Thursday, May 16, 2013

Nik Aziz, Seorang Hamba Allah Yang Sangat Zuhud..

Oleh: cosanostra
Tuanku al-Sultan Kelantan melawat Menteri Besar Kelantan dirumah beliau, Pulau Melaka Kota Bharu.

"Nik Abdul Aziz bin Nik Mat namanya. Seorang hambaNya yang sangat zuhud dan merendah diri. Kata-katanya selalu disalah tafsirkan oleh penentangnya. Beliau adalah antara tokoh Ulama yang diiktiraf dunia Islam. Beberapa tahun lepas aku berkesempatan duduk di hadapannya ketika beliau sedang berehat-rehat di rumah seorang ketua cawangan parti Islam terbesar di Malaysia.

Jarak antara aku dengannya hanyalah kurang dari 7 kaki. Aku betul-betul berada dihadapannya tanpa sebarang halangan & tanpa sebarang protokol. Memang dah lama aku ingin menatap wajah seorang hamba kepada yang Maha Perkasa dari jarak dekat. Segala puji hanya untuk Allah kerana izinkan aku berada dekat dengannya.

Nik Abdul Aziz hanyalah manusia biasa yang hidupnya penuh kesederhanaan dan. Disebalik status sebagai manusia biasa itu, Nik Abdul Aziz adalah seorang manusia yang telah Allah kurniakan kelebihan sebagai seorang pemimpin masyarakat yang baik.

Jika nak aku ceritakan mengenai Nik Abdul Aziz ini, rasanya tak perlu. Anda semua sedia maklum siapakah dia dan bagaimana kehidupannya. Cari saja di Google pasti akan jumpa. Kini Nik Abdul Aziz tidak lagi menjadi seorang ketua negerinya. Menurut Nik Abdul Aziz, kini adalah masanya Nik Abdul Aziz menyerahkan pentadbiran negerinya kepada generasi baru. Nik Abdul Aziz perlu berehat. Sudah bertahun tahun Nik Abdul Aziz berkhidmat untuk agamanya dan untuk rakyat negerinya. Nik Abdul Aziz berjaya membangunkan sebuah negeri yang mengamalkan ciri-ciri Islam di Malaysia ini.

Rasanya tiada lagi yang hendak aku ceritakan mengenai insan yang bernama Nik Abdul Aziz ini. Google banyak menyimpan ceritanya dan carilah di sana. 

Dari:  http://shutterblast.blogspot.com/

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails