Thursday, October 24, 2013

Web Anti Rasuah Dapat Sambutan, Perlu Di M'sia?

Laman web yang ditubuhkan kerajaan Indonesia untuk memantau gejala salahlaku dan korupsi serta rasuah kakitangan awam, “Lapor” ternyata popular apabila ia kini menerima lebih 1,000 laporan daripada penduduk awam.
lapor-indonesia

President’s Delivery Unit of Development Monitoring and Oversight (UKP4) merupakan pasukan di sebalik laman web Lapor tersebut melaporkan telah menerima 200,000 pengguna dan 1,000 laporan tiap hari melalui laman web-nya, mobil atau SMS.

Laporan salahlaku boleh jadi daripada kesalahan rasuah trafik hingga-lah ke penyelewengan kuasa oleh ahli politik. 78% daripada laporan di laman web itu telah disusuli tindakan pihak berkuasa. Laman Twitter Lapor turut kini memilik 5,000 pengikut.

Sejak Jumaat lalu, bandar Bandung kini turut menyokong Lapor, membawa jumlah bandar di bawah pengawasan-nya kepada 2, termasuk 67 kementerian dan unit kerajaan di Indonesia. Diharapkan kepopularitian laman web ini membawa kepada penambahbaikan kepada Indonesia yang mempunyai reputasi buruk mengenai korupsi dan rasuah.
Lawan web Lapor di sini. LAPOR Indonesia
Sumber – TechInAsia

Komen Weblog Ibnu Hasyim: SUMBER berita berpengaruh dunia, Wall Street Journal, WSJ yang dipetik oleh siaran berita Asia Today melaporkan bahawa Malaysia merupakan Juara Rasuah Dunia. Lebih malang laporan itu memaklumkan kadar rasuah Malaysia lebih buruk berbanding negara yang terkenal dengan rasuahnya iaitu Indonesia.


Selain itu Malaysia dilaporkan sebagai negara paling mudah menerima rasuah menurut kajian yang dijalankan oleh badan pemantauan rasuah dunia, Transparency International.


Malaysia Tops Bribery Table - World Champion in Corruption. 

Perlukah web begini ada di Malaysia?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails