Wednesday, October 23, 2013

China: Ala American Idol, The Voice, Cara AS Jajah Pemikiran..



AP GAMBAR fail menunjukkan sejumlah peserta menunggu giliran uji bakat untuk satu program realiti hiburan di Beijing, China.

China laksana peraturan ke atas program ala American Idol, The Voice


BEIJING - Pihak berkuasa China kini melaksanakan peraturan baharu ke atas program pencarian bakat nyanyian yang popular ala American Idol dan The Voice. Peraturan baharu itu memerlukan saluran-saluran televisyen satelit mendapatkan kelulusan daripada pihak yang memantau program hiburan.

Pihak yang ditugaskan membuat pementasan tersebut akan memberi- kan lesen hanya untuk satu program seperti itu untuk setiap saluran televisyen pada waktu perdana. Terdapat juga peraturan baharu yang meminta setiap saluran televisyen satelit memperuntukkan siaran berkaitan ekonomi, kebudayaan, berita dan sains pada tahun depan.

Sebelum ini, terdapat usaha untuk mengurangkan program-program hiburan ala realiti televisyen Amerika Syarikat daripada disiarkan di China. Seorang penganslisis politik di Akademi Sosial Sains China, Liu Shanying berkata, beliau menganggap peraturan baharu itu dilaksana- kan kerana saluran stesen satelit berjaya menambat hati ramai penonton berbanding stesen penyiaran pemerintah. - AP

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Beginilah caranya AS menjajah pemikiran manusia se dunia dengan budaya perosaknya, termasuk di Malaysia.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails