Sunday, September 08, 2013

Laila Ali Peninju AS. Mengenai Aurat, Apa Kata Ayahnya..

LAILA Ali (lahir 30 Disember 1977 di Miami Beach, Florida) merupakan anak kepada bekas peninju profesional, Muhammad Ali. Dia adalah puteri dari isteri ketiga Muhammad Ali, Veronica Ali Porsche. Laila, anak kedua mereka dan yang paling terkenal dari sembilan anaknya.

Laila Ali terkenal dalam perniagaan dari Santa Monica College dan sebelumnya memiliki kedai Halloween Belon dan masker di California, sebelum menjadi peninju. Ketinggian, adalah 5 ’10 “(1,78 m), dengan jangkauan 70,4″, dan berat sekitar 160 lbs (72,5 kg).




Dalam pertarungan pertama, pada tarikh 8 Disember 1999, Laila Ali knocked out April Fowler pada pusingan pertama. Dia hilang lapan kemenangan berturut-turut dan banyak penggemar tinju mula berbicara tentang keinginan untuk melihat sebuah putaran tinju dengan puteri George Foreman, Freeda Foreman. Atau puteri Joe Frazier, Jackie Frazier-Lyde. Pada malam tarikh 8 Jun, 2001 Laila Ali dan puteri Frazier akhirnya bertemu. Pertarungan 'Ali / Frazier IV'. Laila Ali menang dengan keputusan hakim majoriti dalam lapan pusingan. 

Begitulah seterusnya dengan aktiviti lasak pertandingan demi pertandingan. Bahkan pernah pihak lawan berlumuran darah. Pernah untuk pertama kalinya dalam kerjaya tinju Laila Ali, dia menderita luka parah di kelopak mata kanan dan hidung berdarah, sesuatu yang tidak pernah berlaku peninju wanita lain.







Muhammad Ali Menasihati Anak-anak Perempuannya Agar Bertudung..




Berikut adalah cerita seperti yang diberitahu oleh salah seorang daripada anak-anak perempuannya:

Apabila kita tiba dirumah, seorang pemandu diiringi adik perempuan saya, Laila, dan saya sehingga ke dalam rumah. Seperti biasa, ayah telah bersembunyi di sebalik pintu menunggu untuk menakut-nakutkan kami. Kami disapa dengan pelukan dan ciuman oleh ayah. Ayah saya melihat saya dan beliau berkata sesuatu yang saya tidak akan lupa sampai bila-bila iaitu.

"Hana, segala-galanya yang dicpta Allah SWT berharga di dunia dilindungi dan sukar untuk kita dapat. Di manakah kita boleh dapat berlian? Jauh ke dalam tanah, ditutup dan dilindungi. Di manakah kita boleh dapat mutiara? Jauh di bawah lautan, ditutup dan dilindungi dengan cangerang yang indah. Di manakah kita boleh dapat emas? Jauh ke dalam lombong, ditutup dengan lapisan dan lapisan batu. Kita perlu bekerja keras untuk mendapatkannya. "
 
Di manakah kita boleh dapat mutiara? 


Dia memandang saya dengan mata yang serius. 
"Tubuhmu suci wahai anakku. Kau jauh lebih berharga daripada berlian dan mutiara, dan harus ditutupi dan dilindungi juga. "

Petikan daripada buku : More Than A hero (Muhamad Ali's Life  Lesson Through His Daughter's Eyes (IH)

Lihat sebelum ini...

4 comments:

Nazir said...

Hukum agama yg kita langgar dan dosa yg kita lakukan yg kita tahu akan haram dan dosanya jgn kita tolak jgn kita nafi keharaman dan berdosanya kerana boleh merosak aqidah. Jika dosa tersembunyi tak perlu juga didedah apa yg disembunyikan oleh Allah swt ttg keburukan kita. Bertaubat dan sentiasalah minta keampunan Allah swt.

Anonymous said...

barat sudah kembali pd islam,kita pula di timur berkiblatkn barat..

nur zaireen said...

Apa yang Ali kata kan tidak membawa kepada maksud pakai tudung.Aduhai!!! Melayu! Melayu!

Abanginfo said...

Bodoh jgk nur zaireen ni

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails