Monday, October 21, 2013

Presiden PAS: Garang Tapi Lucu?


Ayah Chik juga seorang nelayan..


MENURUT cerita daripada sahabat-sahabat di Terengganu, Ayah Chik atau Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Presiden PAS adalah seorang yang garang. Hal ini diajukan soalan kepadanya, dalam Majlis Hi-Tea Fan Club Ameerah Malaysia Dewan Muslimat PAS Pusat di Kuala Lumpur kelmarin. Di situ beliau juga berkesempatan berdialog bersama lebih 100 anak muda wanita dari seluruh negara

Apa jawabnya?

"Saya garang dengan musuh. Dengan kawan, apabila kita hendak ajar dia, kena garang juga. Seperti pengikut kita, anak-anak kita. Dengan anak-anak ada masa kita garang, ada masa kita berlembut. Jangan garang sepanjang masa. Tidak boleh. Kita kena tahu bilakah kita garang dan tempat kita lembut. Bukan lembut sepanjang masa, ini tidak boleh" Kata beliau.

Kisah Lucu

 Ayah Chik menjala di daratan?

Ayah Chik bercerita..

"Ada suatu pengalaman yang membuatkan saya tergelak. Ketika itu saya memancing di tepi pantai. Datanglah pelancong.. beberapa pelancong. Mereka menegur saya. “Pakcik selalu memancing di sini? Dapat ikan?”

Saya menjawab, “Kalau saya tidak ke mana-mana dan ada di rumah, saya memancinglah.”

Kemudian mereka berkata, “Eh, ni presiden PAS kan? Boleh bergambar tak?”

Saya menjawab, “Ya, boleh.”

Itulah antara situasi yang membuat saya menggelakkan saya dan ingat hingga kini.

Hadirin Majlis Hi-Tea Fan Club Ameerah Malaysia itu ketawa. (IH)
Seorang nelayan membersihkan jalanya di Permatang Damar Laut, Pulau Pinang. Gambar The Malaysian Insider oleh Hasnoor Hussain, 21 Oktober, 2013.Gambar hiasan..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails