komponen dalam Pakatan Rakyat (PR).

“Saya sebagai Pesuruhjaya PAS Negeri dengan tegasnya menafikan dakwaan tidak bertanggungjawab itu,” ujarnya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Permatang Pasir pada sidang media di Komtar, hari ini.

Turut hadir ialah Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng; Timbalan Ketua Menteri 1, Datuk Rashid Hasnon; Exco Hal Ehwal Agama Islam, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Abdul Malik Kassim dan beberapa pimpinan lain.
bantuan dap pas perlis pix
Pada sidang media sama, Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP turut menasihatkan pimpinan tertinggi PAS dan DAP agar membincangkan semua perkara berbangkit mengenai hal ehwal umat Islam secara tertutup.

Katanya, langkah itu penting demi memartabatkan lagi Islam di negeri berkenaan selain mengelak manipulasi media.

“Perselisihan pendapat itu perkara biasa. Mereka telah bersetuju untuk berbincang secara dalaman untuk mengelak terjadinya manipulasi media terhadap apa yang diperkatakan.

“Kita mesti lebih berhati-hati demi mengukuhkan permuafakatan yang terjalin dalam PR,” ujarnya.

News Strait Times hari ini melaporkan, PAS Pulau Pinang mengancam untuk tidak lagi bekerjasama dengan kerajaan negeri.

Laporan itu menyebut, Muhammad Fauzi membantah campur tangan dalam pentadbiran hal ehwal agama Islam serta pelantikan wakil parti sebagai Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Komuniti (JKKK) di negeri berkenaan.

Mohammad Fauzi turut didakwa mengkritik pentadbiran Guan Eng yang kononnya tidak mengikut amalan sebenar Cekap, Akauntabel, Telus (CAT). -Roketkini

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails