Saturday, September 14, 2013

Aku Kayaaaaa!!



CATATAN SANTAI

'ISLAM mengajar umatnya jadi kaya...' antara tulisanku yang lalu, di bawah tajuk Usahawan: Yang Penting X Class, Bukan Ikhlas!  

Seorang pengomen mengomen  (Amin Nordin Ali said... Islam mengajar umatnya jadi kaya.. Boleh sapa tolong hurai..  aku tak berapa jelas.)

Terima kasih, komen tuan. Walaupun apa maksud tersirat tuan, saya ingn jelaskan, di sini..

Konsep 'Kaya' Menurut Syariat. Ini penting diketahui dulu... 

Orang paling kaya, jika diukur dengan timbangan syariat, adalah: orang yang paling boleh terima apa saja. Nabi SAW berkata.

لَيْسَالْغِنَىعَنْكَثْرَةِالْعَرَضِ،وَلَكِنَّالْغِنَىغِنَىالنَّفْسِ

  • “Kekayaan tidaklah diukur dengan banyaknya harta, namun kekayaan yang hakiki adalah kekayaan hati.” (HR. Bukhari dan Muslim; dari Abu Hurairah) 
Kaya hati, atau sering diistilahkan dengan “qana’ah“. Ertinya adalah ‘menerima' dan rela dengan berapa pun yang diberikan oleh Allah Ta’ala. Atau istilah mudah 'memada dengan yang ada'. Berapa pun rezeki yang dapat, dia tidak mengeluh. Mendapat rezeki banyak, bersyukur; mendapat rezeki sedikit, bersabar dan tidak mengumpat. Soal wajib berusaha, hal itu tetap diteruskan.

Kalau kita mampu mengamalkan hal di atas, kita sudah memilik harapan besar menjadi orang terkaya di dunia. Ujung-ujungnya, 'untung'lah yang menanti kita. Sabda Nabi SAW.

قَدْأَفْلَحَمَنْأَسْلَمَوَرُزِقَكَفَافًاوَقَنَّعَهُاللَّهُبِمَاآتَاهُ

  • “Beruntunglah orang yang berIslam, dikunia rezeki yang cukup, dan dia dijadikan menerima apa pun yang diberikan Allah (kepadanya).” (HR. Muslim; dari Abdullah bin ‘Amr)
Berdasarkan kayu ukur di atas, boleh jadi orang yang dapat RM60 sehari dikategorikan orang kaya, sedangkan yang berpendapatan  RM600 sehari
dikategorikan sebagai orang miskin. Kerana orang pertama bersikap 'memada dengan yang ada' dan orang kedua tetap 'tidak puas dan terus merasa kurang walaupun wang yang didapatnya sangat banyak.

Ada orang kata, "Ai, RM60 se hari boleh cukup ke? Makan minum anak isteri, pakaian, pembelajaran dan segala macam gedebuk-gedebak lain, mana boleh cukup?

Kata Nabi SAW..

مَنْأَصْبَحَمِنْكُمْآمِنًافِيسِرْبِهِ،مُعَافًىفِيجَسَدِهِ،عِنْدَهُقُوتُيَوْمِهِ،فَكَأَنَّمَاحِيزَتْلَهُالدُّنْيَا

  • “Barangsiapa yang melewati harinya dengan perasaan aman dalam rumahnya, sihat badannya, dan memiliki makanan untuk hari itu, maka seakan-akan ia telah memiliki dunia seisinya.” (HR. Tirmidzi; dinilai hasan oleh Al-Albani)
Ya, bukan sahaja kerana ukuran Nabi begiru, juga kerana ke'berkah'an yang Allah limpahkan dalam hartanya. Dalam pembelajaran ekonomi kapitalis, tidak ada perkataan 'berkah' dalam kamusnya.

Bagaimana membangunkan peribadi yang qana’ah atau kaya hati?

Di antara tip kejayaan membentuk jiwa yang qana’ah adalah dengan melatih diri menyedari seyakin-yakinnya bahawa rezeki hanyalah di tangan Allah dan yang kita dapatkan telah dicatat oleh Allah Ta’ala, serta tidak mungkin melebihi apa yang telah ditentukan-Nya, walaupun bersunguh-sungguh bekerja.

Allah Ta’ala mengingatkan,

وَمَامِندَآبَّةٍفِيالأَرْضِإِلاَّعَلَىاللّهِرِزْقُهَا

  • “Tidak ada satu pun makhluk bergerak (bernyawa) di bumi melainkan semuanya dijamin rezekinya oleh Allah.” (QS. Hud:6)
Rasulullah SAW menasihatkan,

إِنَّأَحَدَكُمْلَنْيَمُوْتَحَتَّىيَسْتَكْمِلَرِزْقَهُ،فَلاَتَسْتَبْطِئُواالرِّزْقَ،وَاتَّقُوااللهَأَيُّهَاالنَّاس، وَأَجْمِلُوْافِيالطَّلَبِ،خُذُوْامَاحَلَّوَدَعُوْامَاحَرُمَ

  • “Sesungguhnya, seseorang di antara kamu tidak akan mati kecuali setelah dia mendapatkan seluruh rezeki (yang Allah takdirkan untuknya) secara sempurna. Maka, janganlah kamu bersikap tidak sabar dalam menanti rezeki. Bertakwalah kepada Allah, wahai manusia! Carilah rezeki secara profesional, ambillah yang halal dan tinggalkan yang haram.” (HR. Al-Hakim; dari Jabir; dinilai sahih oleh Al-Albani)
Oh, Manisnya Qana’ah!

Sebagai suatu karakter yang terpuji, qana’ah dapat menumbuhkan sifat-sifat positif, Di antaranya:

Pertama: Qana’ah menjadikan seseorang tidak mudah tergiur untuk memiliki harta yang dimiliki orang lain. Macam anak ayam, berebut cacing walaupun sudah berada di dalam mulut anak-anak ayam lain.

Orang itu merasa cukup dengan apa yang telah dimilikinya, sehingga dia selalu hidup dalam ketenteraman dan kedamaian batin. Dia tidak pernah iri mahupun dengki dengan kelebihan nikmat yang Allah limpahkan pada orang lain. Karakter istimewa inilah yang Allah rakam sebagai salah satu perangai sahabat Rasul SAW semasa Beliau menceritakan keadaan mereka yang fakir..

يَحْسَبُهُمُالْجَاهِلُأَغْنِيَاءمِنَالتَّعَفُّفِتَعْرِفُهُمبِسِيمَاهُمْلاَيَسْأَلُونَالنَّاسَإِلْحَافاً

  • “(Orang lain) -yang tidak tahu– menyangka bahawa mereka adalah orang-orang kaya, kerana mereka menjaga diri (dari meminta-minta). Engkau (wahai Muhammad), mengenal mereka dari ciri-cirinya, mereka tidak meminta dengan cara mendesak kepada orang lain.” (QS. Al-Baqarah:273)

Kedua: Qana’ah menempa jiwa seseorang untuk tidak mengadu tentang kesusahan hidupnya melainkan hanya kepada Allah Yang Mahakaya.

Inilah salah satu tingkatan tawakal tertinggi, yang telah dicapai oleh para nabiyullah. Sebagaimana yang Allah ceritakan tentang Nabi Ya’kub ‘alaihis salam (AS),

قَالَإِنَّمَاأَشْكُوبَثِّيوَحُزْنِيإِلَىاللّهِ

  • “Dia (Ya’kub) berkata, ‘Hanya kepada Allah, aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku.’” (QS. Yusuf:86)
Mengapa para kekasih Allah hanya mengadu kepadaNya? Kerana keyakinan mereka yang begitu mendalam bahawa dunia seisinya tidak lain hanyalah kepunyaan Allah. Lantas mengapa tidak meminta terus kepada Yang Maha Memiliki segalanya, tetapi masih minta kepada zat yang juga bersumber dari Yang Maha Memiliki itu tadi?

Namun, realitinya lain. Rata-rata, kita masih suka mengetuk pintu makhluk sebelum mengetuk pintu Khalik. Kerana itulah, ulama mengingatkan.. “Ada ke, antara kita yang meminta keperluannya kepada Allah dulu, sebelum meminta kepada manusia?”

Qana’ah bukan bererti tidak berikhtiar.

Qanaah itu perlu dipahami dalam perspektif produktif. Qanaah itu setelah berikhtiar. Sehingga, seorang itu tidak boleh duduk berpangku tangan saja. Rasulullah menyatakan, Allah tidak pernah melemparkan emas dan perak dari langit, ketika beliau menegur seorang sahabat yang hanya berdzikir saja dalam masjid.

Qana’ah atau 'memada dengan yang ada' tidaklah seperti itu. Kerana qana’ah maksudnya, seorang hamba bekerja semampunya dengan tetap memperhatikan rambu-rambu syariat. Setelah itu, berapa pun hasil yang didapati dari kerjakuatnya, diterimanya dengan penuh rasa ridha tanpa cerewet.

Nabi SAW menjelaskan hakikat tawakal dan korelasinya dengan ikhtiar, dalam sebuah perumpamaan yang sangat detail,

لَوْأَنَّكُمْكُنْتُمْتَوَكَّلُونَعَلَىاللَّهِحَقَّتَوَكُّلِهِلَرُزِقْتُمْكَمَايُرْزَقُالطَّيْرُتَغْدُوخِمَاصًاوَتَرُوحُبِطَانًا

  • “Andainya kamu benar-benar bertawakal kepada Allah, niscaya kamu akan mendapat rezeki sebagaimana burung memperoleh rezeki. Dia pergi di pagi hari dalam keadaan perut kosong, lalu pulang petangnya dalam keadaan perut kenyang.” (HR. Tirmidzi, dan beliau berkomentar bahwa hadis ini hasan sahih)
Ya, perut burung itu tentu penuh, ia keluar mencari nafkah dari pagi hari bukan tidur di sarang! Inilah tawakal yang sebenar-benarnya; berikhtiar lalu hasilnya serahkan pada Allah Ta’ala. Di situlah lahirnya.. Kayaaaaa!

Tapi ingat, ada kaya yang dibenci Allah SWT, Kaya Tak Guna!!! Bersambung..

Wallahu a’la wa a’lam..
Catatan Santai Ibnu Hasyim  
Alamat: ibnuhasyim@gmail.com    
12 Sept 2013
KL


Sila lihat...
E-Buku IH-59: C/Santai (Minda) IH Mulai Jun 2012

E-Buku IH-59: C/Santai (Minda) IH Mulai Jun 2012

1 comment:

Unknown said...

"kaya" bererti mempunyai atau memperolehi sesuatu dalam kuantiti yang banyak ... perlu tetapkan dahulu "kaya" apa ?..."kaya" harta? ... "kaya" wang? ... anak?...pahala?...dosa?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails