Friday, November 22, 2013

Pemilihan PAS: Undilah Datuk Husam Musa!

 
CATATAN SANTAI IBNU HASYIM
 
RAMAI yang tanya pandangan saya tentang  Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa dalam pemilihan kepimpinan PAS kali ini.

"Yang penting Undi saja beliau walau apa jawatan pun, paling tinggi paling baik. Supaya beliau ada dalam kepimpinan PAS.. dan ada kuasa membuat keputusan." Jawab saya.

"Pasai apa hang kata macam tu?"

"Mudah saja kerana 2 sebab...

Satu

Padaku, sejak pergaulan saya dengan dia, sejak dulu sampai sekarang, dia seorang pemimpin hebat, berani mencoba sesuatu pembaharuan, kreatif, bijaksana, dan sanggup tanggung risiko.

Sikit, mengenai beliau yang saya kenal.

Beliau yang lahir pada 14 Oktober 1959 di Kampung Kota, Kota Bharu, Kelantan, belajar di Sekolah Rendah Kota, Kota Bharu (1965-1971). Kemudian di Sekolah Menengah Sultan Ismail, Kota Bharu (1972-1975). Seterusnya di Maktab Sultan Ismail (1976-1979).Bachelor of Economics (BEc), University of Malaya, Kuala Lumpur.(1980-1983) dan mengikuti kursus Bahasa Arab di Jordan (1987).

Husam  turut memaklumkan posisinya akan kekal di Dewan Undangan Negeri (Dun) Salor, Kelantan, walaupun ditakdirkan menang di Putrajaya. Pengalaman beliau agak hebat, pernah menjadi Setiausaha Akhbar Menteri Besar Kelantan (1990-1993). Kemudian Setiausaha Politik Menteri Besar Kelantan (1993-1999).Beliau menjadi Ketua Pemuda PAS Kawasan Kota Bharu (1985-1987). Kemudian Ketua Pemuda PAS Negeri Kelantan (1996-1999) dan Naib YDP PAS Kawasan Kota Bharu (1999).

Antara jawatan parti PAS yang disandang ialah Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat.YDP PAS Kawasan Kubang Kerian.Sekarang menjawat Naib Presiden PAS (2005-09) dan (2011 - sekarang) Beliau menjadi ahli Parlimen Kubang Kerian (1999 - 04) setelah menang dalam Pilihan Raya Umum Malaysia 1999. Dikatakan juga, beliau berpotensi menggantikan Menteri Besar Kelantan   Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Lalu Husam Musa bertanding di peringkat negeri Kelantan. Beliau menjadi Adun Kijang, Kelantan Darul Naim (2004 - 08) selepas menang Pilihan Raya Umum Malaysia 2004. Dalam Pilihan Raya Umum Malaysia 2008 beliau menjadi menjadi Adun Salor. Dalam kerajaan PAS di Kelantan , Husam Musa ditugaskan sebagai Pengerusi Jawatankuasa Pentadbiran Awam, Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Pembangunan Masyarakat Negeri Kelantan Darul Naim (2004 - 08). Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri Kelantan Darul Naim.(2008 - sekarang ) dan Panel Penasihat PENGASIH. 

Tetapi selepas PRU 2013 baru lalu, suasana banyak berubah, tinggal satu saja jawatan pentingnyanya dalam parti, iaitu Naib Ptresiden PAS. Di Kelantan pada saya, dia dan Tok Guru Nik Aziz merudum teruk dari jawatan. (Dikhabarkan Tok Guru sudah pakai buju untuk majlis angkat sumpah depan Sultan tetapi rupa-rupa 'tercicir' namanya). Seolah tidak berperanan lagi, walaupun Datuk Husam pernah menerima  anugerah Newsmaker of the Year 2003 (malaysiakini.com). 

Kalau perwakilan PAS tidak memilih beliau kali ini, maka akan hilanglah 'permata yang paling bernilai' dari PAS dan negeri Kelantan. Moga-moga tidak begitu.

Dua

Dia yang saya kenal secara peribadi, cukup baik. Jarang kita jumpai kepimpinan seperti beliau. Yang penting sekali, kalau orang lain seperti beliau ada kuasa dan jawatan di Kelantan setanding beliau, saya rasa orang itu sudah agak boleh hidup mewah. 

Tetapi beliau, lihat saja cara hidup sederhana beliau, coba siasat berapa duit dalam akaun bank beliau."

Itu saia yang saya nak sebut, atas dasar cinta saya kepada Allah SWT, Rasul SAW dan mujahidin-mujahidin yang berjuang atas jalan NYA..
Ibnu Hasyim (kanan) bergambar bersama Datuk Husam (tengah) bersama pemimpin ekonomi dan persatuan di Negara China. (rujuk Lagi E-Buku IH-4: Ke China Bersama Datuk Husam)


Ibnu Hasyim editor weblog ini (dari kanan), Abul Razak & Ir Mustapa turut serta dalam majlis perbincangan dengan ahli DPR Aceh, bersama rombongan Datuk Husam memperkenalkan wang syariah. (Sila rujuk  (E-Buku IH-2: Wang Syariah: Tugas Kita Belum Selesa...)

Kesimpulan:

Mari kita lihat pencapaian yang telah dilakukan.. Antaranya pada saya ialah...
  • Membantu Perkembangan dan Perancangan strategik Ekonomi, Sosial dan Politik di Negeri Kelantan berasaskan Al-Quran dan Sunnah.
  • Kecemerlangan syarikat PMBK Sawit dan Kelantan Golden Trade adalah hasil nasihat dan pengurusan YB Dato Haji Husam Musa.
  • YB Dato Haji Husam Musa adalah orang kuat di belakang pengenalan dan perkembangan Dinar Emas dan Dirham Perak Kelantan yang kini diterajui oleh Kelantan Golden Trade. Saya sendiri pernah mengikuti rombongannya mengenai hal ini, ke negara China dan ke Aceh, Indonesia.
  • Program Anak Muda Tamu Ramadhan yang bermula pada 1 Ramadahan 2011 dan berakhir dengan program Tadarrus Al Quran Perdana Kelantan adalah hasil gerak kerja YB Dato Haji Husam Musa.
  • Beliau mewujudkan Program Salor Juara dan Salor Bistari untuk rakyat di dalam Dun Salor. 
  • Beliau juga mewujudkan Siaran Tayangan Skrin Besar acara bolasepak dan kuliah tok guru.
  • YB Dato Haji Husam Musa juga dilantik sebagai Pengerusi Jawatan Kuasa Tuntutan Royalti Petroleum Kelantan, yang ditubuhkan khas untuk menerajui isu Tuntutan Royalti Petroleum dan Gas Negeri Kelantan antara Kerajaan Negeri Kelantan dan PETRONAS, kes ini masih berjalan di mahkamah Malaysia.
  • Dalam hal ini, kerajaan negeri Kelantan menuntut antara RM850 juta dan RM1 bilion daripada kerajaan pusat mengikut Akta Petroleum 1974, yang membolehkan negeri Kelantan menerima royalti minyak sebanyak 5 % daripada hasil perolehan petroleum.
Begitulah kira-kira. UNDILAH DATUK HUSAm!  
Sekian, Wassalam. Sempena muktamar agung PAS bermula semalam ...


Catatan Santai Ibnu Hasyim  
Alamat: ibnuhasyim@gmail.com     
 
22 Nov 2013
KL

2 comments:

Anonymous said...


MASIH ADA MASA BAGI CALON ATAU WAKIL CALON ATAU PELOBI ATAU 'FUNDER' UNTUK MEMBUAT PERHITUNGAN DENGAN 1,300 PERWAKILAN PAS DALAM PEMILIHAN JAWATAN TERTINGGI PARTI PAS PADA PETANG INI.

PEMILIHAN DIJANGKA BERMULA PADA JAM 3.45 PETANG, 22 NOVEMBER 2013.

KEPADA PARA PERWAKILAN,UNDILAH DEMI ALLAH… UNTUK ISLAM DAN MELAYU DI TANAH MELAYU.

http://empayarkumim.blogspot.com/

Anonymous said...

Sokong, undilah Husam Musa.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails