Thursday, May 16, 2013

Marahkn Filipina, Taiwan Pamerkan Latihan Perang..

Jet tempur Mirage 2000 Angkatan Udara Taiwan 
Jet tempur Mirage 2000 Angkatan Udara Taiwan (REUTERS/Pichi Chuang)

KL: Kemarahan Taiwan ke atas Filipina berkait tembakan nelayannya minggu lalu masih berlanjutan. Hari ini Taiwan mempamerkan latihan perang di perbatasan maritim Filipina, yang juga merupakan lokasi tembakan nelayan tersebut, dan menerapkan sejumlah saksi tambahan kepada tetangganya itu.

Menurut berita Reuters, Rabu kemarin Taiwan sudah menarik perwakilannya dari Filipina. Taiwan, membekukan penerimaan pekerja dari Filipina dan sejumlah kerjasama bisnes dan dagang kedua pihak.

Jurucakap presiden Filipina mengungkapkan bahawa minta maaf sudah disampaikan kepada Taiwan "secara layak" berkait "musibah" yang melanda nelayannya. Mengingatkan Filipina tidak punya hubungan diplomatik resmi dengan Taiwan, Manila hanya mengirim utusan untuk menyampaikan minta maaf ke Taipei.

Namun Perdana Menteri Taiwan, Jiang Yi-huah, menyatakan minta maaf dari Filipina itu masih tidak cukup, kerana menyebut kematian nelayan itu merupakan peristiwa malang dan tidak disengaja, demikian ungkap pernyataan pemerintah Taiwan dalam laman resmi.

"Kami sama sekali tidak mahu menerima minta maaf seperti itu," kata Jiang.

Nelayan Taiwan, Hung Shih-cheng, terkorban setelah kapalnya ditembak kapal patroli Filipina di perairan sebelah utara negara itu kerana dianggap melanggar perbatasan maritim. Taiwan menyatakan pembunuhan itu berlangsung di zon ekonomi eksklusif Taiwan dan insiden tersebut dianggap melanggar hukum internasional.

Selain menolak minta maaf dan menerapkan sejumlah saksi sepihak kepada Filipina, Taiwan pun mempamerkan latihan militer, yang dimulai hari ini. Latihan itu berlangsung selama dua hari. Pejabat Kementerian Pertahanan Taiwan mengungkapkan bahawa latihan berlokasi di Selat Bashi.

Itu merupakan perairan yang membatasi wilayah maritim Taiwan dan Filipina. Latihan itu melibatkan jet-jet tempur Mirage 2000 dan kapal-kapal kelas fregat.(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails