Tuesday, October 22, 2013

Kucing Pun Boleh Jadi Pengedar Ganja.


Foto ilustrasi 
Foto ilustrasi  

JOM KREATIF
SE EKOR kucing digunakan oleh narapidana di Moldova untuk menyeludupkan ganja ke sel mereka. Ini bukan kali pertama binatang ini diperalat sebagai alat pengiriman oleh napi di Eropah.

Diberitakan Daily Mail, Minggu 20 Oktober 2013, kucing ini tertangkap semasa hendak masuk ke penjara Penitenciarului Nr 9. Di tubuhnya terikat dua kantung ganja. Sekarang, polis tengah mencari siapa pelatih kucing tersebut. Diduga, pemiliknya berasal dari desa Pruncul, dekat penjara. Ini bukan kali pertama kucing tersebut mengirimkan dadah ke bui.

Pasalnya, sipir sering melihat kucing ini mondar-mandir masuk ke pencara melalui lubang di pagar. Aksi ini terbongkar setelah sipir melihat kalung mencurigakan. Setelah ditangkap, barulah ketahuan bahawa kucing itu digunakan sebagai pengiriman. Sebelumnya, cara ini juga digunakan beberapa napi di Rusia. Jun lalu, seekor kucing tertangkap, tangannya  membawa telefon bimbit beserta chargernya ke dalam penjara di kota Skyktyvkar.

Agos silam, napi di penjara wilayah Rostov juga menggunakan kucing untuk memasukkan heroin ke dalam sel.
Lain lagi di Brasil. Pada penjara negara ini, kucing di kota Arapiraca digunakan untuk mengantarkan gergaji dan bor yang diikatkan di tubuhnya. Alat-alat ini akan digunakan untuk kaburkan sesustu  jika tidak tertangkap.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Kalau orang lain boleh gunakan kemahiran kucing untuk kejahatan, mengapa kita tidak fikirkan kemahiran untuk kebaikan? Berapa banyak tenaga kucing di Malaysia dibazirkan?

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-68: Kisah-kisah Jom Kreatif (3)
E-Buku IH-68: Kisah-kisah Jom Kreatif (3)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails