Friday, September 13, 2013

Bantah Tak Bayar Bil Letrik, Mesir Rugi LE 2.5 Bilion

 
MESIR: Jabatan Elektrik Mesir kini berdepan masalah kewangan kesan dari tindakan boikot oleh rakyat negara itu yang membantah rampasan kuasa oleh tentera terhadap presiden sah Dr Mohammad Morsi.

Menurut agensi berita RNN, seramai 12 juta rakyat mesir bertindak tidak membayar bil-bil elektrik sekitar bulan Ogos lalu dan jumlah tersebut merangkumi 40 peratus dari keseluruhan pengguna elektrik di Mesir.

"Kadar bayaran bil sekitar bulan Ogos berada di tahap paling rendah berbanding enam bulan pertama dalam tahun 2013," kata satu sumber jabatan elektrik negara itu.

Seorang pegawai jabatan tersebut yang mahu namanya dirahsiakan berkata "Jumlah keseluruhan bil-bil yang tidak terbayar bersamaan dengan LE 2.5 bilion".

Sementara itu, Ketua Jabatan Elektrik Mesir Jabir Al Dasuki, berkata bahawa jabatan elektrik menderita krisis kewangan yang teruk akibat dari kekurangan hasil dari bayaran-bayaran bil. Katanya, jumlah kutipan bayaran bil elektrik yang diperolehi setiap tahun biasanya mencecah LE 34 billion. Dari jumlah itu, LE 12 billion setahun digunakan untuk mebayar gaji-gaji pekerja di jabatan elektrik tersebut.

Sementara itu, penyokong legitimasi meneruskan kempen boikot membayar bil elektrik dalam usaha memberi tekanan berterusan kepada kerajaan sementara. Mesej bantahan tersebut dapat dilihat dari ayat-ayat berikut.

"Aku tidak akan membunuh saudara-saudaraku dengan duitku sendiri!
"Bil-bil yang anda bayar kepada kerajaan haram As Sisi yang dijadikan pendapatan masuk yang digunakan untuk membunuh rakyat yang berjuang mempertahankan kemuliaan dan tanah airnya." (Hrkh)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Malaysia dan TNB kena tenguk tu..

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-78: I Support Dr Mohamed Mursi (2)

E-Buku IH-78: I Support Dr Mohamed Mursi (2) 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails