Monday, September 09, 2013

Nik Aziz Mula Bertugas Di Institut Pemikiran Tok Guru


KOTA BHARU: Bekas Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat semalam memulakan tugasnya di Institut Pemikiran Tok Guru (IPTG), Kota Darul Naim.

Beliau selaku Penasihat dan Murabbi IPTG dilihat memasuki pejabat di aras bawah blok Dewan Undangan Negeri itu kira-kira jam 9 pagi disambut Pengarah IPTG, Dr Che Samsudin Mohamed Noor dan kakitangan lain.

Pengawal Peribadinya, Zakaria Deraman ketika dihubungi Harakahdaily berkata, Tok Guru berada di situ hampir lima jam sebelum pulang ke rumah selepas Zohor.

"Dia lakukan rutin sepertia biasa, sama macam sewaktu di pejabat MB dulu la. Dia solat Dhua, kemudian baca surat khabar dan kemudian meneliti beberapa dokumen dan nota.
"Lepas itu ada sedikit perbincangan dengan pengarah IPTG, dan lepas Zohor kita bawa dia pulang ke rumah untuk beliau berehat" katanya.

 Semalam adalah kali kedua Tok Guru memasuki pejabatnya. Kali pertama beliau melawat pejabat ini adalah pada 4 september lalu.

IPTG adalah projek yang dicetuskan oleh Menteri Besar Ustaz Datuk Ahmad Yakob selepas menggantikan Tok Guru Nik Aziz sebagai ketua kerajaan negeri.


Ianya dipengerusikan Menteri Besar sendiri dan berperanan sebagai sebuah institut rujukan, latihan dan pengembangan dasar Membangun Bersama Islam (MBI) atas prinsip Ubudiyyah, Mas’uliyyah dan Itqan.

Selain itu, ianya juga berperanan sebagai pusat penyelidikan dan pengembangan (R&D) bagi pentadbiran Kelantan. (Hrkh)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails